Sandsynlighed for at vinde jokeren?
Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 18:57

På arbejdet havde vi en diskussion om sandsynligheden for at vinde jokeren.

Der er i alt syv tal på række: 1234567. Hvert tal kan have en værdi fra 0-9
begge inklusive.

Den talkombination som rammer vinder jokeren. Hvor stor/lille er
sandsynligheden for at vinde den, og hvordan beregnes det?

Hilsen
Thomas

--
Hvis du vil skrive til mig skriv til tholsnabelaget2netpunktumdk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-09-04 19:10

"Thomas Olsen" <no spam> writes:

> På arbejdet havde vi en diskussion om sandsynligheden for at vinde jokeren.
>
> Der er i alt syv tal på række: 1234567. Hvert tal kan have en værdi fra 0-9
> begge inklusive.

Ud fra den beskrivelse er der 10 forskellige muligheder for hver
placering, og der er syv placeringer. Det giver 10^7 = 10.000.000 (10
millioner) forskellige rækker.

Til sammenligning er der kun 1.594.323 forskellige rækker i tips
(3^13) og 8.347.680 forskellige rækker i Lotto (binomialkoefficienten
K(36,7)).

> Den talkombination som rammer vinder jokeren. Hvor stor/lille er
> sandsynligheden for at vinde den, og hvordan beregnes det?

Hvis der er ti millioner rækker, og en af dem er jokeren (som
udtrækkes tilfældigt), så rammer man den med sandsynlighed
1/10000000 = 0.0000001 (meget lille).

/L

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 19:20

Tak for jeres svar

Thomas

Fra : Johan

Dato : 28-09-04 23:39

"Thomas Olsen" <no spam> wrote in message
> Tak for jeres svar

Jeg har ikke tænkt mig at dele gevinsten med jer.

Johan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-04 10:26

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote in message
> "Thomas Olsen" <no spam> wrote in message
>
> Jeg har ikke tænkt mig at dele gevinsten med jer.

Bare du selv beholder udgiften

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-09-04 19:10

"Thomas" == Thomas Olsen <no spam> writes:

> [...]

> Den talkombination som rammer vinder jokeren. Hvor stor/lille er
> sandsynligheden for at vinde den, og hvordan beregnes det?

Sandsynligheden er en ud af 10 millioner.

For hver position er der 10 muligheder, og disse ganges sammen:

10 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10 = 10.000.000

Og da der kun er to Jokertal på en lottokupon, skal i altså ud at
investere 50 millioner kroner for at være sikre på at jeres lottoklub
kommer hjem med gevinsten, så der skal lige gå et par uger endnu, før
det er et regnestykke med overskud

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-09-04 20:02

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> Og da der kun er to Jokertal på en lottokupon, skal i altså ud at
> investere 50 millioner kroner for at være sikre på at jeres lottoklub
> kommer hjem med gevinsten,

Og så endda ... for de to tal er tilfældigt genererede af tipstjenesten,
og ikke noget man selv bestemmer, så selv med 10 millioner rækker er man
ikke *sikker* på at vinde. Faktisk har du kun ca 63% chance for at vinde
med 10 millioner tilfældige rækker (1 - (9999999/10000000)^10000000).

> så der skal lige gå et par uger endnu, før
> det er et regnestykke med overskud

ja, og så skal man jo også spille på noget andet 5 millioner gange
for at få de 10 millioner joker-rækker. :)

/L

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-09-04 20:41

"Lasse" == Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

[Man kan ikke selv vælge Jokertal]

> ja, og så skal man jo også spille på noget andet 5 millioner gange
> for at få de 10 millioner joker-rækker. :)

Så temmeligt. Har du lige et bud på hvor mange rækker der skal til
for at nå op på en andel på 1:0.9, 1:0.99 osv?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 28-09-04 21:41

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> [Man kan ikke selv vælge Jokertal]

> Så temmeligt. Har du lige et bud på hvor mange rækker der skal til
> for at nå op på en andel på 1:0.9, 1:0.99 osv?

0,9 : 23025850
0,99: 46051700

..Henrik

--
"Gud har skabt de hele tal, alt andet er menneskeværk" - Kronecker
"Gud har 'INTET' skabt. Alt andet er menneskeværk" - Flemming Topsøe

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-09-04 21:24

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> Så temmeligt. Har du lige et bud på hvor mange rækker der skal til
> for at nå op på en andel på 1:0.9, 1:0.99 osv?

Jeg smider lige et program efter at approximere en løsning på
(1-(9999999/10000000)^x) = 0.9

Det siger ca. 23 millioner. Helt præcist siger det at løsningen
er
x = 1/log(10000000/9999999)

For at få 0.99 er svaret det dobbelte (præcist), og for hvert 9-tal man
smider efter skal man have 23 millioner rækker mere.

(generelt ser det ud til at løsningen på

(1-p^x) = q

er

x = ln(1-q) / ln(p)

hvilket jo er meget nemt at se når man har fået det at vide :)

/L

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-09-04 23:31

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> investere 50 millioner kroner for at være sikre på at jeres lottoklub
> kommer hjem med gevinsten, så der skal lige gå et par uger endnu, før

Derudover skal man også købe lottokuponen. For hver gang man vil
spille joker skal man mindst spille 2 rækker lotto.

Det bliver en fandens mange penge.

På den anden side, så får man jo også alle sidegevinsterne plus at man
via sin indsats jager puljen op. Mon ikke, det så kan betale sig.

mvh

Carsten Riis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-09-04 08:09

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
>

> På den anden side, så får man jo også alle sidegevinsterne plus at man
> via sin indsats jager puljen op. Mon ikke, det så kan betale sig.

Selvfølgelig kan det ikke det, så var der jo ikke noget der hed spil.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-10-04 13:04

"Christian B. Andresen" wrote:

> Selvfølgelig kan det ikke det, så var der jo ikke noget der hed spil.

Det kan da ikke i almindelighed betale sig at spille, men folk gør det
alligevel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-10-04 17:48

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Det kan da ikke i almindelighed betale sig at spille, men folk gør det
> alligevel.

Det forudsætter en definition af "betale sig" som tydeligt afviger fra
hvordan folk i almindelighed vurderer deres handlingsmuligheder.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af