embedded css
Fra : Søren

Dato : 28-10-04 06:51

I min XHTML fil (1.0 strict) kan jeg linke til en ekstern .css fil i
headeren. Jeg har nu behov for at have hele koden fra css filen i XHTML
filen fremfor at linke. Når jeg skal indsætter stylesheet kode i
headeren af en XHTML fil hvordan gør jeg så det?

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 07:16

"Søren" <sohv03@hum.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg skal indsætter stylesheet kode i
> headeren af en XHTML fil hvordan gør jeg så det?

Kig her: http://www.9am.dk/artikler/stylesheetoghtml.asp Se under internt
(hvis det hele skal stå i <head>) og inline stylesheet hvis du vil have en
CSS effekt direkte på et element i <body>.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Søren

Dato : 29-10-04 07:46

Jesper Frandsen wrote:

> Kig her: http://www.9am.dk/artikler/stylesheetoghtml.asp Se under internt
> (hvis det hele skal stå i <head>) og inline stylesheet hvis du vil have en
> CSS effekt direkte på et element i <body>.

Tak for linket som giver en fin beskrivelse af det jeg søger.

Søren

Fra : Steen

Dato : 28-10-04 14:10

Søren wrote:

> I min XHTML fil (1.0 strict) kan jeg linke til en ekstern .css fil i
> headeren. Jeg har nu behov for at have hele koden fra css filen i
> XHTML filen fremfor at linke.

Hvorfor?

> Når jeg skal indsætter stylesheet kode i
> headeren af en XHTML fil hvordan gør jeg så det?

[style info]

I media kan der selvfølgelig også stå "screen", "print" eller whatever.

/steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-04 14:31

Steen skrev:

> I media kan der selvfølgelig også stå "screen", "print" eller whatever.

- eller man kan helt undlade den. Jeg bruger den i to tilfælde - enten
hvis et css-ark netop ikke skal bruges til alle medietyper eller også
for at skjule css for visse browsere (ikke alle forstår "all" og/eller
"All").

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-10-04 17:56

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> - eller man kan helt undlade den.

Desværre opfører browserne sig ikke helt som de skal i det tilfælde.
Hvis media udelades, så er default "screen" (ikke "all", som ville
have været logisk). Derfor skal stylesheetet teknisk set ikke bruges
ved udskrivning (media='print').

Browserne behandler en manglende media-attribut som "all", hvilket
også er hvad de fleste forventer.
<URL:http://www.w3.org/TR/html4/present/styles.html#adef-media>

Når der er forskel på hvad man gør som default når en attribut
udelades, både mellem browsere og mellem browser og standard, så
foretrækker jeg at tilføje den for en sikkerheds skyld. Men det
er ren livrem og seler :)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-04 21:44

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Desværre opfører browserne sig ikke helt som de skal i det tilfælde.
> Hvis media udelades, så er default "screen" (ikke "all", som ville
> have været logisk).

Mærkeligt. Der står ganske rigtigt at default er screen (også i
html4.01), men går man lidt længere ned på siden er der et eksempel på
"Media-dependent cascades". Her står bl.a. følgende kode:

   <LINK rel="stylesheet" href="techreport.css" type="text/css">

- og i kommentaren ovenover:

   The "techreport" stylesheet applies to all media.

<http://www.w3.org/TR/html4/present/styles.html#h-14.4.1>
- eller for html 4.01:
<http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#h-14.4.1>

> [...]
> udelades, både mellem browsere og mellem browser og standard, så
> foretrækker jeg at tilføje den for en sikkerheds skyld. Men det

Det udelukker så bare Netscape 4 - ifølge siden her:
<http://w3development.de/css/hide_css_from_browsers/media/>

Men o.k. - det er nok ikke den største katastrofe i dag.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-04 16:28

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> Hvis media udelades, så er default "screen" (ikke "all", som ville
> have været logisk). Derfor skal stylesheetet teknisk set ikke bruges

Her er jeg så lodret uenig med W3C, men til gengæld enig med producenterne
af browserne. Imho bør default være 'all', når der ikke er defineret noget
specielt.

> Browserne behandler en manglende media-attribut som "all", hvilket
> også er hvad de fleste forventer.

Og sådan fungerer det netop optimalt - imho.

> [...]
> udelades, både mellem browsere og mellem browser og standard, så
> foretrækker jeg at tilføje den for en sikkerheds skyld. Men det

Nu skal du så passe på, du ikke får strammet selerne så meget, at du bliver
kontratenor. ;)

Ved at definere screen på det ene css-kald og print på det andet, tvinger du
dig selv til at have to fulde css-filer - hver med deres definitioner.

Hvis du nøjes med at definere print på den sidste og lader den første stå
blank, kan du i din printercss nøjes med at indskrive de definitioner, der
på print skal være anderledes end på skærmen - anderledes margener, slukket
menu osv.

Jeg har lavet et par testsider, der illustrerer problematikken.

En side med et blankt css-kald og et kald til print-css:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/media_-p.asp

En side med et kald til screen-css og et kald til print-css

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/media_sp.asp

Indlæs siderne i en browser og tag en 'Vis udskrift' på dem begge og se
forskellen. Det skal bemærkes, at der benyttes samme print-css på begge
sider.

På skærmen er sidernes layout identiske, det er de ikke på print.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Søren

Dato : 29-10-04 07:48

Steen wrote:

> Hvorfor?

Synes ikke det er så relevant eller nødvendigt at skulle retfærdiggøre
valget. Det er heller ikke en del af mit spørgsmål eller henvendelse til
nyhedsgruppen.

> [style info]
>
> I media kan der selvfølgelig også stå "screen", "print" eller whatever.

Tak for rådet.

Søren

Fra : Steen

Dato : 29-10-04 09:26

Søren wrote:

> Synes ikke det er så relevant eller nødvendigt at skulle retfærdiggøre
> valget. Det er heller ikke en del af mit spørgsmål eller henvendelse
> til nyhedsgruppen.

Bevares, jeg var bare nysgerrig.

/steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-04 14:08

Erik Ginnerskov skrev:

> Nu skal du så passe på, du ikke får strammet selerne så meget,
> at du bliver kontratenor. ;)

Hov hov - man bliver altså ikke kontratenor bare ved at stramme
selerne ;)

> Ved at definere screen på det ene css-kald og print på det
> andet, tvinger du dig selv til at have to fulde css-filer -
> hver med deres definitioner.

Jo, men der er vel ingen der siger at Lasse (eller andre) nøjes med
at bruge screen/print.

Man kunne jo også bare skrive "all" eller "screen, print,..." i den
fælles fil. Det vil give samme resultat som ikke at skrive noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-04 15:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hov hov - man bliver altså ikke kontratenor bare ved at stramme
> selerne ;)

Det kommer da helt an på, hvor højt op man hiver bukserne. :D

> Man kunne jo også bare skrive "all" eller "screen, print,..." i den
> fælles fil. Det vil give samme resultat som ikke at skrive noget.

Jeg forstod på de tidligere indlæg i tråden, at der var problemer med "all"
og var ikke klar over, at man kunne sætte flere mediatyper ind som
parametre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-04 01:02

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg forstod på de tidligere indlæg i tråden, at der var
> problemer med "all"

Så vidt jeg husker er det alene NN4 man smider af. Men det er
selvfølgelig også noget.

Det er dog lige før jeg vil foretrække media="all" i stedet for
@import-tricket for de css-filer der vitterlig skal skjules for
NN4.
--
Jens Gyldenkærne Clausen