Sansynlighedsberegning?
Fra : John

Dato : 28-10-04 10:15

Hej

Jeg står og skal finde sandsynligheden for at et system opnår en
bestemt oppetid.

Men hvordan gør jeg det?

Der er samlet set x antal systemer som har samme oppetid.

Der er målinger for hver måned for hvert system.

Set over en 12 mdr. periode har y antal af de samlede systemer z gange
ikke opnået denne oppetid.

Kan man på bagrund dette udregne hvad sandsynligheden for at et et
system vil opnå den forudbestemte oppetid?

Måske lige lidt trivelt, men jeg har ikke lige overblikket til at
kunne gennemskue det.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-10-04 14:02

John <Dono@mail.com> writes:

> [...]
> system vil opnå den forudbestemte oppetid?
>
> Måske lige lidt trivelt, men jeg har ikke lige overblikket til at

Du bør starte med at være bevidst om dine antagelser. For eksempel
antager du nok, at fremtidig opførsel af systemerne følge samme
statistiske mønster som den hidtige opførsel.

Hvis du gør dette, så er er sandsynligheden for at et system opnår en
vis minimum oppetid T lig med X/N, hvor X er antallet af tilfælde,
hvor oppetiden er mindst T og N er det samlede antal tilfælde. For at
få sandsynligheden i procent, skal du bare gange med 100.

Hvis systemet allerede har kørt et stykke tid T0, så er chancen for at
den opnår oppetid T lig med X/Y, hvor X er antallet af tilfælde, hvor
oppetiden er mindst T og Y er antallet af tilfælde, hvor oppetiden er
mindst T0.

   Torben