æ,ø,å i xhml
Fra : Daniel Valentin

Dato : 06-10-04 19:28

Hey allesammen!

Min side validerer i xhml 1.0 strict!

Men kan det virkelig passe at man skal bruge ø osv for
æ,ø,å?
Hvis ja, og der ikke er nogen vej udenom, er det da en enorm
ulempe for os danskere!
Jeg trækker f.eks. en masse tekst ud fra en db, her skal jeg så
til at replace en masse, foruden at skrive det...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Daniel Valentin

Dato : 06-10-04 19:30

> Min side validerer i xhml 1.0 strict!
Det er xhtml selvfølgelig!
> Men kan det virkelig passe at man skal bruge ø osv for
> æ,ø,å?
Eller ligger mit problem et andet sted?

Fra : Kristian Thy

Dato : 06-10-04 19:33

Daniel Valentin uttered:
> Min side validerer i xhml 1.0 strict!

Til lykke med det.

> Men kan det virkelig passe at man skal bruge ø osv for
> æ,ø,å?

Nej. Du skal bare sætte character encoding til det rigtige (formentlig
iso-8859-1). Det kan du fx gøre ved at indsætte følgende i første linie
på din side:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Steen

Dato : 06-10-04 20:46

Kristian Thy wrote:

> Nej. Du skal bare sætte character encoding til det rigtige (formentlig
> iso-8859-1). Det kan du fx gøre ved at indsætte følgende i første
> linie på din side:
>
> <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

Sender det ikke IE i quirks mode?

/steen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-04 21:05

Steen skrev:

>Sender det ikke IE i quirks mode?

Jo, så bør indsætte det med metatags i <head> i stedet for.

charset=iso-8859-1" />
--
Knud

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-10-04 09:43

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:
> Jo, så bør indsætte det med metatags i <head> i stedet for.

> charset=iso-8859-1" />

Jo, og man bør reelt set også sende det med HTTP-headeren content-type:

Mvh.
Bjarke

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-10-04 09:53

Bjarke Walling Petersen uttered:

> Jo, og man bør reelt set også sende det med HTTP-headeren content-type:

Hvis man sætter det i headeren, er der ingen grund til at bruge <meta>
også.

\\kristian

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-10-04 10:08

Kristian Thy <thy@it.edu> skrev:
> Hvis man sætter det i headeren, er der ingen grund til at bruge <meta>
> også.

Nej, det er rigtigt. Jeg foretrækker at sætte det i headeren, men en
meta-tag er ofte inkluderet af vane, da validatorer ikke brokker sig, når
man blot uploader filen (hvor den ikke får HTTP-information med).

Mvh.
Bjarke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-04 10:10

Kristian Thy skrev:

> Hvis man sætter det i headeren, er der ingen grund til at
> bruge <meta> også.

Bortset fra at hvis man gemmer en webside lokalt, så forsvinder
tegnsætsoplysningerne fra headeren, mens meta-oplysningerne står
der endnu.

Der var for nylig en der undrede sig over at nogle sider så helt
forkerte ud når han åbnede dem efter at have gemt dem på
harddisken. Forklaringen var at siden brugte utf-8 som tegnsæt -
hvad der helt korrekt blev angivet i http-headeren. Men når siden
blev gemt og åbnet fra disken, kunne IE og Mozilla/Firefox ikke
regne ud at der var tale om utf-8-indhold, og dermed blev alle
specialtegn forvansket (Opera viste automatisk siden med utf-8 -
cadeau til den).

Derfor vil jeg mene at det stadig er en god ide at angive tegnsæt
via meta.
--
Jens Gyldenkærne Clausen