Månens egenrotation
Fra : Thomas T

Dato : 31-10-04 22:09

For hver gang Månen har bevæget sig een gang rundt i sin bane om
Jorden (ca. 28 jorddøgn), har den i samme tidsrum drejet sig nøjagtig
een gang om sin egen (center-)akse.

Netop fordi de to omdrejningstider er ens (28 jorddøgn) kan
jordmennesker aldrig komme til at se andet end den samme side af
Månen.

- Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen
akse.

Mon nogen kan henvise til en god hjemmeside, der helt tydeligt
afklarer spørgsmålet?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-10-04 22:41

Thomas T wrote:

> [...]
>
> Netop fordi de to omdrejningstider er ens (28 jorddøgn) kan
> jordmennesker aldrig komme til at se andet end den samme side af

Det er helt rigtigt.

> - Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen
> akse.

Men så skulle den jo ikke kunne have nogen bagside?

> Mon nogen kan henvise til en god hjemmeside, der helt tydeligt
> afklarer spørgsmålet?

http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=444

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-04 22:50

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:41855C05.A7365C9@jeppesn.dk...

> http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=444

Jeg fandt også en side med mange links.
Nøgleordene er bunden eller synkron rotation.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/3964579.stm

Mvh
Martin

Fra : Thomas T

Dato : 01-11-04 13:17

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote

> http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=444

"Og Jordens måne er 27,3 dage om at komme rundt om Jorden. Men Månen
bruger også nøjagtigt 27,3 dage på at rotere en gang om sin egen akse.
Dette kaldes bunden rotation.

"Når rotationsperioden og omløbsperioden er ens, vil månen altid vende
samme side mod planeten.

---

Ahh! Jeg er ret sikker på, jeg kan inkassere en kasse bajersk øl.

1000 tak.

Fra : alexbo

Dato : 01-11-04 14:32

"Thomas T" skrev

> "Når rotationsperioden og omløbsperioden er ens, vil månen altid vende
> samme side mod planeten.
Altid er et stort ord, det afhænger noget af hvad vej de roterer

> Ahh! Jeg er ret sikker på, jeg kan inkassere en kasse bajersk øl.
Næppe alle sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Guldager

Dato : 01-11-04 20:05

2004-11-01 alexbo wrote

> "Thomas T" skrev

> Altid er et stort ord, det afhænger noget af hvad vej de roterer

Vel også om akserne er nogenlunde paralelle, ikk?

/Morten

Fra : kvaerulant

Dato : 01-11-04 21:15

Thomas T wrote:

> [...]
>Dette kaldes bunden rotation.
>
>"Når rotationsperioden og omløbsperioden er ens, vil månen altid vende

Under forudsætning af at de kredser i samme plan som de rotere.
Baneplanet er skævt.
Og at månens bane er cirkel formet. Den er oval

Fra : Pongo

Dato : 31-10-04 22:50

Thomas T wrote:
> [...]
> Månen.
>
> - Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen

Mener han så at Solen kredser én gang om Månen 28 dage ?
Månen drejer ikke i forhold til Jorden, så fra Månens bagside får man aldrig
Jorden at se.
Solen ser man derimod i lange perioder. Et døgn på månen er på 28 jordiske
døgn.

/Klaus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-10-04 23:33

Pongo wrote:
> Mener han så at Solen kredser én gang om Månen 28 dage ?

Troede vi fik styr på den for snart 500 år siden ? :)

Fra : Thomas T

Dato : 01-11-04 13:27

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message news:<41856895$0$33739$14726298@news.sunsite.dk>...

> Troede vi fik styr på den for snart 500 år siden ? :)

Tja. For to år siden havde jeg en kæreste, som troede, at man på den
sydlige halvkugle af Jorden oplever fuldmåne, når vi her nordoppe har
nymåne.

Altså, man kan jo ikke vide sådanne ting, ...før man får dem
forklaret.

Fra : N. Foldager

Dato : 01-11-04 22:18

>Tja. For to år siden havde jeg en kæreste, som troede, at man på den
>sydlige halvkugle af Jorden oplever fuldmåne, når vi her nordoppe har
>nymåne.

Det var vel derfor, du droppede hende?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Thomas T

Dato : 01-11-04 13:24

"Pongo" <Pongo@Mail.dk> wrote

> Mener han så at Solen kredser én gang om Månen 28 dage ?

Jeg ved ikke helt, hvad han mener. Vi sad i flere omgange og drejede
en pakke cigaretter rundt i cirkel om en saltbøsse. Og for at gøre den
side med "Rygning er skadelig" konstant synlig inde fra saltbøssen,
måtte jeg jo dreje pakken om sin egen lodrette akse. Det spøjse var,
at det gjorde kammeraten _også_, men hans tilhørende forklaring var,
at "man kan jo se (inde fra saltbøssen) at den ikke drejer."

Og da jeg efter en tid ikke ville "indrømme", at Månen ej roterer om
egen akse, stak han næven frem og udbrød med let hævet stemme "Er det
en kasse øl?".

Vi enedes om at begge vil acceptere oplysninger fundet et fornuftigt
sted på nettet.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-11-04 10:46

"Thomas T" <tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kasse øl?".
>
> Vi enedes om at begge vil acceptere oplysninger fundet et fornuftigt

Det giver god mening at (engelsk) spin og revolution skelnes fra hinanden. Dansk omdrejning skelner
ikke mellem de to, så i udtrykker jer lige 'dårligt'. At skelne er til gengæld mest rimeligt at gøre
fra en referenceramme udenfor de to objekter. Det betyder at månen spinner med samme hastighed som
den roterer.

Carsten

Fra : kvaerulant

Dato : 01-11-04 08:50

Thomas T wrote:

> [...]
>
>Netop fordi de to omdrejningstider er ens (28 jorddøgn) kan
>jordmennesker aldrig komme til at se andet end den samme side af

Det er ikke helt rigtigt, da månens bane er lidt oval, og jorden er i
den ene enden af ovalen,
så køre forsiden frem og tilbage iløbet af en omdrejning

> - Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen
>akse.

Månen roter netop om sin ejen aksel, det er jo derfor at forsiden ændre
sig (lidt).

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-04 02:18

kvaerulant wrote:
> Det er ikke helt rigtigt, da månens bane er lidt oval, og jorden er i
> den ene enden af ovalen,
> så køre forsiden frem og tilbage iløbet af en omdrejning

Det mener jeg også at have hørt: Vi kan, i alt, se en smule
*mere* end 50% af månens overflade. Vistnok 4/7 af den.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-11-04 20:50

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg også at have hørt: Vi kan, i alt, se en smule
> *mere* end 50% af månens overflade. Vistnok 4/7 af den.

Korrekt, og da banen er skæv ser vi også lidt top og bund.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-04 14:41

Thomas T skrev:

> - Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen
>akse.

.... og det afgørende er hvorfra man observerer den. Set fra månen
eller Jorden roterer månen ikke om sin egen akse. Den står
stille.

Set andre steder fra roterer månen om sin egen akse.

--
Bertel

Fra : Steen

Dato : 01-11-04 15:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... og det afgørende er hvorfra man observerer den. Set fra månen
> eller Jorden roterer månen ikke om sin egen akse. Den står
> stille.

Joh, bevares, men nu er rotation jo en absolut størrelse, i modsætning til
translatorisk bevægelse. Så månen roterer - punktum.

Mvh Steen

Fra : ML-78

Dato : 01-11-04 21:02

Bertel Lund Hansen skrev:

> ... og det afgørende er hvorfra man observerer den. Set fra månen
> eller Jorden roterer månen ikke om sin egen akse. Den står
> stille.

Set fra Jorden roterer den skam. Ellers ville vi kunne se bagsiden fra
tid til anden.

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-04 21:22

ML-78 skrev:

>Set fra Jorden roterer den skam.

Ikke om sin egen akse.

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 01-11-04 21:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke om sin egen akse.

Jo. Ellers ville vi kunne se bagsiden fra tid til anden.

ML-78

Fra : Brian Lund

Dato : 01-11-04 22:47

> Jo. Ellers ville vi kunne se bagsiden fra tid til anden.

Vi har åbenbart ikke de samme begreber for "set fra jorden" - Når jeg kigger
på månen herfra, roterer den ikke, altså roterer den ikke; set fra jorden!?

Brian

Fra : ML-78

Dato : 01-11-04 23:27

Brian Lund skrev:

> Vi har åbenbart ikke de samme begreber for "set fra jorden" - Når jeg
kigger
> på månen herfra, roterer den ikke, altså roterer den ikke; set fra
jorden!?

Jo den gør da. Du kigger bare ikke længe nok. Det svarer til at sige, at
når du kaster et blik på den lille viser på dit ur, så kan du ikke
umiddelbart se viseren roterer - altså roterer den ikke.

Men det er rigtigt at "set fra Jorden" kan forstås på flere måder. Man
kan også sige, at set fra Jorden så kredser Månen (sammen med alle
stjernerne) omkring Jorden på 24 timer - og da den hele tiden vender
samme side mod Jorden, så må den også rotere på 24 timer. Men det er jo
bare fordi vi med "set fra Jorden" nu mener set fra vores roterende
koordinatsystem.

Hvis vi i stedet iagttager Månens bane i forhold til stjernerne - stadig
set fra Jorden - så kan vi konstatere, at dens omløbstid tilsyneladende
er godt 29 døgn (synodisk omløbstid). Og da den vender samme side mod
os, må dens (synodiske) rotationsperiode også være 29 døgn.

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-04 23:44

ML-78 skrev:

>Men det er jo bare fordi vi med "set fra Jorden" nu mener set fra vores roterende
>koordinatsystem.

Øh ... ja.

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 01-11-04 23:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Øh ... ja.

?

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-04 01:55

ML-78 skrev:

>?

Du slog noget fast som jeg finder indlysende og derfor ikke
forklarede i mit oprindelige postulat.

Kammeraten har åbenbart valgt Jordens (roterende) koordinatsystem
som udgangspunkt.

--
Bertel

Fra : ML-78

Dato : 02-11-04 06:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du slog noget fast som jeg finder indlysende og derfor ikke
> forklarede i mit oprindelige postulat.
>
> Kammeraten har åbenbart valgt Jordens (roterende) koordinatsystem
> som udgangspunkt.

Jeg kan stadig ikke se, hvordan det skulle få ham til at konkludere, at

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-04 09:05

ML-78 skrev:

>Jeg kan stadig ikke se, hvordan det skulle få ham til at konkludere, at
>Månen ikke roterer om sin egen akse.

Det er taget til efterretning.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-11-04 10:11

> Det er taget til efterretning.

At han ikke kan forstå det, eller at månen faktisk roterer i et
Jord-koordinatsystem?
Jeg vil også sige at månen roterer i et sådant system. Hvis Månen var
geostationær, så havde du ret, men det er den heller ikke.
Set i Jordens koordinatsystem roterer Måne omkring Jorden (som står stille i
Origo) på ca. et døgn. Da Månen i den bevægelse samtidigt konstant har samme
side mod Jorden kan man konkludere at Måne roterer omkring sig selv på ca.
et døgn.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-04 12:54

Jakob Nielsen skrev:

>At han ikke kan forstå det

Ja.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-11-04 13:20

> Ja.

Du vil ikke forholde dig til at grunden er at du ikke har ret?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-11-04 13:47

Jakob Nielsen skrev:
> Du vil ikke forholde dig til at grunden er at du ikke har ret?

Hvorfor bliver I ved med at misforstå hinanden? Er det med vilje?

"Bunden rotation" er grundigt forklaret i alle mulige opslagsværker
og på flere af de *seriøse* hjemmesider, hvis man kan finde dem.

Hvis man hellere vil have det på udenlandsk, kan man google
med søgeordene "Synchronous Rotation for Moons".

Det lader til at "bunden rotation" er den rotationsform de fleste
måner i dette solsystem foretrækker.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-04 14:11

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:418781fa$0$81193$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det lader til at "bunden rotation" er den rotationsform de fleste
> måner i dette solsystem foretrækker.

Ja, sådan ender det for alle hvis form påvirkes af tyngden,
pga tidevandskræfterne. Også for Jorden!

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-11-04 14:26

> Hvorfor bliver I ved med at misforstå hinanden? Er det med vilje?

Nææ. Ikke fra min side.
Jeg mener bare at Bertel tager fejl, når han mener at Månen i et
Jord-koordinatsystem ikke roterer.
Jeg vil benytte lejligheden til at uddybe.

I Jordens koordinatsystem flytter Jorden sig ikke og den roterer heller
ikke. Akserne (set fra "verdens-koordinatsystemet") roterer rundt samme med
Jorden og systemets Origo er i Jordens centrum.
I dette system bevæger Månen sig omkring Jorden, og vender nogenlunde hele
tiden samme side til Jorden.
Denne omkredsning tager ca. et døgn og svarer til tiden fra Månens
kulmination til kulmination. Kender ikke den præcise tid.
Da Månen i hele omløbet vender samme side mod koordinatsystemets Origo, og
omløbet tager ca. 1 døgn, vil Månen i dette system have en rotationstid
omkring sig selv på ca. 1 døgn.

Tidligere i tråden svarer Bertel på ">Set fra Jorden roterer den skam."
følgende "Ikke om sin egen akse.".
Bertel taler faktisk om det koordinatsystem jeg beskrev, hvilket kan ses af
hans svar på [Men det er jo bare fordi vi med "set fra Jorden" nu mener set
fra vores roterende koordinatsystem.] som var "Øh ... ja.".

Som sagt tidligere så er Bertels udtalelser korrekte hvis Månen var
geostationær, hvad den ikke er.

> [...]
> med søgeordene "Synchronous Rotation for Moons".
>
> Det lader til at "bunden rotation" er den rotationsform de fleste

Ja, det gør de, og det er logisk nok. Jeg kan dog ikke se at det er der vi
er uenige.

Fra : ML-78

Dato : 02-11-04 15:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvorfor bliver I ved med at misforstå hinanden? Er det med vilje?

Vi misforstår ikke hinanden, men diskuterer den forkerte påstand, at
Månen ikke roterer i forhold til et jordfast koordinatsystem.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 02-11-04 15:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja.

Det er svært at forstå noget, som ikke er rigtigt.

ML-78

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-11-04 21:06

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse news:41874f47$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> side mod Jorden kan man konkludere at Måne roterer omkring sig selv på ca.

I den logik kan jeg ikke engang bebrejde dig, at du stadigt 'læser' månens spin fra et objektivt
stillestående system, for der har månen et spin på en omgang om måneden. Så du må have ret.

Carsten

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 02-11-04 22:04

> [...]
> spin fra et objektivt
> stillestående system, for der har månen et spin på en omgang om måneden.

Jeg forstår ikke helt hvad du siger. Er du sarkastisk?
Hvad skulle man da ønske at bebredje mig? Er du uenig i min tolkning af
rotationen i det beskrevne system, som er det der diskuteres?

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 03-11-04 16:09

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse news:4187f65e$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg forstår ikke helt hvad du siger. Er du sarkastisk?
> Hvad skulle man da ønske at bebredje mig? Er du uenig i min tolkning af
> rotationen i det beskrevne system, som er det der diskuteres?

Jeg er ikke sarkastisk. Jeg har skrevet i et indlæg at egenrotationen er afhængig af, hvilken
referenceramme man bruger, og implicit selv forstået, at hvis man observerer med Jordens som
referenceramme, så vil man ikke iagttage roatation. Det viser du er forkert, og jeg poster igen for
af anerkende min fejltagelse.

Carsten

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 03-11-04 16:16

> [...]
> observerer med Jordens som
> referenceramme, så vil man ikke iagttage roatation. Det viser du er

Jamen så vil jeg da benytte lejligheden til at beklage at jeg blev defensiv.
Jeg var ikke helt sikker på din hensigt.
Det kan til tider være svært at blive klog på folk på baggrund af noget
skrevet. Vi kan bare glæde os over at politikere og diplomater til tider
mødes ansigt til ansigt - ellers havde vi nok oplevet en del flere krige.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 03-11-04 21:30

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse news:4188f636$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jamen så vil jeg da benytte lejligheden til at beklage at jeg blev defensiv.
> Jeg var ikke helt sikker på din hensigt.

Ja, det kan være noget krast engang imellem.

Fra : ML-78

Dato : 01-11-04 21:00

Thomas T skrev:

> - Min kammerat siger noget andet: At Månen _ikke_ roterer om sin egen
> akse.

Det er vel bare at spørge ham hvorfor vi så altid ser samme side her fra
Jorden. Med mindre han da tror, at Månen heller ikke bevæger sig om
Jorden.

ML-78

Fra : N. Foldager

Dato : 01-11-04 22:16

Thomas T:

> [...]
>akse.
>
>Mon nogen kan henvise til en god hjemmeside, der helt tydeligt

Din kammerat kan jo ved selvsyn konstatere, at Månen bevæger sig rundt
om Jorden. F.eks. ved at se, at den flytter sig i forhold til
stjernehimlen og Solen for hver dag.

Samtidigt kan han konstatere, at den hele tiden vender (næsten) samme
side mod Jorden.

Hvis han så ikke kan indse, at Månen må rotere for at opfylde begge
disse ting, så kan jeg ikke se, hvorfor en eller anden hjemmeside
skulle kunne hjælpe ham.

Venlig hilsen

Niels Foldager