Hvor stor er forskellen på socket 754 og 9~
Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-11-04 22:19

Hej der.

Fordi vi overvejer at opgradere vores lav-ende-maskiner til noget der
er mere moderne, sidder jeg og forsøger at finde hoved og hale i hvad
de forskellige CPU'er og chipsets egentlig betyder.

Vores valg er indtil videre endt på en Athlon64, men vi kan ikke helt
bestemme os for om vi skal bruge penge på en socket 939 (hvor RAM'en er
dyrere) eller bruge dem på en lidt hurtigere socket 754-chip.

For at tage et konkret eksempel, hvor stor forskel er der, hvis valget
står mellem:
Athlon64 3200+ i Socket 939 med 2x512Mb dual channel PC3200 ram
og
Athlon64 3400+ i Socket 754 med 2x512Mb single channel PC3200 ram
og den mest krævende brug er spil (fx Everquest, som er kendt for
at være en hukommelsessluger).

Jeg kan se at socket 939 skulle være hurtigere på rammen, men hvor
meget betyder det i forhold? (Jeg har fundet masser af sammenligninger
af hhv 939- og 754-bundkort, fx på Anandtech, men ingen der
sammenligner de to forskellige typer med hinanden.)

Personligt hælder jeg mest til den første (ny teknologi er bare så
sexet :), men kæresten vil gerne forklares hvorfor det er bedre end
200 mere i PR-værdi (vi regner med at købe to matchende computere,
så vi skal blive enige for at husfreden holdes ... og det udelukker
desværre også at købe det helt store svineri af en maskine :)

(og som sidespørgsmål: er der nogen problemer med at bruge både
ATA og SATA-harddiske på samme tid (tre af hver, fx, selvom det
nok ikke bliver lige nu:)?)

/L

Fra : Jakob M

Dato : 04-11-04 15:14

> Vores valg er indtil videre endt på en Athlon64, men vi kan ikke helt
> bestemme os for om vi skal bruge penge på en socket 939 (hvor RAM'en er
> dyrere)

Hvorfor mener du at rammen er dyrere til socket 939 ?

> [...]
> Athlon64 3400+ i Socket 754 med 2x512Mb single channel PC3200 ram
> og den mest krævende brug er spil (fx Everquest, som er kendt for

Forskellen vil i praksis være ret lille.

> [...]
> af hhv 939- og 754-bundkort, fx på Anandtech, men ingen der
> sammenligner de to forskellige typer med hinanden.)

0-5% i reel ydelse (ikke memory benchmarks) alt andet lige, og meget
afhængigt af hvordan du måler.

> [...]
> så vi skal blive enige for at husfreden holdes ... og det udelukker
> desværre også at købe det helt store svineri af en maskine :)

Socket 754 bliver AMDs budget platform, mens 939 skal blive high-end, når de
engang stopper med produktionen af socket A chips. Clock for clock er
ydelsesforskellen dog ret lille (0-5%), det er også de samme chipsets til
begge platforme. De billigste chips (Sempron) vil kun komme til socket 754,
mens de dyre drenge (FX serien) kun kommer til 939. Hvad man så er mest til
er vel nærmest en smagssag. Der kommer alligevel en helt ny socket når AMD,
som Intel, går over til DDR2.

> (og som sidespørgsmål: er der nogen problemer med at bruge både
> ATA og SATA-harddiske på samme tid (tre af hver, fx, selvom det
> nok ikke bliver lige nu:)?)

Ingen problemer her, du bestemmer helt selv boot rækkefølgen, SATA, ATA,
osv.

Mvh
Jakob

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-11-04 18:03

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> writes:

> Hvorfor mener du at rammen er dyrere til socket 939 ?

Kun en hurtig sammenligning af den billigste ende af udbudet hos SHG.
Siden har jeg lært at jeg skal ignorere ELIXIRs ram, så det løfter
bunden på ikke-dual-channel-rammen, så de er tættere på hinanden.
Forskellen ser ud til at være 100-200kr for 2x512Mb, så det er ikke
det store.

> Forskellen vil i praksis være ret lille.

Jeg har også lige fundet en sammenligning på Anandtech
<URL:http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2249&p=2>
Hvis jeg læser den rigtigt, så er de meget tæt på hinanden, med
en lille fordel til 3400+'eren (undtagen i DOOM 3 :).

> 0-5% i reel ydelse (ikke memory benchmarks) alt andet lige, og meget
> afhængigt af hvordan du måler.

Det er et help acceptabelt niveau. Hvis der var et klart svar, så stod
det jo nok i reklamerne allerede :)

> Socket 754 bliver AMDs budget platform, mens 939 skal blive high-end, når de
> engang stopper med produktionen af socket A chips.
[interessant fremtidsperspektiv]

Det lyder helt klart til at Socket 939 er vejen frem for folk der vil
opgradere løbende. Vi er mere til at købe en bunke hardware hvert
3+ år, og så skal vi alligevel skifte næsten det hele ud :)

[ATA+SATA på samme tid]
> Ingen problemer her, du bestemmer helt selv boot rækkefølgen, SATA, ATA,
> osv.

Godt nok.

Tak for svarene! Jeg tror det blive en 3400+ i denne omgang.
/L

Fra : Zulu

Dato : 04-11-04 19:45

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bunden på ikke-dual-channel-rammen, så de er tættere på hinanden.
> Forskellen ser ud til at være 100-200kr for 2x512Mb, så det er ikke

Du behøver ikke købe dual-ram pakker for køre dual-channel. To ens ramblokke
er rigeligt.

Zulu

Fra : Jakob M

Dato : 04-11-04 20:17

> [...]
> opgradere løbende. Vi er mere til at købe en bunke hardware hvert
> 3+ år, og så skal vi alligevel skifte næsten det hele ud :)

Vær opmærksom på at der er PCI-express (i stedet for AGP) bundkort på vej,
både til socket 754 og 939. Du bliver så nødt til at skifte grafikkortet
samtidig, men langtidsholdbarheden bør også være længere.
http://www.tomshardware.com/motherboard/20041020/index.html

> Tak for svarene! Jeg tror det blive en 3400+ i denne omgang.

Det var så lidt.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-04 16:35

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> bunden på ikke-dual-channel-rammen, så de er tættere på hinanden.

Der er begrænset ydelsesgevinst ved Dual-RAM på et AMD-system. AMD har
muligheden for ikke at komme til at "tabe terræn" overfor Intel.

Jesper G. Poulsen