ADSL på en enkelt ledning
Fra : Cubus

Dato : 02-10-04 16:37

En telefonlinje har også ADSL. Så knækker den ene af
de to ledere fra husstanden til telefoncentralen et eller
andet sted. Telefonen er nu stendød. Men ADSL'en kører
lystigt videre som om intet var hændt, der kan med andre
ord fortsat surfes rundt på internettet på den enkelte ledning.

Hvordan kan det forklares?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Bamse

Dato : 02-10-04 17:57

> ord fortsat surfes rundt på internettet på den enkelte ledning.
>
> Hvordan kan det forklares?
>
> --

At ADSL og telefoni kører på forskellige fysiske linier.

---

Fra : Cubus

Dato : 02-10-04 18:02

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> skrev

> At ADSL og telefoni kører på forskellige fysiske linier.

Nej, der er tale om en delt rå kobber på et enkelt trådpar.
Og det er et faktum at det beskrevne kan lade sig gøre.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-10-04 18:39

2004-10-02 Cubus wrote
> [...]
> lystigt videre som om intet var hændt, der kan med andre
> ord fortsat surfes rundt på internettet på den enkelte ledning.

En del af et traditionelt telefonkredsløb er DC koblet.

Til ADSL bruges ikke DC men AC.

AC kan overføres via en kapasitet.

Der kan snilt være kapasiteter selv om en leder er brudt.

Lige ledes skal der gå en væsentlig strøm, i et telefonkredsløb.

ADSL er ret højimpedant.

Derfor kan lidt fugt snilt bære ADSL men ej telefoni.

/Morten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-10-04 19:25

Morten Guldager wrote:

> [...]
> telefonkredsløb.
>
> ADSL er ret højimpedant.
>
> Derfor kan lidt fugt snilt bære ADSL men ej telefoni.

En anden ting er at ADSL fra starten er bygget til at virke med meget stor
dæmpning af signalet. Jeg mener man regner med helt op til 60dB's dæmpning i
telefonledningerne (som jo slet ikke er spor gode til de frekvenser), uden
at man mister forbindelsen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-04 19:44

Cubus skrev:

> [...]
>lystigt videre som om intet var hændt, der kan med andre
>ord fortsat surfes rundt på internettet på den enkelte ledning.

En højfrekvent vekselstrøm kan faktisk løbe i et kredsløb hvor
der er et brud. Det udnyttes f.eks. til et tonefilter. En
kondensator består af to plader uden forbindelse hvor hver af
pladerne forbindes til sin ledning. Det spærrer for dybe toner,
men lader høje toner passere - hvor det skiller afgøres af
kondensatorens kapacitet. Et ledningsbrud er en kondensator med
lille kapacitet.

En kondensator oplades når strømmen løber den ene vej og aflades
når den løber den anden. Ved lavfrekvent strøm er der ikke
lagerplads nok til at kompensere for den manglende forbindelse.
Højfrekvent strøm tapper bare fra det ophobede lager i stedet for
at få strøm fra forbindelsen (som jo ikke er der).

Forklaringen er at en lavfrekvent vekselstrøm minder om en
jævnstrøm - det er jo en jævnstrøm i det øjeblik den kun løber én
vej, og det varer 'længe' ved lave frekvenser. En jævnstrøm kan
slet ikke passere en kondensator/en brudt forbindelse.

--
Bertel

Fra : Cubus

Dato : 03-10-04 09:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> [...]
> men lader høje toner passere - hvor det skiller afgøres af
> kondensatorens kapacitet. Et ledningsbrud er en kondensator med

Dvs, at hvis bruddet sker fx i en parfordeler og de to ledningsender
fortsat er tæt på hinanden kun adskilt af lidt luft, så kan ADSL-
forbindelsen fortsat virke, mens den nødvendigvis må gå samme vej
som telefonen, hvis de to knækkede ledningsender fjernes fra
hinanden?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-04 14:43

Cubus skrev:

>Dvs, at hvis bruddet sker fx i en parfordeler og de to ledningsender
>fortsat er tæt på hinanden kun adskilt af lidt luft, så kan ADSL-
>forbindelsen fortsat virke

Jeg ved ikke hvilken frekvens ADSL kører med, så jeg kan ikke
vide om min forklaring dækker det aktuelle spørgsmål, men det er
rigtigt forstået at hvis man fjerner enderne fra hinanden, hæver
man delefrekvensen - altså grænsen for frekvenser der skæres af.

>mens den nødvendigvis må gå samme vej som telefonen,
>hvis de to knækkede ledningsender fjernes fra hinanden?

Der er ikke tale om forskellige veje. Forestil dig at et
højfrekvent signal er bedre til at 'springe over en kløft' end et
lavfrekvent. Hvis kløften er for bred, kan signalet ikke komme
over, og i telefonledningen er der ingen alternativ rute.

--
Bertel

Fra : Cubus

Dato : 03-10-04 14:58

> [...]

> lavfrekvent. Hvis kløften er for bred, kan signalet ikke komme
> over, og i telefonledningen er der ingen alternativ rute.

med "gå samme vej" mentes, at ADSL'en ligesom telefonen
ville holde op med at virke.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/