Mac OS X browser kompatibilitet
Fra : Carsten

Dato : 27-10-04 08:30

Hej

Jeg vil gerne have mit website til at virke på de populæreste Mac browsere,
som f.eks Safari. Jeg vil dog ikke investere i en Mac computer for at finde
ud af hvordan det ser ud.

Til gengæld har jeg hørt at der findes en browser til Linux, som bruger
samme "motor" som Safari. Hvis det ser pænt ud i denne browser skulle det
også se pænt ud på Mac.

Er der nogen der ved om det passer, og i så fald hvad browseren hedder?
Er der evt. en anden måde at teste sit site for Mac browsere?

/Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-10-04 12:38

Carsten wrote:

> Til gengæld har jeg hørt at der findes en browser til Linux, som bruger
> samme "motor" som Safari.

Det er korrekt, Safari bygger på KHTML-motoren, som bruges i Konqueror
browseren: http://www.konqueror.org/features/browser.php

> Hvis det ser pænt ud i denne browser skulle det også se pænt ud på
> Mac.

Helt ens gengivelse kan du ikke regne med, men jeg vil tro at det er ok
til grundlæggende testing. Generelt kommer du langt ved at overholde
W3C's retningslinjer.

Du skal dog være opmærksom på skriftstørrelsen, hvilket du kan læse lidt
om her: http://home.earthlink.net/~bobbau/platforms/text-size/

Desuden har formular knapper, dropdown-lister m.m. deres eget udseende i
Safari, som man også bør have i tankerne.

> Er der evt. en anden måde at teste sit site for Mac browsere?

Tja, du kan f.eks. se hvordan en side ser ud i Safari via følgende
service: http://www.danvine.com/icapture/

Men ellers kan du jo altid spørge efter hjælp til at teste. Mac-brugere
er generelt meget hjælpsomme og kun interesserede i at se flere websider
der virker med deres system, så hold dig endelig ikke tilbage

Gode steder at spørge kunne f.eks. være her på news i ris-ros gruppen,
eller i dk.edb.mac hvor den slags spørgsmål tidligere har været. En
anden mulighed er et websted som http://www.macnyt.dk hvor mange
Mac-brugere færdes dagligt.

Sidst men ikke mindst findes der en emulator ved navn PearPC, som skulle
gøre det muligt at kører Mac OS X på sin pc. Det er vidst ikke videre
hurtigt, og kræver jo en licens til Mac OS X, så det er nok ikke en
optimal løsning i dit tilfælde. Jeg har ikke selv erfaring med det, men
hvis det har din interesse, kan du jo selv prøve at kigge nærmere på
det: http://pearpc.sourceforge.net/

Jeg håber det hjalp dig lidt videre.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you don't have time to do it right,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-04 12:46

Kender du <http://danvine.com/icapture/> ?

> Til gengæld har jeg hørt at der findes en browser til Linux, som bruger
> samme "motor" som Safari. Hvis det ser pænt ud i denne browser skulle det
> også se pænt ud på Mac.

Du tænker nok på Konqueror - <http://www.konqueror.org/>

Endelig kan man også (mod betaling) bruge en tjeneste som
<http://www.browsercam.com/>

--
Jens Gyldenkærne Clausen