Problemer med Abit AB-BM6 + Celeron 500 Mh~
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 02-11-04 15:59

Hejsa.

Jeg er ved at få grå hår af de problemer kærestens computer volder mig. Jeg
har købt en computer til hende med dette grej:

Abit AB-BM6 bundkort
Celeron 500 Mhz. CPU
2x256 Mb. PC133 SDRAM
16 Mb. TNT M64 Grafikkort

Som en ren test ville jeg prøve at sætte CPUen op til 600 Mhz. Dette gjorde
jeg inde i BIOS'en, ved at ændre FSB'en fra 83 Mhz. til 100 Mhz. -
Multiplier 6. Derefter gik computeren i sort. Fair nok - jeg slukkede den,
tog BIOS-batteriet ud, fik BIOS'en resat, og tændte igen.

Nu tænder computeren på almindelig vis, men når den har fundet harddisk og
CD-drev skriver den:
"CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU" (CPU
SOFT MENU er navnet på menuen til at ændre konfigurationen i dens BIOS).

Når jeg tjekker i BIOSen er den ændret til 300 Mhz. med 66 Mhz. FSB. Jeg
ændrer så tilbage til de indstillinger, som det skal være: 83 Mhz. FSB og
Multiplier 6. Volten lader jeg stå til CPU default, som er 2,00 - men jeg
får stadig samme fejl når jeg starter op. Jeg gør dette ved at vælge "User
settings", men jeg kan også vælge nogle forudindstilte settings - bl.a. 500
Mhz. med 66 Mhz. FSB - det virker heller ikke.

Når jeg får fejlen kan jeg trykke F1 for at fortsætte, eller DEL for at
komme ind i BIOSen. Trykker jeg F1 kommer jeg også videre, og får Windows
bootmenuen frem, hvor jeg kan vælge at køre Windows normalt eller i
fejlsikret tilstand. Uanset hvad jeg vælger hopper computeren bare om til,
at have en cursor blinkende oppe i højre hjørne, uden at komme videre
derfra.

Er CPUen kaput, eller hvad gør jeg forkert? Det er nogle år siden jeg sidst
rodede med den slags, så jeg er lidt på bar bund.

Jeg har desuden prøvet med begge RAM-klodser en af gange - samme resultat.
Jeg har ikke en anden computer jeg kan teste CPUen i.

Al hjælp modtages med kyshånd!

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 02-11-04 16:07

Det skal forresten tilføjes, at CPUen er under 40 grader varm konstant.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 02-11-04 16:20

On Tue, 2 Nov 2004 15:58:35 +0100, "Jeppe Vestergaard"
<read@mysignature.com> wrote:

> [...]
>settings", men jeg kan også vælge nogle forudindstilte settings - bl.a. 500
>Mhz. med 66 Mhz. FSB - det virker heller ikke.

Det lader til at din multiplier er 6x. Som bekendt er alle Intels
cpu'er multiplier låste. Det er kun fsb man kan stille på.

Jeg kan garantere dig for at 83 MHz ikke er nogen standardindstilling,
men en overclocked indstilling. Jeg mener derfor, at din cpu er en
6x66,6=400 MHz Celeron, der er overclocked til 500.

Når du så forsøger med 600, så vil den ikke. Det kunne den nok godt,
men så skal du skifte agp divider først og fremmest til 2/3 (og ikke
1/1), og du skal vælge pci divider til 1/3 (og ikke 1/2).
Giv hellere Cpu'en 2.2 volt så, eller højest 2.4 volt.

Med andre ord er det simpelthen din agp og pci, der står af. Ikke så
meget cpu'en.

Giv lige den cpu-køler en føler med en finger (afladt til stel)
indefor de første 5-10 minutter, og skru ned, hvis den varmer meget.

> [...]
>fejlsikret tilstand. Uanset hvad jeg vælger hopper computeren bare om til,
>at have en cursor blinkende oppe i højre hjørne, uden at komme videre

Du slipper for at trykke F1, hvis du fjerner den option, der hedder
CPU Check.

mvh

John

P.S. Det eneste der undrer mig er, at den bootede med 300 efter
resetting. For 6x66,6=400. Den skulle kunne finde ud af de 6x selv.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 02-11-04 16:49

> Det lader til at din multiplier er 6x. Som bekendt er alle Intels
> cpu'er multiplier låste. Det er kun fsb man kan stille på.

Ok - det kan jeg faktisk godt huske, nu jeg tænker nærmere over det :).

> Jeg kan garantere dig for at 83 MHz ikke er nogen standardindstilling,
> men en overclocked indstilling. Jeg mener derfor, at din cpu er en
> 6x66,6=400 MHz Celeron, der er overclocked til 500.

Hmm. Det kan godt være - jeg har købt den brugt som en 500 Mhz., men jeg må
lige tjekke hvad der står på selve CPUen.

> [...]
> 1/1), og du skal vælge pci divider til 1/3 (og ikke 1/2).
> Giv hellere Cpu'en 2.2 volt så, eller højest 2.4 volt.

Jeg tror lige jeg venter med, at give mig i kast med det - lige nu vil jeg
bare gerne have den til at virke igen.

> Du slipper for at trykke F1, hvis du fjerner den option, der hedder
> CPU Check.

Det er jeg klar over - men så ser jeg jo ikke hvis der er et problem :).

> P.S. Det eneste der undrer mig er, at den bootede med 300 efter
> resetting. For 6x66,6=400. Den skulle kunne finde ud af de 6x selv.

...Men det gør den åbenbart ikke :(.

Jeg har prøvet at sætte den til 6,5x66 lige nu, så den rammer de 400 Mhz. Nu
kommer den ikke med nogen CPU-fejl under boot længere, men Windows går
stadig kold under opstart (det er nyinstalleret Windows, som virkede indtil
jeg skulle pille).

Der der dog undrer mig er, at den jo fint kørte 500 Mhz. før jeg rørte ved
noget? Hvis jeg sætter multiplier til 7,5 og FSB til 66 Mhz. nu rammer den
de 500 Mhz., men jeg får stadig samme CPU-fejl som tidligere. Det samme hvis
jeg prøver FSB 83 Mhz. og multiplier 6.

Fra : Leony

Dato : 02-11-04 16:56

"Jeppe Vestergaard" <read@mysignature.com> skrev i en meddelelse

> Al hjælp modtages med kyshånd!

Så fyrer jeg lige et par langskud af.

Hvis der er en jumper til "clear cmos", så prøv at bruge den (manualen
kan downloades via abit.com.tw).
Prøv at vælge "load setup defaults" i BIOS, måske hedder den "failsafe
setup".
Geninstaller Windows.

Det er som sagt bare langskud.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 02-11-04 17:04

> Hvis der er en jumper til "clear cmos", så prøv at bruge den (manualen
> kan downloades via abit.com.tw).

Jeg har haft batteriet ude - skulle vel gerne være samme effekt.

> Prøv at vælge "load setup defaults" i BIOS, måske hedder den "failsafe
> setup".

Det har jeg prøvet uden held.

> Geninstaller Windows.

Er jeg lige gået i gang med at prøve :).

Fra : JK

Dato : 02-11-04 17:46

On Tue, 2 Nov 2004 17:04:21 +0100, "Jeppe Vestergaard"
<read@mysignature.com> wrote:

>Jeg har haft batteriet ude - skulle vel gerne være samme effekt.

Kun hvis du også kortslutter polerne. Men lad hellere være med det i
første omgang. Måske kan ældre abit bundkort ikke lide dette. Jeg har
set et ZM6 dø af det.

Prøv at resette cmos ! det _skal_ være uden strøm på computeren, power
helt af.

mvh

John