Print Landscape
Fra : Per Rasmussen

Dato : 20-10-04 21:51

Det har tidligere været oppe og vende i denne gruppe, og jeg har
også været tilbage og kikke det igennem, men jeg syntes ikke
rigtigt jeg fandt andet end det her:

div.page   {
writing-mode: tb-rl;
height: 80%;
margin: 10% 0%;
}

Det som jeg søger er at man i et udprint kan få hele siden med,
ofte bliver siden skåret af, og det helt ude til højre kommer
ikke med på printet.
Så ville det jo være smart hvis man kunne printe ud som
landscape, men ovennævnte kode kan jeg ikke helt få til at virke
efter hensigten.

Er der kommet nogen ny supersmart løsning på det.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-04 20:53

Per Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det som jeg søger er at man i et udprint kan få hele siden med,
> ofte bliver siden skåret af, og det helt ude til højre kommer

Det eneste sted, udskriften fra en browser kan styres, er i browseren
(kontrolleret af brugeren). Din eneste måde at komme omkring det problem er,
at du lader være med at sætte fast bredde på din hjemmeside. Lad bredden
kunne variere frit med størrelsen på brugerens faktiske browserstørrelse -
som med stor sandsynlighed ikke er den samme som du ynder.

http://www.html-faq.dk/2015.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-10-04 23:17

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> kunne variere frit med størrelsen på brugerens faktiske browserstørrelse -
> som med stor sandsynlighed ikke er den samme som du ynder.

Det hjælper ikke noget at lade være med at lave en fast størrelse på indholdet
på hjemmesiden, for så snart du er ude over 600 pixels vil jeg tro, hvis man så
printer siden som almindelig retning, så bliver alt helt til højre cuttet af.

Koden som jeg viste, kan jeg forøvrigt godt få til at virke i IE, men problemet
er at hvis man f.eks. har en turneringstavle, der er lavet som en tabel, så
kommer den til at se dybt godnat ud, rent fakstisk skal man hen og bytte om på
bredde og højde. Da jeg nåede dertil, så gad jeg ikke mere, så løsningen bliver
nok en mindre skrift i css-print.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-04 23:30

Per Rasmussen <jeg@skalgivedig.dk> skrev:

> Det hjælper ikke noget at lade være med at lave en fast
> størrelse på indholdet på hjemmesiden

Jo, hvis det er tekst det drejer sig om - det ombryder bare.

> for så snart du er ude over 600 pixels vil jeg tro, hvis man
> så printer siden som almindelig retning, så bliver alt helt
> til højre cuttet af.

Det drejer sig kun om at teste om det kan være på et stykke
papir eller ej - her er Filer => Vis udskrift en god ting at have.

De forskellige browsere kan have lidt forskellig opsætning af
margen, så du skal prøve det over det hele.

Se i øvrigt http://html-faq.dk/2012.asp!

> f.eks. har en turneringstavle, der er lavet som en tabel, så
> kommer den til at se dybt godnat ud, rent fakstisk skal man
> hen og bytte om på bredde og højde.

Ja, sådan noget er man nødt til at tænke på.

> Da jeg nåede dertil, så gad jeg ikke mere, så løsningen bliver
> nok en mindre skrift i css-print.

Du kan også lave det i en pdf-fil - den er netop god til sådan
noget.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-10-04 23:59

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan også lave det i en pdf-fil - den er netop god til sådan
> noget.

Det kunne jo så være en løsning.