Sommertid / normal tid
Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-04 10:44

Jeg er med på hvorfor vi går over til sommertid i foråret.

Men hvad er fordelen ved at have normaltid i vintermånederne, istædet for
bare at ændre klokken den ene time hele året?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Filip Larsen

Dato : 31-10-04 12:12

Ivar Madsen skrev

> Jeg er med på hvorfor vi går over til sommertid i foråret.
> Men hvad er fordelen ved at have normaltid i vintermånederne, istædet
for
> bare at ændre klokken den ene time hele året?

Jeg vil gætte på, at det er for at give flest mulig mennesker mest mulig
dagslys, uden at det dog skal blive alt for kompliceret. Sommertid giver
mere lys om aftenen, men hen på efteråret gør sommertid, at det er en
time mere mørkt om morgenen og derfor skifter man så tilbage til
normaltid (vintertid). Vurderingen er nok, at lys om morgenen er mere
vigtig en enkel times mere lys om eftermiddagen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-10-04 18:09

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> wrote in message news:<cm2hgc$1q6u$1@news.cybercity.dk>...
> Ivar Madsen skrev

> for
>
> Jeg vil gætte på, at det er for at give flest mulig mennesker mest mulig
> dagslys, uden at det dog skal blive alt for kompliceret.

Men det er jo alligevel mørkt om morgenen når vi alle sammen kører på
job, og lige så mørkt når vi kører hjem igen om aftenen.
Næh hvis vi virkelig skulle have glæde af noget daglys i
vinterhalvåret, så skulle vi have en sommertid der virkelig var til
noget (sådan en 3-4 timer vel) om vinteren! Så var det lyst om aftenen
når vi havde fri.

J.O.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-04 20:13

Scripsit jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen)

> [...]
> vinterhalvåret, så skulle vi have en sommertid der virkelig var til
> noget (sådan en 3-4 timer vel) om vinteren! Så var det lyst om aftenen

Hørt!

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-04 12:29

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Jeg er med på hvorfor vi går over til sommertid i foråret.
>
> Men hvad er fordelen ved at have normaltid i vintermånederne, istædet for
> bare at ændre klokken den ene time hele året?

Så ville det vel være mere naturligt at have normaltid hele året. Og så
i øvrigt indføre flextid på arbejdet [undtagen skoler og hospitaler,
naturligvis].
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Pedersen

Dato : 31-10-04 21:33

> Så ville det vel være mere naturligt at have normaltid hele året. Og så
> i øvrigt indføre flextid på arbejdet [undtagen skoler og hospitaler,
> naturligvis].

Hvorfor untage disser erhverv ? hvorfor den ulighed ?

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 31-10-04 21:42

Jan Pedersen wrote:

> Hvorfor untage disser erhverv ? hvorfor den ulighed ?

Mener du det spørgsmål alvorligt? Der er mange andre erhverv end de to
hvor flextid er en umulighed. Jeg ville f.eks. være temmeligt træt af at
der desværre ingen sygeplejersker var til at passe mig, hvis jeg kom til
skade en dag hvor vejret var godt.

Søren Mors

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-04 21:51

Søren Mors skrev:

> [...]
> hvor flextid er en umulighed. Jeg ville f.eks. være temmeligt træt af at
> der desværre ingen sygeplejersker var til at passe mig, hvis jeg kom til

Der er da mange der arbejder på en skole, som udmærket godt kan have
flextid.
Der er mange på hospitaler der godt kan have flextid, du har naturligvis en
pointe i at der skal være tilstrekligt med sygeplejersker (og læger, og
potøre m.fl.) på arbejde hele tiden, men hvad betyder det om
rengøringspersonalet møder kl 7.00 eller 9.00, bare de får gjort rent
dagligt?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-10-04 14:42

Ivar Madsen wrote:

> Jeg er med på hvorfor vi går over til sommertid i foråret.
>
> Men hvad er fordelen ved at have normaltid i vintermånederne, istædet for
> bare at ændre klokken den ene time hele året?

Fordel.? Der er ingen fordel.
Det er bare naturen der har bestemt det sådan.

Du skriver det selv: "normaltid".

Kan du ikke bare ændre uret, og så selv gøre som du har gjort hele
sommeren, hvis du ikke kan lide det.?

Det står dig frit for at gå i seng 1 time senere om vinteren.

Man kan diskutere for og imod. Nogen vil gerne have mere lys om
eftermiddagen, andre om morgenen.
Så er et godt kompromis vel at bruge "normaltiden".?

Som du tilsyneladende ikke ved er fordelen ved sommertid at vi får mere
lys om aftenen. Baseret på at vi går i seng på samme tid året rundt.

Mvh. Jørgen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-04 18:22

Jørgen Rasmussen skrev:

> Som du tilsyneladende ikke ved er fordelen ved sommertid at vi får mere
> lys om aftenen. Baseret på at vi går i seng på samme tid året rundt.

Prøv lige at læse mit oprentlige spm igen.
For at gøre det letter for dig, har jeg ladet den vælentlige linie stå,,,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-10-04 22:34

Ivar Madsen wrote:

> Men hvad er fordelen ved at have normaltid i vintermånederne, istædet for
> bare at ændre klokken den ene time hele året?

Jeg har før hævdet noget om dette her i gruppen:
http://groups.google.dk/groups?selm=4069BDFE.897C80FF%40jeppesn.dk

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)