Øjet
Fra : Lobais

Dato : 26-09-04 13:01

Hej Ng,

Jeg er ved at skrive en opgave, til skolen, om øjet. Jeg har fundet ud
af, at øjet har tre typer tappe, der henholdsvis kan opfatte mellem
400-480 nm, 480-575 nm og 600-760 nm.

Hvad jeg så ikke helt forstår er hvad der sker hvis ejet udsættes for en
bølgelængde på f.eks 580 nm? Vil den så ikke kunne ses eller vil den
blive delt mellem de "grønne" og de "røde"? Hvis den sidste, hvordan
fungerer dette så?

Det andet spørgsmål. Hvordan kan øjet se forskel på en bølgelængde på
500 og 550, hvis det er de samme tappe, der opfatter den?

Håber i har tid til at svare på nogle af mine spørgsmål.
På forhånd tak, Thomas

--
Lobais - http://thomas.ahle.dk/
Einstein - Science without religion is lame, religion without science is blind.

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 26-09-04 13:42

> Jeg er ved at skrive en opgave, til skolen, om øjet. Jeg har fundet ud
> af, at øjet har tre typer tappe, der henholdsvis kan opfatte mellem
> 400-480 nm, 480-575 nm og 600-760 nm.

Jeg vil nok tolke det som at de absorbere *mest* lys ved deres respektive
bølgelængder... absorbsionskurver (afbildninger af relativ absortion som
funktion af bølgelængde) er så vidt jeg ved kontinuerte, og ligner oftest
bløde "bakker".

> [...]
> bølgelængde på f.eks 580 nm? Vil den så ikke kunne ses eller vil den
> blive delt mellem de "grønne" og de "røde"? Hvis den sidste, hvordan

Jf. tidligere vil det betyde at både 480-575 nm- og 600-760 nm-tappene vil
opfange det. Begge vil så opfange det som et svagere signal, da 580 nm jo er
udenfor deres "område", men tilsammen vil lysstyrken formegentlig blive
opfattet korrekt.

> Det andet spørgsmål. Hvordan kan øjet se forskel på en bølgelængde på
> 500 og 550, hvis det er de samme tappe, der opfatter den?

Det hele ligger i det forholdene. Jeg giver en meget simplificeret
forklaring:

Hvis vi nu kalder tappene for Rød, Grøn og Blå vil et givent lyssignal i det
synlige frekvensområde give anledning til 3 intensitetsmålinger i alt. Hvis
lyset var violet ville Rød og Blå absorbere mest, hvorimod Grøn næsten ikke
ville registrere noget. Hjernen vil så kunne regne ud hvad farve lyset har
og hvilken intensitet.

Det samme anvendes i tv- og computerskærme (den anden vej), hvor "pærer"
lyser enten rødt, grønt eller blåt. Ved at variere lysniveauet af de tre
grundfarver kan man skabe illusionen af enhver farve i det synlige spektrum.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og at jeg ikke har forulempet folk,
der virkelig ved noget om emnet :)

Mvh.
Christian

Fra : kvaerulant

Dato : 26-09-04 15:15

Christian Glinsvad wrote:

> [...]
>

>Jeg håber du kan bruge det til noget, og at jeg ikke har forulempet folk,

Du har lige trampet på mig, da den indigo blå i regnbuen ikke kan
gengives med kun tre
farver.

Øjet tappens følsomhed stiger lidt ved den halve bølge længte af det
optimale.

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 26-09-04 15:33

> Du har lige trampet på mig, da den indigo blå i regnbuen ikke kan gengives
> med kun tre farver.

Ups, det må du undskylde. Jeg har jo aldrig påstået jeg var ekspert i
øjne... ejer bare kun et enkelt par selv :)

> Øjet tappens følsomhed stiger lidt ved den halve bølge længte af det
> optimale.

Øhm, hvorfor kan vi så se farven indigoblå? Mener du at den tap, der
opfanger lys i det blålige spektrum, har en højere følsomhed ved den halve
bølgelængde af den indigoblå eller hvordan forstås?

Mvh.
Christian

Fra : Lobais

Dato : 26-09-04 15:47

Sun, 26 Sep 2004 16:15:19 +0200. skrev kvaerulant:
> den indigo blå i regnbuen ikke kan gengives med kun tre farver.

Kan man så ikke fange den med et digital kamera?
Og hvordan kan man så se den?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-09-04 14:48

Lobais wrote:

> [...]
>
> Det andet spørgsmål. Hvordan kan øjet se forskel på en bølgelængde på
> 500 og 550, hvis det er de samme tappe, der opfatter den?

De tre typer af tappe har en følsomhed der varierer med bølgelængden.
Men følsomhedsområderne lapper ind over hinanden. Det er det der gør
at man kan se farver.

Hvis man ser lys med kun én bølgelængde i, vil der alligevel være én,
to eller tre typer af tappe der påvirkes. Man finder så farven ved at
se på hvor stor en procentdel hver af de tre typer er påvirket. Normalt
er de farver man ser, naturligvis »summen« af mange forskellige bølge-
længder på én gang. Man kan fx angive farverne i et kromaticitets-
diagram.

Du kan finde et par grafer og et kort resumé på siden:
http://www.dgp.toronto.edu/~hertzman/courses/csc418/winter_2004/notes/lecture/colour.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-09-04 15:45

Lobais wrote:

> [...]
> 500 og 550, hvis det er de samme tappe, der opfatter den?
>
> Håber i har tid til at svare på nogle af mine spørgsmål.

Hej Lobais

Kig på denne side:
http://da.wikipedia.org/wiki/Synssans

Kig især på:

John Moran Eye Center. University of Utah. Webvision. The Organisation
of the Retina and Visual System:
http://webvision.med.utah.edu/

Photoreceptors:
http://webvision.med.utah.edu/photo2.html

11. Color and Spectral Responses:
http://webvision.med.utah.edu/GCPHYS1.HTM#Color%20and%20Spectral%20Responses

Color Vision. Peter Gouras:
http://webvision.med.utah.edu/Color.html
Citat: "...It depends on wavelength more than on the energy of light but
it is an illusion of reality resulting from a comparison of the

The Perception of Color:
http://webvision.med.utah.edu/KallColor.html
Figure 16. Model for normal human colour vision:
http://webvision.med.utah.edu/imageswv/KallColor16.jpg

mvh/Glenn

-