Cassini - Titan - Radar
Fra : Steen

Dato : 28-10-04 10:33

Jeg troede, at Cassini skulle kortlægge Titan med radar, men alle de
billeder, der er blevet returneret efter forbiflyvningen i forgårs er alle
taget i infrarød:

http://saturn.jpl.nasa.gov/home/index.cfm

Jeg havde forestillet mig noget i retning af Magellans radarbilleder af
Venus:

http://www2.jpl.nasa.gov/magellan/gif/p39570.gif

....men intet sted på saturn.jpl.nasa.gov kan jeg finde noget om radar. -Er
det mig, der har misforstået noget?

Mvh Steen

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 28-10-04 11:47

hej der.....

Steen wrote:

> [...]
>
>http://www2.jpl.nasa.gov/magellan/gif/p39570.gif
>
>...men intet sted på saturn.jpl.nasa.gov kan jeg finde noget om radar. -Er

der er masser af radarer?? ombord.....
http://saturn.jpl.nasa.gov/spacecraft/instruments-cassini-intro.cfm

/finn

Fra : Steen

Dato : 28-10-04 14:39

Finn Bindeballe wrote:

> der er masser af radarer?? ombord.....
> http://saturn.jpl.nasa.gov/spacecraft/instruments-cassini-intro.cfm

Ja, sørme, se bare:

"The Radio Detection and Ranging Instrument (RADAR) is a Remote Active and
Remote Passive Sensing Instrument (think sight and hearing) that will
produce maps of Titan's surface and measures the height of surface objects
(like mountains and canyons) by bouncing radio signals off of Titan's
surface and timing their return."

Hm, så tænder de den måske næste gang de flyver forbi

Tak for linket!

Mvh Steen

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-10-04 20:21

Steen wrote:
CUT

Radar data, which can be used to create surface images that resemble
black-and-white photographs, are expected to be released Thursday, but
Porco suggested it may take many more of Cassini's planned 45 Titan
passes and even years of study to unravel the moon's puzzles.

http://www.cnn.com/2004/TECH/space/10/28/saturn.cassini.ap/index.html

Martin.