MikkelH skrev:
> Hvordan er det! Kan man tracke hvormange der læser et
> nyhedsbrev?
Nej - ikke nøjagtigt (uden at gøre det meget svært for brugerne at
læse brevet).
> feks ved at modtageren henter grafik på afsenders server?
Den måde kan godt benyttes - men den vil ikke virke for alle.
Metoden bliver (mis)brugt af spammere til at tjekke om spammails
når frem, og derfor vil forskellige antispammekanismer (fx placeret
i antivirusprogrammer, firewalls, browsere eller mailprogrammer)
blokere for al "fremmed" grafik.
> Men hvordan gør man det på den smartest måde! så stats bliver
> reele?
Den mest reelle måling af et nyhedsbrevs "effektivitet" er at se på
tilbagemeldingerne fra abonnenterne. Du kan fx lave en konkurrence
eller lignende for at få respons fra brugerne - og så se hvor mange
af brugerne der reagerer.
En mekanisk måling af om en mail er læst eller ej er ikke ret meget
værd. Selv når man ser bort fra de tekniske problemer beskrevet
ovenfor, er der en stor fejlmargen i de folk der åbner en mail uden
reelt at læse den. Jeg har utallige gange åbnet et nyhedsbrev for
at lukke det igen tre-fire sekunder senere. Det er måske også en
form for læsning, men det er noget helt andet end når man læser en
personlig mail.
NB: Dit indlæg hører nok mere til i dk.edb.internet.webdesign - du
kan evt. selv futte tråden derover.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html