Huske hvad der er indtastet i en formular
Fra : Anders Mogensen

Dato : 05-10-04 21:08

Hej folkens

(håber det er den rette gruppe jeg skriver til - folk har det med at blive
upopulære, hvis de skriver til den forkerte).

Jeg har en formular, hvor folk skal indtaste navn, adresse osv. for at
tilmelde sig til et arrangement.
Ved tryk på "Submit" aktiveres en 100% ASP-side der checker for syntaks og
hvorvidt der er indtastet det krævede (der er f.eks. nogle obligatoriske
felter, som SKAL udfyldes, mens andre ikke nødvendigvis skal).
Hvis der er fejl i det indtastede, bruges response.redirect til at dirigere
brugeren tilbage til siden med formularen.

Men.. det ville være rart hvis browseren "huskede" hvad der var indtastet i
formularen, så brugeren ikke skal sidde og taste det hele ind igen, selv om
han/hun oprindeligt måske kun manglede et enkelt felt.

Hvordan kan man gøre det? Det er jo set mange steder...

Gode dyr er rådne! Håber I forstår mit problem, eller skal jeg nok forklare
nærmere.

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Torben Brandt

Dato : 06-10-04 00:10

Anders Mogensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> han/hun oprindeligt måske kun manglede et enkelt felt.
>
> Hvordan kan man gøre det? Det er jo set mange steder...

Mit standardsvar [1] vil være at lade siden med formularen være en ASP-side.
Når du så laver en response.redirect til formularsiden kan du lægge de
oprindelige indtastninger i querystringen:
response.redirect "formular.asp?felt1=value1&felt2=..."

På formularsiden skulle du så se efter om der var noget i querystringen, og
hvis der var, så skulle det indsættes i felterne som forudfyldt.

[1] Med standardsvar mener jeg, hvad jeg umiddelbart ville gøre. Du behøver
sikkert heller ikke vente længe inden nogen fortæller at det er endnu nemmere
i .Net, men det vil jeg ikke rodes ud i :)

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Mogensen

Dato : 06-10-04 11:35

"Torben Brandt" <ukendt1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> hvis der var, så skulle det indsættes i felterne som forudfyldt.

Hej Torben, og tak for dit svar.

Havde selv tænkt på samme metode, men jeg er lidt flov over ikke at kunne
greje hvordan jeg skal håndtere det, hvis en bruger indtaster et "&" eller
"=" i et af felterne...? Giver det ikke problemer med querystringen?

Mvh.
Anders Mogensen

Fra : Torben Brandt

Dato : 06-10-04 14:33

Anders Mogensen wrote:

> Havde selv tænkt på samme metode, men jeg er lidt flov over ikke at kunne
> greje hvordan jeg skal håndtere det, hvis en bruger indtaster et "&" eller
> "=" i et af felterne...? Giver det ikke problemer med querystringen?

Det er selvfølgelig rigtigt at man ikke bare kan indsætte værdier i en
querystring. Der findes dog en funktion, der kan klare den del af problemet,
Server.URLEncode:
navne = "Ib & Bo"
regnestykke = "2+2=4"
Ovenstående er de indtastninger du vil overføre.
Det kan så gøres således [en linie]:
Response.Redirect "formular.asp?navne=" & Server.URLEncode(navne) &
"&regnestykke=" & Server.URLEncode(regnestykke)

Fra : Anders Mogensen

Dato : 06-10-04 19:58

> [...]
> Response.Redirect "formular.asp?navne=" & Server.URLEncode(navne) &
> "&regnestykke=" & Server.URLEncode(regnestykke)

Det virker perfekt
Mange tak for hjælpen.

Mvh.
Anders Mogensen