Via EPIA
Fra : Torben Lund Jensen

Dato : 03-11-04 14:43

Er der nogen der ved noget om Via's EPIA MB's?

Jeg kunne tænke mig at lave en lille lydløs (eller i det mindste støjsvag)
PC.
Den skal primært bruges til internet, kalender, email og afspille MP3-musik,
og sekundært office (måske OOo) og små spil (ikke noget heftigt 3D).

www.shg.dk har en masse forskellige modeller, hvor jeg tror jeg skal bruge
TC6000E eller TC10000, eller måske vente på SP8000E (men den kan jeg ikke
mange data om).

Det tiltaler mig at de kan nøjes med 12 Volt. (Cypax har en til godt 200 +
moms) og at de har USB 2.0.

Alle erfaringer er velkomne.
Også gerne alternativer til VIA. Er der andre der laver mini-ITX og nano-ITX
størrelser?
Jeg ved der finder industrielle SBC'er (single board computere), men
computeren må max koste 3000 + kabinet, harddisk og CD (altså MB m. VGA,
lyd, CPU, RAM samt PSU)

Torben

Fra : Leony

Dato : 04-11-04 11:08

"Torben Lund Jensen" <tljensen@soSLETDETMEDSTORTl.dk> skrev i en
meddelelse news:cman9o$1b8p$1@news.cybercity.dk

> Er der nogen der ved noget om Via's EPIA MB's?

Ydelsen halter en del.

Hvis man ikke skal bruge et lille board, så ville jeg kigge efter en PII
eller PIII og overveje muligheder for laydsvag køling i stedet for.
Dette er bare min mening og der er intet videnskabligt belæg for den.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henning Wangerin

Dato : 15-11-04 11:20

On Thu, 04 Nov 2004 11:08:04 +0100, Leony wrote:

> "Torben Lund Jensen" <tljensen@soSLETDETMEDSTORTl.dk> skrev i en
> meddelelse news:cman9o$1b8p$1@news.cybercity.dk

> Ydelsen halter en del.

Hvorfor det?

Det kommer da an på hvad man forventer!
Kig på specifikationer og priser og dan dine egen krav/øsnker

Selvfølgelig kan en 1GHZ Via ikke følge med en 3GHz Xeon eller hvad ved
jeg, men prisen er også en helt anden.

Det samme med grafikken. Ikke verdens bedste, men til en kontor pc, er der
jo ikke ligefrem behov for et stort vildt #D grafik-kort
- med mindre selvfølgelig at den skal bruges til CAD eller
billedbehalding og lignende.

Det Torben beskriver at den skal bruges til, har jeg indtil for nyligt
brugt min gode gamle 333MHz K6'er til. Kontor-arbejde, web, mail - men
intet 3D spil eller andet grafisk tungt.
(Desværre døde strømforsyningen i et tordenvejr )

> Hvis man ikke skal bruge et lille board, så ville jeg kigge efter en PII
> eller PIII og overveje muligheder for laydsvag køling i stedet for.

Som vi siger i linux-verdenen - there is always another way.

Hvad er vigtigst?
Pris, størrelse, støj, strømforbrug, ydelse, design eller noget helt
syvende?

> Dette er bare min mening og der er intet videnskabligt belæg for den.

Ligesom mine indlæg

Fra : Leony

Dato : 11-12-04 21:40

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041009@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det?

VIA- EDEN haltede i hvert fald noget efter processorer med samme
clockfrekvens.
http://www.overclockers.com.au/techstuff/r_via_eden/
Jeg må ærligt erkende at jeg ikke har læst tests af den nye modeller,
men jeg har alle fordomme intakte og forventer ikke en væsentlig
forbedring.

> Det kommer da an på hvad man forventer!

Jeg forventer at en processor på xxx MHz kan følge med konkurrenternes
tilsvarende processorer.

> Selvfølgelig kan en 1GHZ Via ikke følge med en 3GHz Xeon eller hvad
> ved jeg, men prisen er også en helt anden.

Man bør kun sammenligne processorer med samme MHz.
Ved godt at din sammenligning er et tænkt et eksempel.

> Som vi siger i linux-verdenen - there is always another way.

Pudsigt, det siger vi også i Windows-verdnen.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-12-04 21:50

Leony wrote:
> Jeg forventer at en processor på xxx MHz kan følge med konkurrenternes
> tilsvarende processorer.
[...]
> Man bør kun sammenligne processorer med samme MHz.

Men det kan man ikke:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clock_rate

Godnat ...og sov godt.

Fra : Leony

Dato : 18-12-04 16:42

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Men det kan man ikke:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Clock_rate

"Clock rate should not be used when comparing different computers or
different processor families. Rather, some software benchmark should be
used."

Er det den du tænker på?

Selvfølgelig har jeg tænkt mig at teste den med software. Man risikerer
at få et stykke software som yder bedre med et givent produkt, men det
er jo risikoen man må løbe.
Det er disse tests der skal holdes op i mod hnanden for at se hvilken
xxx MHz der klarer sig bedst. Derefter kan man kåre en vinder.

Jeg beklager, at jeg troede at du kunne læse mine tanker.

Hvis du følger mit link, så vil du se en VIA 800 MHz fpr krøl af alle de
andre 800 MHz processorer.

Hvis test ikke er inde i billedet, så ville der kun blive solgt Celly,
Duron og P4 til den brede befolkning.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-12-04 10:25

Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev 2004-12-11:

> Jeg forventer at en processor på xxx MHz kan følge med konkurrenternes
> tilsvarende processorer.

Mhz er kun en komponent af en computers ydelse.
Du har har også CPI der står for Clock Pr. Instruktion.
VIAS CPI er højere end AMDs og Intels processorer, så selv ved samme MHZ
halter ydelsen bagefter.

.... men de har heller aldrig været ment som konkurrenter til AMD og Intels
cpuer, så ....

THomas

Fra : Leony

Dato : 18-12-04 16:27

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Mhz er kun en komponent af en computers ydelse.
> Du har har også CPI der står for Clock Pr. Instruktion.
> VIAS CPI er højere end AMDs og Intels processorer, så selv ved samme
> MHZ halter ydelsen bagefter.

Der er mange sider af denne sag.

Jeg skrev også kun MHz. Da jeg havde sendt kom jeg i tanke om AMD's PR.
Den giver mulighed for at sammenligne, omend på et spinkelt grundlag, 2
processorer som ikke samme MHz.

> ... men de har heller aldrig været ment som konkurrenter til AMD og
> Intels cpuer, så ....

Ganske rigtigt.
Hr og Fru Danmark forventer bare, at en 800 MHz processor performer som
en 800 MHz processor - uanset hvad producenten hedder.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-12-04 00:56

> Der er mange sider af denne sag.

Jeps og det er hele pointen. Man kan ikke, under nogle omstændigheder, slutte
sig til, at den ene 800Mhz processor skal være omtrentligt ligeså hurtig som
den anden 800Mhz processor!

At det begge er 800Mhz. Betyder bare, at der sker _noget_ 800 Millioner
gange i sekunder. Hvad og hvor meget der sker ved du intet om og kan
derfor ikke slutte dig til noget

> Hr og Fru Danmark forventer bare, at en 800 MHz processor performer som
> en 800 MHz processor - uanset hvad producenten hedder.

Ja det er så en anden snak, men mod uvidenhed kæmper selv de bedste forgæves!

Mvh Thomas

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-01-05 14:27

On Sat, 18 Dec 2004 23:55:36 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Ja det er så en anden snak, men mod uvidenhed kæmper selv de bedste
> forgæves!

Ja, men ved de egentlig hvad de kan forvente?

Det tvivler jeg egentlig på! Jeg vil hellere ha en 800MHz med 1Gb RAM en
en 3GHz med 64Mb RAM stående på mit skrivebord - ligegyldigt hvilken
processor der laver arbejdet!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-01-05 15:19

Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev 2005-01-03:

> Det tvivler jeg egentlig på! Jeg vil hellere ha en 800MHz med 1Gb RAM en
> en 3GHz med 64Mb RAM stående på mit skrivebord - ligegyldigt hvilken
> processor der laver arbejdet!

Enig

Fra : Henning Wangerin

Dato : 15-11-04 11:11

On Wed, 03 Nov 2004 14:43:21 +0100, Torben Lund Jensen wrote:

> Er der nogen der ved noget om Via's EPIA MB's?

Jeg har fire ud af seks maskiner kørende på sådanne kort.

> Jeg kunne tænke mig at lave en lille lydløs (eller i det mindste støjsvag)
> PC.

Jeg har en linux-terminal-server genmt væk, og kører med en stak
VIA-kort som tynde klienter. Der er ingen bevægelige dele i dem, så det
eneste de siger er et enkelt biiip når der tændes for dem.
Skønt

> Den skal primært bruges til internet, kalender, email og afspille
> MP3-musik, og sekundært office (måske OOo) og små spil (ikke noget
> heftigt 3D).

Så kan de sagtents klare det. Drop alt om XP til ovenstående er det at
skyde gråspurve med krydser-misiler.

Prøv at kig på en linux-distro, så sparer du også en spand kroner du
kan bruge på hardwaren i stedet for!

> www.shg.dk har en masse forskellige modeller, hvor jeg tror jeg skal
> bruge TC6000E eller TC10000, eller måske vente på SP8000E (men den kan
> jeg ikke mange data om).

Jeg har et CL10000 kørende som server, og tre M5000 (tror jeg det er) som
klienter.

> Det tiltaler mig at de kan nøjes med 12 Volt. (Cypax har en til godt
> 200 + moms) og at de har USB 2.0.

Jeg har en plan om at lave en "tilbygning" på mine skærme, så pcen
integreres direkte i skærmen. Alt der skal til for at bruge dem er strøm
og et net-kabel.

> Alle erfaringer er velkomne.
> Også gerne alternativer til VIA. Er der andre der laver mini-ITX og
> nano-ITX størrelser?

Jeg har ikke set noget i nano-itx endnu, men er meget intereseret i somdan
nogle kort til de tynde klienter.

> Jeg ved der finder industrielle SBC'er (single board
computere), men
> computeren må max koste 3000 + kabinet, harddisk og CD (altså MB m.
> VGA, lyd, CPU, RAM samt PSU)

Jeg SBC er alt for dyre til arbejdsstationer efter at mini-itx kom frem.