Liv?
Fra : Harald Mossige

Dato : 26-09-04 16:58

Hvor enkel, eller komplisert? er den enkleste kjente livsform?

HM

Fra : PEHnews

Dato : 26-09-04 17:38

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message
> Hvor enkel, eller komplisert? er den enkleste kjente
livsform?

> HM
Det kommer an på definitionen. Vira er stort set DNA- eller
RNA-molekyler og prioner særlige proteinstrukturer.

Af cellulært liv er det forskellige bakterier med meget få
organeller.

Poul Evald Hansen

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-09-04 17:59

"PEHnews" <pevh@mail.danbbs.dk> wrote in message

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message
> livsform?

> Det kommer an på definitionen.

Jeg tenker på den enkle; selvreproduserende liv.

HM

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-09-04 18:22

Harald Mossige wrote:

> Jeg tenker på den enkle; selvreproduserende liv.

Jeg har endnu ikke hørt nogen "enkel" definition på "liv". I princippet
er der vel intet liv der kan være selvreproducerende særligt længe uden
kontakt med omverdenen. Hvis det først tillades, så kan man med en løs
nok definition godt kalde virusser selvreproducerende, selv om de typisk
ikke regnes for værende levende. Kom med flere begrænsninger og
definitioner hvis du vil have et meningsfuldt svar. Ønsker du f.eks. at
begrænse til organiske livsformer?

--
PeKaJe

Sex appeal is 50% what you've got and 50% what people think you've got.
      -- Sophia Loren

Fra : PEHnews

Dato : 26-09-04 18:47

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in
message news:4156fab0$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> ikke regnes for værende levende. Kom med flere
begrænsninger og
> definitioner hvis du vil have et meningsfuldt svar.

Hvad liv er - det er den endeløse cafediskussion! Liv er i
vores kontekst det vi beslutter at definere det til at være:

F.eks. den cellulære:
Celler med cellemembran, DNA og/eller RNA og varierende
antal organeller (f.eks. fra 0 til mange), som i alt fald i
princippet skal være i stand til at reproducere sig på en
eller anden måde.

Eller den filosofiske:
Struktur der på en eller anden måde kan videreføre sig selv
og opsamle og nyttiggøre erfaringer.

Der er frit valg. Jeg er biolog, så jeg foretrækker den
cellulære, men i en værtshusdiskussion kan jeg godt gribe
til den filosofiske.

Poul Evald Hansen

Fra : armor

Dato : 26-09-04 20:20

"PEHnews" <pevh@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad liv er - det er den endeløse cafediskussion! Liv er i
> vores kontekst det vi beslutter at definere det til at være:

Hvem er lige vi ?, det kræver vist en mariotet frem for en minoriet at
definere noget uden at det er rent pølsesnak.

CUT

> Eller den filosofiske:
> Struktur der på en eller anden måde kan videreføre sig selv
> og opsamle og nyttiggøre erfaringer.

Ingen sådan struktur der kan klare sig helt uden mennesket findes !!!

rAnders.

Fra : Anders Lund

Dato : 26-09-04 20:54

> [...]
> eller anden måde.
>
> Eller den filosofiske:
> Struktur der på en eller anden måde kan videreføre sig selv

Begge dele lægger, som også Harald gør, vægt på repoduktion. Men hvis liv
absolut skal kunne formere sig, vil et muldur være stendødt. Så man må finde
en anden måde at definere liv på.

Mvh
Anders Lund

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 27-09-04 13:08

"Anders Lund" <Anders@FjernDetteZaim.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Begge dele lægger, som også Harald gør, vægt på repoduktion. Men hvis liv
> absolut skal kunne formere sig, vil et muldur være stendødt. Så man må

Nej da, ikke dens celler! Jeg har aldrig sagt, at det var kønsceller vi
talte om!

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-09-04 20:08

"PEHnews" skrev

[ ... ]
> ... Jeg er biolog, så ...

Godaften Poul Evald Hansen,

Undskyld at jeg afbryder jeres samtale, men da jeg nu sidder og læser dit
indlæg, kan jeg altså ikke dy mig for at spørge dig: Gider du hjælpe mig ?

Kort resumé:

For noget tid siden lykkedes det Jonas Møller Larsen at knække noget af en
digital kode som er designet mhp. en ny Drake-version (Interstellar
kommunikation).
Desværre kunne han ikke umiddelbart knække hele koden pga. tidsmangel og
fordi han som astronom muligvis har begrænset faglig viden indenfor biokemi.

Jonas nåede frem til følgende:

Identificering af 20 aminosyrer med dertil-knyttede tal, som er ...

glycine 129, 130, 131, 132
glutamic acid 133, 134
aspartic acid 135, 136
valine 137, 138, 139, 140
alanine 141, 142, 143, 144
arginine 145, 146 and 177, 178, 179, 180
serine 147, 148 and 173, 174, 175, 176
lysine 149, 150
asparagine 151, 152
methionine 153
isoleucine 154, 155, 156
threonine 157, 158, 159, 160
tryptophan 161
cysteine 163, 164
tyrosine 167, 168
leucine 169, 170 and 185, 186, 187, 188
phenylalanine 171, 172
glutamine 181, 182
histidine 183, 184
proline 189, 190, 191, 192

I tal-intervallet 129-192 mangler tallene ...

> 162, 165 and 166 ?

Dernæst identificering af ...

> DNA-nukleotid C (cytosine)
> DNA-nukleotid T (thymine)
> DNA-nukleotid A (adenine)
> DNA-nukleotid G (guanine)

Endvidere ...

> DNA-nukleotid C (cytosine)

> CCC 129

> CCT 130

> CTC 133

> CCA 131

> CCG 132

Resten af koden er delvist knækket ...

> TAC

062 TAC 153
063 CAC 137
064 CCC 129
065 CCT 130
126 GGA 191
127 GGG 192

129 ACT 162
130 ATC 165
131 ATT 166

> TACCCCTACCTCATT

> 610 10000000 1
> 611 00100001 132
> 612 10100001 133
> 613 00000000 0
> 614 10000000 1
> 615 00100001 132
> 616 10100001 133
> 617 10000000 1
> 618 00000000 0
> 619 01000000 2
> 620 00000000 0
> 621 00000000 0
> 622 00000000 0

New-Drake-version END.

Hele koden kan læses i indlæg ...
2992 news:574Rc.29697$Vf.1808128@news000.worldonline.dk

.... men da dette indlæg er forældet, kan man benytte
http://www.google.dk/grphp

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
2992 news:574Rc.29697$Vf.1808128@news000.worldonline.dk

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 27-09-04 20:43

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> "PEHnews" skrev
>
> [ ... ]
>
> Godaften Poul Evald Hansen,

Du når ikke frem til at stille noget spørgsmål, og jeg forstår ikke dit
ærinde.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-09-04 12:40

"Poul Evald Hansen" skrev

[ ... ]
> Du når ikke frem til at stille noget spørgsmål, og jeg forstår ikke dit
> ærinde.

Tak for dit indlæg.

Mit spørgsmål er:

Gider du hjælpe mig ?
(med at knække resten af koden, eller så meget af den du nu kan)

Mit ærinde er:

1.
At bevise, at Menneskeheden er i stand til - med en ganske lille beskeden
digital kode - at overføre ret vigtige forståelige informationer til andre
civilisationer i det ydre rum; civilisationer, der *ingen* forudsætninger
har for at forstå vores sprog.

2.
At andre civilisationer i det ydre rum (på baggrund af punkt 1.) derfor er i
stand til - teoretisk set - noget tilsvarende.

3.
At komme med et realistisk bud på (på baggrund af punkt 2.), hvorledes
Menneskeheden kan forvente et radiosignal fra det ydre rum.

4.
At komme med en realistisk forklaring på (på baggrund af punkt 3.),
*hvorfor* Menneskeheden endnu ikke har modtaget et radiosignal fra det ydre
rum.

5.
Dette punkt kan ikke nævnes *førend* hele koden er udlagt. Ellers ville jeg
jo røbe indholdet, hvorved bevisførelsen for, at koden umiddelbart kan
forstås af en udenjordisk civilisation, er ødelagt.

Men Jonas formulerede et spørgsmål vedrørende dette:

Fra: Jonas Møller Larsen
Dato: 26. juli 2004 CET 02:01
Emne: Re: New Drake-version (SETI) (laaaang)

> Og hvad kan vi så lære af dét?

Dette spørgsmål kan spaltes op i to enheder:

Hvad kan *vi* lære af dét?

Hvad kan *de* lære af dét?
(apropos galaktisk høflighed mht. videregivelse af
grundforskningsresultater)

-

Når hele koder er udlagt håber jeg, at du vil komme med en seriøs
konstruktiv kritik med henblik på at *forbedre* koden. Som biolog med
kendskab til biokemi anser jeg dig for *meget* kvalificeret hertil ...

File-number: 3041

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-09-04 13:04

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message
> "Poul Evald Hansen" skrev
>
> [ ... ]
>
> Tak for dit indlæg.
>
> Mit spørgsmål er:
>
> Gider du hjælpe mig ?
> (med at knække resten af koden, eller så meget af den du nu kan)

"Glemmer" du ikke å fortelle at det er du selv som har satt opp koden?

HM

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-09-04 21:19

> [...]
> ikke regnes for værende levende. Kom med flere begrænsninger og
> definitioner hvis du vil have et meningsfuldt svar. Ønsker du f.eks. at

Jeg skjønner. man må være så "intelektuell" og kunskapsrik at en kjenner
alle problemstillingene for å stille selv enkle spørsmål.

For meg er spørsmålet relevant i forhold til "livets begynnelse", men jeg
skjønner, siden jeg ikke har svaret, kan jeg ikke stille de rette
spørsmålene.

Takk.

HM

Fra : Pongo

Dato : 26-09-04 22:50

Harald Mossige wrote:
> For meg er spørsmålet relevant i forhold til "livets begynnelse", men
> jeg skjønner, siden jeg ikke har svaret, kan jeg ikke stille de rette
> spørsmålene.

Hvis spørgsmålet går på det tidligste liv man idag kender fossile spor
efter, så er det nogle såkaldte Cyanobakterier (Tidligere kaldet Blå-grøn
alger). Man antager dog at der har været nogle foregående stadier som har
kunnet klare sig uden fotosyntese og ilt.

Bakterien Nanoarchaeum equities har vist ind til videre rekorden hvad angår
det mindste antal gener.
Antallet af gener siger dog ikke nødvendigvis noget om hvor simpel eller
primitiv en organisme er.
http://www.forbes.com/2003/10/27/cx_mh_1027dvsa.html

/Klaus

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-09-04 22:44

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message news:<41572441@news.wineasy.se>...
> "Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> Jeg skjønner. man må være så "intelektuell" og kunskapsrik at en kjenner
> alle problemstillingene for å stille selv enkle spørsmål.

Nej det viser bare, at når vi går til bunds med et spørgsmål, så er
den kategorisering vi anvender til daglig ikke meget værd, netop fordi
den bygger på dagligdagens erfaringer, og ikke de ekstreme tilfælde du
selv har fat i med det spørgsmål.
Så svaret på dit spørgsmål er ikke simpelt. I virkeligheden er det
mest meningsfulde svar på dit spørgsmål vel en diskussion af, hvornår
vi i det hele taget kan tale om liv.

Som et andet eksempel mener du vel at kunne svare på, hvornår du står
over for et enkelt levende individ og hvorfnår du står over for en
gruppe levende individer. Men heller ikke det spørgsmål er simpelt.
Det synes bare sådan, fordi vi vaneligvis er i stand til at skelne
klart.

Forvent ikke simple svar på kompliserede spørgsmål.

J.O.

Fra : free

Dato : 28-09-04 01:35

> Jeg tenker på den enkle; selvreproduserende liv.
>
> HM

Hvilke stoffer forventer du skal være omgivelserne?

Når du mener "selvreproducerende" - er det så nok, at f.eks. at en atom gør en process, så det bliver flere
som den?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-09-04 23:04

Harald Mossige wrote:

> Hvor enkel, eller komplisert? er den enkleste kjente livsform?

Jeg læste engang om en eller anden en-cellet organisme, vistnok omkring
det røde hav i illustreret videnskab? Ved ikke om jeg husker rigtigt...

Det må da være den enkleste kendte livsform? Det er ihvertfald nok en
bakterie eller lign (som er den simpleste/enkleste), uden at være ekspert.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Pongo

Dato : 26-09-04 23:26

Martin Jørgensen wrote:

> Det må da være den enkleste kendte livsform? Det er ihvertfald nok en
> bakterie eller lign (som er den simpleste/enkleste), uden at være
> ekspert.

Der er også de såkaldte Nanober. De er vist stadigvæk stærkt
kontroversielle.
http://www.microscopy-uk.org.uk/index.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/nanobes/nanobes.html
Muligvis er de levende men andre mener at det blot er krystaller. Krystaller
regner man ikke som liv, uden at jeg nøjagtigt skal kunne sige hvorfor.
/Klaus

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-09-04 10:58

"Pongo" <Pongo@Mail.dk> wrote in message news:<415741fb$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> Krystaller
> regner man ikke som liv, uden at jeg nøjagtigt skal kunne sige hvorfor.

Meget kort, så vel pga. af deres manglende evne til evolution.

J.O.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-09-04 15:31

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> writes:

> Hvor enkel, eller komplisert? er den enkleste kjente livsform?

For biologisk liv vil det være en prion, hvis du anerkender prioner
som livsformer, ellers en virus, hvis du anerkender virus som
livsformer, eller en bakterie (som alle vist anerkender).

Hvis det ikke behøver være biologisk kan man lave ganske simple
computerprogrammer der kan reproducerer sig selv, og for den sags
skyld mutere.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-10-04 00:20

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis det ikke behøver være biologisk kan man lave ganske simple
> computerprogrammer der kan reproducerer sig selv, og for den sags

Prioner ? Er det ikke dem der er skyld i kogalskab ?
Well som spørgsmålet antyder aner jeg hat om biologi. Men definitionen på
liv er vel bare en selvstændig organisme der er istand til at reproducere
sig selv eller dele af sig selv. Dele af sig selv ved celledeling og sig
selv ved enten formering eller celledeling. Virus er jo istand til at
reproducere sig selv ved at anvende en værtsorganisme til dette formål men i
sig selv kan den intet...så virus er vel grænsen mellem kemi og liv ?!

Mht. om krystaller kan siges at være liv ? Well ja da ... de kan reproducere
sig selv...mutere ? hmm iskrystaller er da meget varierede ? Og man kan da
snildt lave computerprogrammer der kan reproducere sig selv på samme måde
som virus i naturen.....men man kan da også lave programmer der kan
mutere...programmere sig selv om.....envidere kan de bringes til at
indeholde en smule intelligens: neurale netværk, fuzzy logic
f.eks.Computerprogrammer fylder jo ikke alverden fysisk men de indeholdes i
elektronik eller magnetiske/optiske medier der gør......ligesom virus :)

Vi ender nok ved at vi skal kigge på bakterier for at finde den mindste
livsform i naturen da vira ikke er livsformer før de befinder sig i celler
og dermed bliver de betragteligt større da man så skal regne værtscellen med
:)