Hvorfor kan en stol ikke balancere?
Fra : Per

Dato : 15-10-04 15:53

Hey NG!

Hvorfor er det så svært at få f.eks. en stol til at balancere?

Der er da ikke så vidt jeg kan se nogen påvirkninger på den.

Hvis man forsøger sig i et rum med lukkede døre og ingen indblanding - ja så
er det umuligt at få den til det - med mindre den står på en bred kant.

Man kan heller ikke få en blyant til at stå på spidsen - hvorfor ikke?

Er der alligevel en ydre påvirkning, der gør at det er umuligt?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-10-04 16:04

Per wrote:
> Der er da ikke så vidt jeg kan se nogen påvirkninger på den.
> Man kan heller ikke få en blyant til at stå på spidsen - hvorfor ikke?

At der ikke er nogen resulterende kraft på blyanten er kun sandt i
en eneste situation, den hvor blyanten står perfekt lodret. Hvis du
bevæger dig et arbitrært lille stykke væk fra balance punktet, så
falder energien. Derfor bliver enhver afvigelse fra balancepunktet
forstærket.

Tingene er anderledes hvis du har en snurretop (eller en cykel),
fordi impulsmomentet er bevaret. Hvilket i et vist stykke tid
begrænser systemets mulighed for at finde tilstanden med minimal energi.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Claudio Adam

Dato : 15-10-04 16:51

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
> [...]
>nogen påvirkninger på den.
>
>Hvis man forsøger sig i et rum med
>lukkede døre og ingen indblanding - ja så

Tyngdektaft?--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-04 20:18

Per skrev:

>Hvorfor er det så svært at få f.eks. en stol til at balancere?

Der findes to slags balance: stabil og ustabil. Den stabile vil
genoprette sig selv hvis den bliver forstyrret. Den ustabile vil
nedbrydes ved den mindste påvirkning.

En bold i en hulning befinder sig i stabil balance. Hvis man
skubber til den, finder den tilbage til hvilestillingen af sig
selv.

En bold på en bakketop er i ustabil balance. Det mindste puf og
den ruller ned (til en stabil balance).

--
Bertel