Sp: Krus med varm væske og lyd af ske mod ~
Fra : Michael Reiche

Dato : 04-10-04 20:35

Jeg har et spørgsmål omkring en detalje der har undret mig.

Hvis man tager et krus og fylder det eksempelvis med varm kakao, og med en
ske banker let mod bunden, så vil man høre en lyd hvis tonehøjde er
stigende med tiden. Hvis man holder inde med banken og istedet rører
rundt et øjeblikken, så starter tonehøjden langt længere nede hvis man
igen begynder med en let banken.

Hvad er der som gør at tonehøjden falder igen? Jeg formoder at det er
varmen der får den til at stige.

Og forstyr nu ikke alle dine omgivelser hvis du vil efterprøve
ovenstående....

/Reiche

Fra : Søren

Dato : 04-10-04 21:28

"Michael Reiche" <indtilnovember@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen begynder med en let banken.

> Hvad er der som gør at tonehøjden falder igen? Jeg formoder at det er
Små bitte luftbobler, når du rører fordeler du luftboblerne fra den øverste
del af væsken til hele væsken..

> Og forstyr nu ikke alle dine omgivelser hvis du vil efterprøve
> ovenstående....
B'høvs ikk', jeg kender fænomenet!

Søren

Fra : Michael Reiche

Dato : 04-10-04 21:59

On Mon, 04 Oct 2004 22:28:22 +0200, Søren wrote:

Aha! Tak.

/Reiche

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-04 22:31

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Reiche" <indtilnovember@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Små bitte luftbobler, når du rører fordeler du luftboblerne fra den
øverste
> del af væsken til hele væsken..

Den forklaring vil jeg gerne have skåret ud i pap.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-10-04 00:39

Søren wrote:

> Små bitte luftbobler, når du rører fordeler du luftboblerne
> fra den øverste del af væsken til hele væsken..

Den effekt tror jeg ikke er nær stor nok til at give så stor ændring i
tonehøjden. Mit bud er at det har noget at gøre med temperaturforskellen på
krusets inder- og yderside. Denne skaber en spænding i kruset som ændrer
resonansfrekvensen. Når man rører flytter man den afkølede vædske væk fra
krusets indervæg, og tilfører varmere vædske. Derved hæves
temperaturforskellen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Søren

Dato : 06-10-04 16:18

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> resonansfrekvensen. Når man rører flytter man den afkølede vædske væk fra
> krusets indervæg, og tilfører varmere vædske. Derved hæves
Det skal nok passe.

Effekten er meget tydelig ved opvarmning af et keramikkrus med mælk i
mikrobølgeovn.

Men kan opnå en lignende effekt ved opløsning af (porøse)krystaller i vand,
hvor der frigives små bobler.

Søren

Fra : Michael Reiche

Dato : 06-10-04 21:46

On Wed, 06 Oct 2004 17:18:00 +0200, Søren wrote:

> Effekten er meget tydelig ved opvarmning af et keramikkrus med mælk i
> mikrobølgeovn.

Lige netop det seneste "forsøg" omhandlede et keramikrus med mælk der
blev opvarmet i mikroen. Det aktuelle krus har dog en tendens til, at
blive meget varmt i modsætning til andre krus. Men ændringen i
tonehøjden er også gældende i tilfælde hvor vand er varmet i en
el-kedel, og derefter hældt i et krus - som dog er af en andet fabrikat.
Jeg husker effekten som værende lige stærk om det er det ene eller det
andet tilfælde.

/Reiche

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-04 10:14

Michael Reiche skrev:

>Hvis man tager et krus og fylder det eksempelvis med varm kakao, og med en
>ske banker let mod bunden, så vil man høre en lyd hvis tonehøjde er
>stigende med tiden.

Det har jeg ikke kunnet konstatere ved et hurtigt forsøg. Jeg
prøver mere grundigt senere.

>Hvis man holder inde med banken og istedet rører
>rundt et øjeblikken, så starter tonehøjden langt længere nede hvis man
>igen begynder med en let banken.

Det er ret enkelt:
Når du rører om, danner vandoverfladen en kurve der er højst i
siderne. Det svarer til at der er mere vand i kruset hvilket får
tonen til at falde.

--
Bertel