problem usb til LPT1
Fra : Oscarp

Dato : 02-11-04 18:35

Jeg har anskaffet mig en bærbar med Windows Home XP og 3 USB udgange , men
desværre uden printer port.
Jeg har på kontoret en Olivetti Jetlab600 (fax, scanner og printer) kun med
LPT1 udgang som jeg gerne vil i kontakt med. Jeg har derfor ankaffet mig en
USB til LPT1 kabel for 147 kr hos THansen, indlæst olivettis printersoftware
på den bærbare og...

Der sker ingenting. Den bærbare kan ikke komme i kontakt med printeren.
Printeren bliver heller ikke genkendt ved tilslutning via USB - porten.

Gode råd modtages meget gerne

Hilsen Oscar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-04 19:01

"Oscarp" <gpe@mediprivate.dk> wrote:

> [...]
>
>Der sker ingenting. Den bærbare kan ikke komme i kontakt med printeren.
>Printeren bliver heller ikke genkendt ved tilslutning via USB - porten.

Check at USB-LPT adapteren detekteres af windows, dvs den skal kunne
genfindes i 'Enhedshåndtering' under 'Porte' - Hvis ikke skal du indlæse
driveren til USB-LPT adapteren.

Du kan formentligt også vælge hvilken LPT-port adapteren skal optræde
som (LPT1, LPT2 osv) - Når du ikke har andre LPT-porte er det
selvfølgeligt praktisk at vælge LPT1.

Når det er klaret, hopper du til printeren hvor du under 'Egenskaber' ->
'Port' vælger den rette LPT-port.

Voila, så burde printeren køre...

<mlr>

Fra : Oscarp

Dato : 02-11-04 19:56

Tak for svaret.
Jeg har desværre ingen driver til XP. Der følger en diskette kun med windows
ME og 98 driver.
Kan XP ikke selv hitte ud af det?

hilsen Oscar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-04 20:27

"Oscarp" <gpe@mediprivate.dk> wrote:

>Jeg har desværre ingen driver til XP. Der følger en diskette kun med windows
>ME og 98 driver.
>Kan XP ikke selv hitte ud af det?

Det er da muligt XP har en indbygget driver...

Men i så fald burde USB-LPT adapteren også dukke op i 'Enhedshåndtering'
under 'Porte (COM & LPT)' - Hvis ikke den gør det, så mangler der en
driver !!!

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-04 20:54

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Men i så fald burde USB-LPT adapteren også dukke op i 'Enhedshåndtering'
>under 'Porte (COM & LPT)' - Hvis ikke den gør det, så mangler der en
>driver !!!

Mange USB-LPT adaptere er bygget på over en 'Prolific PL-2305 USB to
IEEE 1284 Bridge Controller'

Drivere til den kan hentes på http://tech.prolific.com.tw/

<mlr>

Fra : oscarp

Dato : 03-11-04 15:31

Enhedshåndtering kan ikke finde LPT porten (kun COM1). Jeg har derfor prøvet
at hente driveren fra http://tech.prolific.com.tw/, men siden er
øjensynligt lukket.
Er der andre muligheder?

hilsen Oscar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-04 18:15

"oscarp" <oscarp@inamex.com> wrote:

>Enhedshåndtering kan ikke finde LPT porten (kun COM1). Jeg har derfor prøvet
>at hente driveren fra http://tech.prolific.com.tw/, men siden er
>øjensynligt lukket.

Den er i hvert fald nede lige for tiden - Prøv igen om nogle timer...

>Er der andre muligheder?

Ellers må THansen som solgte adapteren kunne levere passende driver ?!

<mlr>