Eddike vs eddijkesyre
Fra : Anders Nielsen

Dato : 11-10-04 17:10

Hej gruppe!

Jeg har nu gået og undret mig i nogen tid, ved køb af ny kaffemaskine
og elkedel, ser jeg i manualer at fabrikanten fraråder at bruge
husholdningseddike til afkalkning, de anbefaler eddikesyre, jeg troede
at husholdningseddike var mere skånsomt, nogen der kan kaste lidt lys
over hvorfor det skal være eddikesyre man bruger.

på forhånd tak

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-10-04 17:38

Anders Nielsen <Still@nomail.dk> writes:

> Jeg har nu gået og undret mig i nogen tid, ved køb af ny kaffemaskine
> og elkedel, ser jeg i manualer at fabrikanten fraråder at bruge
> husholdningseddike til afkalkning, de anbefaler eddikesyre,

Det er sikkert fordi at husholdningseddike indeholder en masse andre
stoffer end selve edikkesyren der måske kunne brænde sig fast. Ren
eddikesyre er mere kemisk ren, men bør måske bruges i passende
fortybdelser og ikke i koncentreret form (37%(?)).

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-04 00:59

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eddikesyre er mere kemisk ren, men bør måske bruges i passende
> fortybdelser og ikke i koncentreret form (37%(?)).

Her taler en systemets, vanetænkningens og dermed ondskabens mand

Brug trygt eddike, hvis du har det ved hånden og orker den i snit to øre
større udgift pr afkalkning

Budskabet ved at sige "gør tingene som de professionelle" er at reklamere
for at uuddannede er dumme og inkompetente, hvilket yderst sjældent er
tilfældet.

Enhver brugsanvisning er et ynkværdigt studie i hysteri og overforsigtighed.

Ved fremstilling af eddike skete i gamle dage en så grundig gæring at der
ikke var en promille sukker tilbage. så indvendingen med at sukker brænder
fast som trækul er vås.
Vedr brug af koncentreret eddikesyre , incl 100% iseddike, så vil det nok
afkalke, men det sker nok lidt mere effektivt og hurtigt ved en enkel
afkalkning, når opløsningen er omkring 10% så eddikesyremolekylerne ikke er
i vejen for hinanden. Ihvertfald er koncentreret svovlsyre sløv til at ætse
i zink, og en lærer gav mig en gang den søde forklaring at syre-molekylerne
skal svømme frit som en fisk i vand....

Fra : Martin Kristensen

Dato : 12-10-04 21:45

> Her taler en systemets, vanetænkningens og dermed ondskabens mand

Utvivlsomt ondere end nazi + Peter Lundin + 11. September + Saddam
Hussein + Hitler + holocaust + Gulag + Charles Manson + den bornholmske
mor der brændte sine børn inde + hesteskænderen + Stalin + Pol Pot + det
Stockholmske blodbad + Hiroshima + Nagasaki til sammen!

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-04 22:00

"Martin Kristensen" <inv@l.id> skrev i en meddelelse
> [...]
> mor der brændte sine børn inde + hesteskænderen + Stalin + Pol Pot + det
> Stockholmske blodbad + Hiroshima + Nagasaki til sammen!

Den jødiske historiker Hannah Arendt vælger at se OS ALLE SOM SKYLDIGE I
HOLOCAUST - ligesom biblen siger at alle er skyldige i Jesu henrettelse -
også selvom vi er født senere, for vi har samme mentalitet som den pøbel der
lå under for gruppepres&ordrer af adlød hhv ypperstepræsterne og nazitoppen.

Det er ikke min pointe at noget er værre end - men at det er sammenlignelig
og cirka lige så uetisk.

Godt at Martin Kristensen indser at den billige forargelse "Godt at jeg ikke
er som nazierne var" er for dum.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 12-10-04 22:36

On Tue, 12 Oct 2004 22:44:39 +0200, "Martin Kristensen" <inv@l.id>
wrote:

> [...]
>mor der brændte sine børn inde + hesteskænderen + Stalin + Pol Pot + det
>Stockholmske blodbad + Hiroshima + Nagasaki til sammen!

Og det har så lige hvad, at gøre med mit spørgsmål!?!?

Kan ikke se det har noget med eddike vs eddikesyre at gøre.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 12-10-04 22:35

On Mon, 11 Oct 2004 18:38:20 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

> [...]
>eddikesyre er mere kemisk ren, men bør måske bruges i passende
>fortybdelser og ikke i koncentreret form (37%(?)).

Det kunne godt lyde som om du har ramt den rigtige årsag, tak for dit
svar.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-04 06:06

"Anders Nielsen" <Still@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt lyde som om du har ramt den rigtige årsag, tak for dit
> svar.

Når hysterisk overforsigtighed indføjes i brugsanvisninger, er der formalia
til grund såsom at sure væsker med sukkerindhold kan efter hundredvis af
afkalkninger føre til at den snævreste passage i kaffemaskinen kokser til af
sukkerkul.

Men jeg har erfaring for at der er ikke hold i dette, så svaret du takker
for, er et vildledende svar - og hvis nogle kan argumentere for at der er
reel fare ved at blæse på fabrikant-moraliseringen, så giv videnskabelige
grunde.

At der er tilsyneladende logik i svaret, er ikke nok

At påvise egoisme bag pseudo-videnskab berettiger ikke til sarkasme om at
fabrikant-vildledningen er et kæmpe samfundsproblem.
Men mange bække små, gør en stor å, og gavnlig folkeoplysning bør
prioriteres frem for forbuds-jungle, der blot skal få folk til at føle
skyldfølelse, om at de nok har sig selv at takke for apparat-defekt, fordi
de nok ikke adlød samtlige sære instrukser.
Der er både politik og videnskab i emnet, men futning finder jeg ikke belæg
for.
Efter jeg trak TDC i landsretten, er ingen kontolukninger sket pga OT, så
lev med at dine usenet-kollegaer ikke altid tolker fundats-§ præcis som du
gør. De er gjort vejledende, og kun det. Netcop-tidsalderen var mørk
middelalder - se frem.
Hvis nogen virkelig mener at dk.politik-aktive er mere interesseret i min
kritik af videnskabelige brugsanvisninger end dk.videnskab-aktive, så
begrund den teori - bold ej mand.
Ofte er X-post løsningen ved overlap, men dette er da vist for
bagatel-agtigt et spørgsmål til det.

Fra : Søren

Dato : 13-10-04 16:22

> [...]
> at husholdningseddike var mere skånsomt, nogen der kan kaste lidt lys
> over hvorfor det skal være eddikesyre man bruger.

Der er måske lidt sukker i eddike.

Må jeg anbefale at du bruger citronsyre istedet for eddikesyre.
Citronsyre stinker ikke som eddike.

Køb et kilo i Matas.

Søren

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-04 18:41

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Nielsen" <Still@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er måske lidt sukker i eddike.

Hvor skulle det sukker dog være kommet fra?

> Må jeg anbefale at du bruger citronsyre istedet for eddikesyre.
> Citronsyre stinker ikke som eddike.
> Køb et kilo i Matas.

Det skal ihvertfald købes i store portioner for ikke at være mere end ti
gange så dyrt som eddikesyre
Netto havde forleden kvart kg bøtter med citonsyre lidt billigere end Matas

Mon ikke hydrogenphosphater kunne være en god løsning?

Hvad bliver citronsyre til når det inddampes - hvis sukker bliver til kul,
der tilstopper vaskemaskinen -(hvad jeg tvivler på der er fare for) så kan
der vel også udtænkes et problem vedr CHOH(CH2)2(COOH)3

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-10-04 14:59

Bo Warming
> [...]
kan
> der vel også udtænkes et problem vedr CHOH(CH2)2(COOH)3

Husholdningseddike kan indeholde andet end ethansyre.
Fx. kan der være farvestoffer og kaliumdisulfit. Om det er skadeligt for en
kaffemaskine ved jeg ikke
Der er iøvrigt et H for meget i din formel for citronsyre :
COOH-CH2-COHCOOH-CH2-COOH

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-04 16:08

Fra : Anders Nielsen

Dato : 14-10-04 12:08

On Wed, 13 Oct 2004 17:21:51 +0200, "Søren" <leave@mealone.dk> wrote:

>Der er måske lidt sukker i eddike.
>
>Må jeg anbefale at du bruger citronsyre istedet for eddikesyre.
>Citronsyre stinker ikke som eddike.
>
>Køb et kilo i Matas.

Ok, og det er ikke skadeligt for mine maskiner? og enig eddike dufter
ikke af blomster :-/, så kunne man slippe for den lugt ville det jo
være godt.

Tak for dit svar, tager nok lige en smut omkring Matas

Fra : Søren

Dato : 14-10-04 14:38

> Ok, og det er ikke skadeligt for mine maskiner? og enig eddike dufter
> ikke af blomster :-/, så kunne man slippe for den lugt ville det jo
> være godt.
Nej, det skader ikke. Du skal blot følge anvisningerne på bøtten.

Sådan cirka en spiseskefuld til en liter vand, vil jeg tro.

Søren