slet fra flere tabler på en gang
Fra : pepss

Dato : 02-11-04 18:55

hejsa NG

jeg har en mysql database med flere tabeler hvor jeg gerne vil slette en
rakke i vær tabel. kan man gøre det i et kald?

håber i forstår hvor jeg vil hen!

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-04 22:10

pepss skrev:

> jeg har en mysql database med flere tabeler hvor jeg gerne vil
> slette en rakke i vær tabel. kan man gøre det i et kald?

Ikke medmindre at rækkerne er relaterede og der er defineret
kaskadesletning mellem tabellerne.

Med andre ord - hvis én række fungerer som "moder" for de andre, så
kan man med referentiel integritet få databasen til automatisk at
slette alle "børn" når man sletter moder-posten.

Et eksempel kan være en kundetabel og en ordretabel, hvor hver
kunde kan have flere ordrer. Sletter man en kunde, bliver alle
kundens ordrer automatisk slettet - forudsat at databasen
understøtter referentiel integritet med kaskadesletninger (og at
det er valgt for relationen mellem de to tabeller).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 06-11-04 07:51

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Med andre ord - hvis én række fungerer som "moder" for de andre, så
> kan man med referentiel integritet få databasen til automatisk at
> slette alle "børn" når man sletter moder-posten.

det er altså noget man skal gøre når man oprettet tablerne?

> [...]
> understøtter referentiel integritet med kaskadesletninger (og at
> det er valgt for relationen mellem de to tabeller).

ja det er lige sådan noget jeg er ude efter!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-11-04 18:21

pepss skrev:

> det er altså noget man skal gøre når man oprettet tablerne?

Tja - det er noget der ligger i tabeldefinitionerne. De kan godt
ændres efter at tabellerne er oprettet, men normalt er det noget
man ordner når man laver databasen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ///JJ

Dato : 02-11-04 22:35

pepss wrote:
> hejsa NG
>
> jeg har en mysql database med flere tabeler hvor jeg gerne vil slette
> en rakke i vær tabel. kan man gøre det i et kald?
>
> håber i forstår hvor jeg vil hen!

Du skal nok kigge på "Triggers"...
Har aldrig selv brugt sådan en, men der er eksempler i BOL og på nettet.

///JJ

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 03-11-04 08:30

On Tue, 2 Nov 2004 18:55:07 +0100, pepss wrote:

> jeg har en mysql database med flere tabeler hvor jeg gerne vil slette en
> rakke i vær tabel. kan man gøre det i et kald?

Prøvede _du_ ikke lige at kigge i _din_ MySQL Reference Manaul,
som følger med den database, som _du_ nu bruger??

Det hele er fint forklaret i afsnit 14.1.1.1.

--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/

Fra : pepss

Dato : 06-11-04 07:53

"Stig H. Jacobsen" skrev

> Prøvede _du_ ikke lige at kigge i _din_ MySQL Reference Manaul,
> som følger med den database, som _du_ nu bruger??

ja det gjore jeg men fant ikke noget... det skal så også lige sigen at mit
UK ikke er noget at prale af!

> Det hele er fint forklaret i afsnit 14.1.1.1.

men takker for hjælpen jeg vil da kikke igen!