Arkitektfirma foreslår havn bygget midt i ~
Fra : Jacob Riis

Dato : 21-10-04 10:54

Jeg havde for noget tid siden en tråd hvor jeg tænkte lidt på mulighederne
for at bygge en ny by i Danmark. Se evt. tråden her
http://tinyurl.com/4ggxe ( link til google groups)

Jeg nævnte at man kunne bygge en by 100 Km. syd for København og så var der
en spøgefugl der skrev at den så skulle bygges i farvandet øst for
Falster....

Men nu ser det måske ud til at noget lignende måske bliver virkelighed.
Arkitektfirmaet Plot foreslår at man i forbindelse med bygningen af en
Femern Bælt-forbindelse vil kunne bygge en havn midt ude i Østersøen. I
dagens Børsen kan man læse mere om forslaget. Blandt andet viser de en
kunstig ø som en syvkantet stjerne med forbindelse til landet via en bro og
en tunnel. I midten vil der være højhuse og langs kanterne på stjernen vil
skibene kunne tømmes af kraner. Den nye havn vil kunne ses ude i
verdensrummet.

En af ideerne i projektet er at den nye havn vil kunne frigøre værdier i
danske havne for 140 mia. kr. ( der vil ikke blive brug for arealerne i de
nuværende danske havne. Derved kunne man man bruge pladsen til noget andet.

De modige arkitekter har lavet en projektbeskrivelse til statsministeren og
A.P Møller. Møller var ikke umiddelbart interesseret.Trafikministeren ville
have det i baghovedet i forbindelse med Fehmern Bælt-projektet.

Jeg fandt også et indslag på
http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=3&Id=195988 hvor man kan se et
lille videoklip. Hvad siger i til ideen. Er det helt forrykt eller tror at
et sådant projekt kunne være en god ide?

--
Jacob

Fra : Morten S Hansen

Dato : 21-10-04 12:25

Der har også været en længere artikel om projektet i Politiken for (måske)
en måned siden.

Der er ingen konkrete planer endnu - det er blot 'fremtids-drømme' fra nogle
studerende. Et andet forslag var at bygge huse på samlebånd og derefter
transportere dem til 'byggegrunden' vha luftballoner.
Men helt sikkert spænedene og visionært!

Hvis du har adgang til infomedia (evt. via arbejdsplads eller uddannelse)
burde du rimelig hurtigt kunne finde artiklen.

mvh. Morten.

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-10-04 12:41

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> wrote in message
> [...]
> lille videoklip. Hvad siger i til ideen. Er det helt forrykt eller tror at
> et sådant projekt kunne være en god ide?

Det er ikke mulig å ha noen fornuftig mening om prosjektet fordi der er fom
mange spørsmål som er ukjente, som:
Hva vil prosjektet koste?
Hvem skal betale prosjektet, med budsjetoverskridelser?
Hvem skal kassere inn forteneste/betale tapene av driften?

HM

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-04 13:23

Jacob Riis skrev:
> [...]

> Jeg nævnte at man kunne bygge en by 100 Km. syd for København
> og så var der en spøgefugl der skrev at den så skulle bygges i

Spændende! Og så var det faktisk mig der var spøgefuglen
Jeg elsker sådan nogle projekter - især, hvis arkitekterne selv
vil/tør bo i dem.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Søren

Dato : 21-10-04 16:15

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

Ja, det er rigtigt Mærsk betaler, bare havnen for samme form som deres logo!

Søren

Fra : Søren N

Dato : 21-10-04 16:33

> [...]
de
> nuværende danske havne. Derved kunne man man bruge pladsen til noget

Hvad er lige fidusen i een stor havn, hvis vi ser bort fra ledig byggeplads
andre steder?
Et fragtskib ankommer til østersøområdet med en ladning til et østersøland.
Hvorfor skulle det nu være en fordel af tage lasten af skibet i den store
havn og derefter med lastbil, tog, fly transportere lasten videre? Når først
lasten er ombord på skibet, så kan man vel lige så godt bare sejle hele
vejen. Det dyre er vel at læsse og losse skibet, og i mindre grad sejlturen.

Fra : Søren Mors

Dato : 22-10-04 07:31

Søren N wrote:

> [...]
> vejen. Det dyre er vel at læsse og losse skibet, og i mindre grad sejlturen.

Det er jo lige netop det mærsk gør med deres rutefart med
containerskibe. De store skibbe ligger til et par steder eller tre i
Europa, hvor lasten flyttes over på mindre skibe, lastbiler osv. Det er
for dyrt at lade et rigtigt stort containerskib ligge til i for mange
små havne, for at komme af med et mindre antal containere. De store af
dem har sø iøvrigt vist også svært ved at komme ind i østersøen.

Søren Mors

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-10-04 10:58

"Søren N" <soren@ni.mail.dk> wrote in message news:<4177d698$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> vejen. Det dyre er vel at læsse og losse skibet, og i mindre grad sejlturen.

Det har du nemlig ret i. Det er en af den slags ideer som vi alle kan
ryste 100 ud af ærmet af hvis vi bliver bedt om, man som man vist skal
være meget ung arkitektstuderende for at blive begejstret for at tro
er enestående.

J.O.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-10-04 20:19

Jacob Riis wrote:

-snip-
> [...]
> A.P Møller. Møller var ikke umiddelbart interesseret.Trafikministeren ville
> have det i baghovedet i forbindelse med Fehmern Bælt-projektet.

Komplet latterlig ide. Hvem skal betale dette enormt dyre "fest-gilde"
og hvor skal pengene komme fra? Istedet skulle pengene bruges på at
videreudvikle eksisterende infrastruktur og byggepladser/grunde til de
eksisterende store byer kan man altid lave. Disse steder ville pengene
gøre ufatteligt meget bedre gavn. Eksempelvis trænger jernbanenettet til
komplet renovering i første omgang fordi signalsystemet er gammelt og
ikke vedligeholdt. Vi skulle nødigt se flere afsporede tog, som
situationen tæt ved Middelfart (SVJH) viste os...

Og skibene kan sgu´ ligeså godt sejle de få km videre hen til en anden
dansk eksisterende havn istedet for at få flere... Totalt spild af
penge, altså det forslag...

Denne diskussion tror jeg også mere hører til dk.politik...

mvh.
Martin Jørgensen