Økologisk kost og barnløshed?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-10-04 13:15

Et indlæg i dagens 'Weekendavisen' refererer et engelsk forsøg med at
behandle ufrivillig barnløshed med økologisk kost!
Der omtales et engelsk forsøg, som angiveligt skulle have haft ganske
iøjnefaldende, positive resultater(?)

Lidt 'Googling' fører hurtigt til:
http://www.foresight-preconception.org.uk/studies/studies.html
, hvoraf for det første fremgår, at der ikke er tale om ganske dugfriske
eksperimenter, faktisk er de foretaget i perioden 1990 - 93, hvorefter de
ser ud til i 1995 at have være omtalt i en artikel i "Journal of
Nutritional & Environmental Medicine".

Det forekommer jo umiddelbart utroligt at så dramatiske virkninger af
økologisk kost skulle have været kendt i ni år uden at opnå større
udbredelse! Jeg har i hvert fald aldrig hørt derom - har andre??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : LR

Dato : 22-10-04 14:18

> Det forekommer jo umiddelbart utroligt at så dramatiske virkninger af
> økologisk kost skulle have været kendt i ni år uden at opnå større
> udbredelse! Jeg har i hvert fald aldrig hørt derom - har andre??

Hjemmesiden beskriver virkningen af "PRECONCEPTUAL CARE" og ikke af
økologisk kost.

Med lidt søgning på google finder man frem til, hvad det betyder:
http://www.leeds.ac.uk/lsmp/selfhelp/preconceptual/preconceptual.html

AMvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-04 14:26

"LR" <sfsd@sfsdgs.ff> skrev i en meddelelse

> [...]
> økologisk kost.
>
> Med lidt søgning på google finder man frem til, hvad det betyder:

Der bør udvises skepsis, når ikke økologisk er defineret som fx uden brug af
kunstgødning eller uden pesticider

Sammenlignende grupper mht frugtbarhed er næsten umulige.
Samlejefrekvens og mange andre parametre skal være ens hos kontrolgruppen,
for at man kan skønne om kosten har haft betydning - og tabu gør dette
umuligt at vide noget om.
Økologiske landmænd er ofte politisk korrekte succeslandmænd og de har flere
børn.
Men det beviser på ingen måde at kunstgødning eller pesticid bidrog til
deres børnerigdom.
Jeg tror SELVTILLID is the name of the game vedr frugtbarhed.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-10-04 15:17

LR wrote:
> Hjemmesiden beskriver virkningen af "PRECONCEPTUAL CARE" og ikke af
> økologisk kost.

Ja, det har du faktisk ret i - godt set! :)

> Med lidt søgning på google finder man frem til, hvad det betyder:
> http://www.leeds.ac.uk/lsmp/selfhelp/preconceptual/preconceptual.html

Glimrende - tak!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-10-04 16:27

"LR" <sfsd@sfsdgs.ff> skrev i en meddelelse news:41790834$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> økologisk kost.
>
> Med lidt søgning på google finder man frem til, hvad det betyder:

Det drejer sig faktisk om økologisk kost. Se denne pjece:
http://www.foresight-preconception.org.uk/miscdocs/diet.html

Mvh
Martin

Fra : Lasse R

Dato : 22-10-04 17:25

> Det drejer sig faktisk om økologisk kost. Se denne pjece:
> http://www.foresight-preconception.org.uk/miscdocs/diet.html

Artiklen har ingen forbindelse til undersøgelsen.

I øvrigt lægger den vægt på sund kost og ikke på, at den er nødt til at være
økologisk.

Og som sagt er kost kun en lille del af "PRECONCEPTUAL CARE". Som de nævner
"90% of males and 60% of females regularly drank alcohol while 45% of the
men but 57% of the women smoked".

Hele tråden er altså en gang pølsesnak

Mvh,

Lasse

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-10-04 18:18

Lasse R <asd@das.dk> wrote:
> Hele tråden er altså en gang pølsesnak

Jeg har skrevet til Weekendavisen og foreslået, at de i fremtiden
checker deres debastindlæg bedre, inden de bringes - skribenten
forekommer at være (lidt af?) en fantast! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-10-04 19:07

"Lasse R" <asd@das.dk> skrev i en meddelelse news:41793462$0$280$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Artiklen har ingen forbindelse til undersøgelsen.
>
> I øvrigt lægger den vægt på sund kost og ikke på, at den er nødt til at være
> økologisk.

Hmm, du forstår jo slet ikke engelsk ...

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-10-04 14:31

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4178f9a7$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det forekommer jo umiddelbart utroligt at så dramatiske virkninger af
> økologisk kost skulle have været kendt i ni år uden at opnå større
> udbredelse! Jeg har i hvert fald aldrig hørt derom - har andre??

SVJK se drejer det sig hverken om enkelt eller
dobbeltblind undersøgelse - så det skal vist tages
med en lille skovlfuld salt.

Mvh
Martin

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 22-10-04 16:14

> [...]
> økologisk kost skulle have været kendt i ni år uden at opnå større
> udbredelse! Jeg har i hvert fald aldrig hørt derom - har andre??

Jeg ville nu spise brød til og klappe lige hesten!

Måske slipper man for nogle hormonagtige fremmedstoffer, men ellers lyder
det lidt "ude på overdrevet".
Mon det ikke snarere har noget at gøre med, at folk der i vidt omfang spiser
økologisk, også har en tendens til at leve sundere end folk, der ikke går så
meget op i det?

Jeg mener stadigvæk, at hovedbegrundelsen for at købe økologiske produkter
er hensynet til naturen og miljøet!

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Rado

Dato : 26-10-04 00:57

On Fri, 22 Oct 2004 14:14:50 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>behandle ufrivillig barnløshed med økologisk kost!
>Der omtales et engelsk forsøg, som angiveligt skulle have haft ganske

Jeg mindes en (vistnok dansk) undersøgelse for nogle år siden der
viste at mænd der spiste økologisk kost havde bedre sædkvalitet end
andre.

Det er der vel ikke noget underligt i - det må vel have en pris at
indtage diverse giftrester.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-10-04 10:40

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> Et indlæg i dagens 'Weekendavisen' refererer et engelsk forsøg med at
> behandle ufrivillig barnløshed med økologisk kost!

Udover at spise økologisk, så skulle de også spise meget mere grønt,
motionere, m.m. Alt det sundhedstyrelsen opfordrer os til.

Jeg tvivler på at økologien i sig selv har haft en målbar indflydelse,
sammenholdt med de andre tiltag.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-04 11:49

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> writes:

> Jeg tvivler på at økologien i sig selv har haft en målbar indflydelse,
> sammenholdt med de andre tiltag.

Det er INDLYSENDE at en landmand med selvtillid er søn af en landmand med
selvtillid og disse ved at fremtiden ligger i politisk korrekthed, så de
handler ikke udfra teknisk fornuft - som var adgangen til rigdom, magt og
ære for bønder i 1800-tallet.

Derfor kunne allerede for tyve år siden spores en anelse ekstra statistisk
signifikant frugtbarhed hos økobønder

Måske de lyvende journalister måtte sammenligne med ugifte ikke-økobønder
for at opnå deres åh-så-overbevisende tal

De få kvinder der gifter sig med en fanden-i-røjsere vælger nok en
øko-helgen som der er status i overfor veninderne.

Måske vigtigste forskel på frugtbare og ikkefrugtbare par ligger i
samlejehyppighed - som det er tabu for videnskabsmænd at interessere sig
for. Verden vil bedrages - og alt øko sælger
"Jeg er et øko-dyr" stod på skilt på kok i MorgenTV2 idag, og de udbredte
sig om at evangeliet skulle udbredes for enhver pris, som om BNP stod og
faldt med øko-tro.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-11-04 10:02

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:

> [...]
> motionere, m.m. Alt det sundhedstyrelsen opfordrer os til.
>
> Jeg tvivler på at økologien i sig selv har haft en målbar indflydelse,

Ditto her - ellers havde vi osse nok hørt *væsentligt* mere om sagen i
de forløbne 10 - 12 år! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen