Skift felttype dynamisk
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-11-04 00:04

Hejsa

Jeg har en login-formular på en side. Jeg har ingen tekster foran de
enkelte felter i formularen, men skriver derimod 'lede-teksten' som en
value i felterne.

Mit problem er, at det ene felt er til et password. Jeg kan sagtens
sætte typen til password, men så kan brugeren ikke se min
'lede-tekst'.

Jeg har forsøgt mig med noget a la

<form name="testform">
<input type="button" value="testknap"
onclick="document.testform.felt.type='password';">
<input type="text" id="felt" value="indtast kodeord">
</form>

- for at se, om man kan ændre en felt-type dynamisk, men det ser ikke
ud til at lykkedes.

Nogle forslag?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-11-04 08:15

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> Mit problem er, at det ene felt er til et password. Jeg kan sagtens
> sætte typen til password, men så kan brugeren ikke se min

[snip kode]

> - for at se, om man kan ændre en felt-type dynamisk, men det ser ikke
> ud til at lykkedes.
>
> Nogle forslag?

Internet Explorer tillader ikke at man ændre på et input felt fra typen
text til password.

Du kan enten lave 2 felter - et text og et password.
Som standard skal du skjule password feltet.
Når brugeren skal indtaste skal du så vise og sætte focus på password
feltet og skjule tekst feltet.

Ulempen er at brugere uden javascript ser begge felter og kan fejlagtigt
skrive i det forkerte felt. Text- og tale-browsere får også problemer
med det.

Alternativt bør du overveje om det ikke er mere brugergrænseflade
mæssigt korrekt at lave en label, hvor der står "Password" eller
"Adgangskode".
Eksempel

<label for="felt">Adgangskode</label>
<input type="password" id="felt" navn="felt" value="" />

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-11-04 17:14

[...]

>Internet Explorer tillader ikke at man ændre på et input felt fra typen
>text til password.

crappy dap..

> [...]
>
>Alternativt bør du overveje om det ikke er mere brugergrænseflade
>mæssigt korrekt at lave en label, hvor der står "Password" eller

sidstnævnte er klart mest 'rigtigt', men på en portal kan det være
væsentligt at udnytte hver en milimeter af pladsen.. herunder også
inputfelterne til ledetekster..

men tak for forslagene..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-11-04 18:11

Bo Kamp Dudek wrote:

> sidstnævnte er klart mest 'rigtigt', men på en portal kan det være
> væsentligt at udnytte hver en milimeter af pladsen.. herunder også
> inputfelterne til ledetekster..

pladsen? ... Har du en eller anden pixel perfekt design junky åndene ned
ad nakken på dig?

Forstå mig ret, men det er vel bare en spørgsmål om at få det designet
rigtigt.

Nu har jeg selvfølgelig ikke set det du arbejder på, men en lille label
hvor der står "kodeord" kan der vel altid blive plads til.

Og hvis ikke, så er der simpelthen alt for mange informationer på den side.

Blot mine 25 ører

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-11-04 15:45

[...]

>pladsen? ... Har du en eller anden pixel perfekt design junky åndene ned
>ad nakken på dig?

yes, det har jeg.. han hedder Bo Kamp Dudek ;)

*g* jow jow

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk