tidligere isdækker i polarområdet
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-04 15:23

Hvis man ser på et atlas eller en globus, er der kun ét
stort isdække (over land) i polarområdet, nemlig det op til
3 km tykke lag is i Grønland.

Mit spørgsmål er: Hvorfor er der ikke store isdækker i alle de
andre områder på samme breddegrader, fx hele det nordlige
Canada?

Hvis I har set i de forskellige populærvidenskabelige bøger,
m.m., hvordan Grønland ville se ud uden iskappen - plejer
det at være et billede af en stor ringformet ø med et stort
indhav i midten, med åbning ud mod vest. Dette fordi isen
trykker hele øens midte ned under havniveau.

Det som får mig til at spørge her, er et kig på Hudson Bay.
For mig ser det ud som om Hudsonbugten er en rest af den
nedtrykte "midte" under et *enormt* isdække fra en tidligere
nedisningsperiode.

Fortæl mig endelig, om mine amatørbetragtninger er for
"langt ude".

P.s.: Jeg ved godt at Hudsonbugten i dag ligger sydligere
end det meste af Grønland, men vi har jo også haft store
isdækker her i Skandinavien for ikke *så* længe siden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-10-04 16:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: Hvorfor er der ikke store isdækker i alle de
> andre områder på samme breddegrader, fx hele det nordlige

Det Nordøstlige Canada er et arkipelago hvor der kan være let adgang for afsmeltning.

> [...]
> indhav i midten, med åbning ud mod vest. Dette fordi isen
> trykker hele øens midte ned under havniveau.

Du kender sikkert kort over det skandinaviske område, hvor den nordligste Botniske bugt nu er
centrum for en 'crustal eustatisk rebound'. Tilsvarende kort findes måske for det Nordamerikanske
område, men jeg har ikke set dem
Her er et meget kort abstract som som antyder et centrum i Labradore:
http://cgrg.geog.uvic.ca/abstracts/AndrewsCollapseAn1976.html
Flere abstracts som jeg ikke har læst:
http://www.sfu.ca/~ianh/abstracts.html

> [...]
> nedisningsperiode.
>
> Fortæl mig endelig, om mine amatørbetragtninger er for

Næ da. Om Grønland kan vi måske tro, at det vil svinge helt tilbage og ligne en ø uden sø i midten
(uden at du skal tage mig som expert). Vurdering om isdække kan være ret sammensat. Dele af Nordøst
Grønland er snefri fordi der ikke længere er 'vand' tilbage i skyerne så langt nordpå osv

Der må være et tilsvarende kort for Nord Amerika!

Carsten