EMP
Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-10-04 14:52

Kan man ikke sætte et lands telekommunikation, IT-udstyr - kort sagt hele
elektroniske infrastruktur ud af drift ved at frembringe en elektromagnetisk
puls vha. en neutronbombe der detoneres i stor højde over et land ?
Eller skal det være en anden type bombe ?

For mig at se må det være en fordelagtig strategi som indledning på et
angreb på et land med en en vis udviklingsstandard som f.eks. Danmark - for
så vidt jeg ved ødelægger EMP langt størstedelen af siliciumbaserede
halvledere ?!

Fra : Pongo

Dato : 01-10-04 16:44

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> angreb på et land med en en vis udviklingsstandard som f.eks. Danmark
> - for så vidt jeg ved ødelægger EMP langt størstedelen af

Det kan man godt, og derfor er en del meget centrale installationer
EMP-sikrede.
De er bygget i et faraday-bur og der er benyttet optiske fibre for at
forbinde dem med verden udenfor.
/Klaus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-04 08:27

Pongo skrev:
> Det kan man godt, og derfor er en del meget centrale
> installationer EMP-sikrede. [...]

Jeg er tidligere stødt på et par supplerende forkortelser for
fænomenerne: (EMP = Electro Magnetic Pulse)
LEMP = Lightning EMP
NEMP = Nuclear EMP
--
'rluf :·)
- gammel mainframe-operatør med

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-10-04 19:17

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> puls vha. en neutronbombe der detoneres i stor højde over et land ?
> Eller skal det være en anden type bombe ?

Ønsker man at lave stor skade kan der detoneres en lille atombombe i øvre
del af atmosfæren. Den vil tage ud stort set alle satelitter i lav bane
omkring jorden,
spionsatelitter, kommunikation, GPS, etc.

Martin.

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 02-10-04 08:01

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> puls vha. en neutronbombe der detoneres i stor højde over et land ?
> Eller skal det være en anden type bombe ?

Lige et par links, hvis du vil se mere om det :
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Energy_Radio_Frequency_weapons
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_radiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse
http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_electromagnetic_device