LaTeX-chat
Fra : Christian Glinsvad

Dato : 25-09-04 19:22

Hej alle i kloge hoveder

Prolog:
Jeg anvender ofte tekstbehandlingssproget LaTeX til at skrive diverse
videnskablige afhandlinger og specielt formler, og har efterhånden vænnet
mig fuldstænding til det noget særegne kommandosprog. De fleste af mine
medstuderende er i samme situation, hvorfor vi tit sender LaTeX-kode til
hinanden online, når vi skal drøfte diverse problemstillinger
og -udregninger. Indtil videre har dette indebåret en del copy-paste arbejde
fra chat-vinduer til LaTeX-kompilere, og jeg er begyndt og undre mig om
dette ikke er et alment problem for de fleste videnskabligt interesserede...

Her når vi så til mit spørgsmål:
Kunne det tænkes at en genial programmør har lavet et chat-program (a la MSN
Messenger), som er i stand til at vise den kompilerede LaTeX-kode direkte på
skærmen når den modtages. Det kunne være så lækkert at præsentere
udregninger i LaTeX-format direkte i stedet for at skulle sende
uoverskuelige "eye-sores" som:
df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 25-09-04 19:32

Og til alle jeg der aldrig har hørt om tekstbehandlingssproget LaTeX:
Nej, det har ikke noget at gøre med det sorte gummi... det udtales faktisk
[la'tek].

Så slipper vi for 100 platte indslag på den konto

Mvh.
Christian

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-09-04 21:17

Christian Glinsvad wrote:

> [...]
> uoverskuelige "eye-sores" som:
> df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

Hvis dine medstuderende også bruger LaTeX, så send bare dvi-filen.
Ellers send en ps- eller pdf-fil.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 25-09-04 22:08

> Hvis dine medstuderende også bruger LaTeX, så send bare dvi-filen.
> Ellers send en ps- eller pdf-fil.

Jo tak, det er også blevet prøvet, men det er stadig ret uhandy. Én ting er
at man så skal skrive alt preamblen og kompilere dokumentet, som så fylder
30 kb, for én sølle linie. Problemet opstår når man skal kommunikere 20-30
mellemregningen frem og tilbage, for det er ret mange filer og ret meget
spildtid.

Vi har også eksperimenteret lidt med whiteboards, men det er forbandet svært
at "tegne" formler med en normal mus.

Det optimale ville være at jeg i min chatvindue kunne skrive LaTeX-koden, og
så ville vi begge få vist resultatet (i.e. en linie i en ps-filen) direkte i
chatprogrammet. Kunne nok gøres ret simpelt med et plugin til Messenger...

Mvh.
Christian

Fra : Holst

Dato : 26-09-04 08:58

Christian Glinsvad wrote:

> [...]
> mellemregningen frem og tilbage, for det er ret mange filer og ret meget

Så lær at læse u-compileret LaTeX. I min ungdom for en ti års tid siden
har jeg da været med til at sende formler i LaTeX frem og tilbage over
FidoNet, og for mit vedkommende sendte jeg dem ikke gemmen compileren.
Okay, er de meget komplicerede, så kan de naturligvis være lidt svære at
gennemskue.

> Vi har også eksperimenteret lidt med whiteboards, men det er forbandet svært
> at "tegne" formler med en normal mus.

I gamle dage kunne man få sådan en pen. Mon ikke man stadig kan det?

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 26-09-04 15:45

> Så lær at læse u-compileret LaTeX. -spol fremad- Okay, er de meget
> komplicerede, så kan de naturligvis være lidt svære at gennemskue.

Jeg kan sagtens læse u-kompileret kode... hvem tror du skriver koden? Det er
bare ikke effektivt hvis man skal reducere et udtryk der fylder 8-10 linier
i LaTeX-kode og kun én i kompileret form.

> I gamle dage kunne man få sådan en pen. Mon ikke man stadig kan det?

Jo helt sikkert. Har overvejet det, men jeg er jo blot en studerende i
armod. Det ender formegentlig med at jeg skriver et program der gør det for
mig - skal nok poste et link hvis det har interesse. Så sparer jeg både tid
og penge...

Mvh.
Christian

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 26-09-04 15:56

Christian Glinsvad wrote:
> [...]
> mig - skal nok poste et link hvis det har interesse. Så sparer jeg både tid

Virkede GAIM da ikke?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-09-04 09:09

"Christian Glinsvad" <glinsvad@hotmail.com> writes:

> Jeg kan sagtens læse u-kompileret kode... hvem tror du skriver koden? Det er
> bare ikke effektivt hvis man skal reducere et udtryk der fylder 8-10 linier
> i LaTeX-kode og kun én i kompileret form.

Ville det ikke være en ide med nogle \newcommands så?
Problemet med det du efterspørger er vel at du ikke kommer til at
kunne udnytte præamblet?

Og så burde du måske XFUTte til dk.edb.tekst. Morten Høgholm har
garanteret en superløsning.

Hvad med en netmeeting-ting? Jeg har prøvet en (interwise) som giver adgang til
application sharing og dermed viser skærmbilleder fra en pc til andre.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-09-04 09:13

Brian Elmegaard <brian@rk-speed-rugby.dk> writes:

Kan emacs med en chatmode og preview-latex mon bruges?

Fra : Kristian Vange

Dato : 26-09-04 03:41

Christian Glinsvad wrote:

> Kunne det tænkes at en genial programmør har lavet et chat-program (a
> la MSN Messenger), som er i stand til at vise den kompilerede
> LaTeX-kode direkte på skærmen når den modtages.

Jeg mener at kunne huske, at ét af programmerne Gaim, Trillian eller
Miranda har en slags latex-plugin, men jeg er ikke sikker. Indtil I
finder en bedre løsning, kan
http://sciencesoft.at/index.jsp?link=latex&lang=en måske være til hjælp.

--
Kristian

Replace 'invalid' with 'dk' to reply

Fra : Bamse

Dato : 26-09-04 10:31

> [...]
> uoverskuelige "eye-sores" som:
> df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

Hvis I bruger AFS og har et fællesdrev kunne du jo gemme den fil du arbejder

der. Den der skal se hva du arbejder på kan jo så åbne den fil du har
liggende
på jeres fællesdrev i Xdvi. Jeg ved ik om det var en ide? Eller om det ka
lade sig gøre?

---

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-09-04 10:37

Christian Glinsvad (glinsvad@hotmail.com) skrev følgende:
> Hej alle i kloge hoveder

Tak tak :)

> [...]
> at skulle sende uoverskuelige "eye-sores" som:
> df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

Lidt søgning på google gav www.chatblazer.com som har et plugin til LaTeX...

Det ser sådan ud i brug: http://www.chatblazer.com/images/latex.jpg

Var det noget i den stil du tænkte på?

- Martin

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 26-09-04 12:01

> Lidt søgning på google gav www.chatblazer.com som har et plugin til
> LaTeX...

Jeg her også ledt en del med Google, men når man skriver latex får man jo en
del urelaterede hits :)

> Det ser sådan ud i brug: http://www.chatblazer.com/images/latex.jpg
>
> Var det noget i den stil du tænkte på?

Ja lige i øjet! Min hjerte hoppede lige en gang da jeg så billedet :)

Desværre faldt pulsen hurtigt igen, da jeg så at modulet koster minumum 1000
$... man er jo en fattig studerende, så det ville ikke være realistisk.

Ellers 1000 gange tak

Christian

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 26-09-04 12:22

Christian Glinsvad wrote:

> Ja lige i øjet! Min hjerte hoppede lige en gang da jeg så billedet :)
>
> Desværre faldt pulsen hurtigt igen, da jeg så at modulet koster minumum 1000
> $... man er jo en fattig studerende, så det ville ikke være realistisk.

Hvis du har adgang til en computer der har adgang til nettet, kan en
sådan side vel sættes op med en web-server, lidt server-side scripting,
en default latex-preamble og latex2html? Men det er naturligvis ikke en
off-the-shelf løsning; det ville nok kræve en dags tid at lave...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-09-04 13:06

Preben Mikael Bohn wrote:

> [...]
> en default latex-preamble og latex2html? Men det er naturligvis ikke en
> off-the-shelf løsning; det ville nok kræve en dags tid at lave...

Ikke en dårlig idé. Hvis de nu opretter en side på den danske
del af Wikipedia (et øde sted), så behøver de ikke rode med selv
at sætte det op.

Christian, se <http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:TeX_markup>
for at få et indtryk af, hvordan TeX fungerer i wikien.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-09-04 12:48

> [...]
>
> Desværre faldt pulsen hurtigt igen, da jeg så at modulet koster
> minumum 1000 $... man er jo en fattig studerende, så det ville ikke

Det var godt nok pebret!

> Ellers 1000 gange tak

Velbekomme

Det ser ud til der er noget lignende til Gaim.

- Martin

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 26-09-04 12:38

Christian Glinsvad wrote:
> [...]
> uoverskuelige "eye-sores" som:
> df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

Fandt lige denne:
http://minerva.elder-gods.org/~larry/gaim/

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 26-09-04 12:58

> Fandt lige denne:
> http://minerva.elder-gods.org/~larry/gaim/

Det begynder helt sikkert at ligne noget. I skal have tusinde tak alle
sammen.

Håber GAim kan gøre tricket, for ellers ender jeg nok med at spilde en
weekend på at skrive et program selv.

Mvh.
Christian

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 26-09-04 18:44

On Sun, 26 Sep 2004 13:58:28 +0200
"Christian Glinsvad" <glinsvad@hotmail.com> wrote:

> Det begynder helt sikkert at ligne noget. I skal have tusinde tak alle
Jeg bruger gaim, men jeg tror ikke at der er noget latex plugin. Jeg kan ikke finde det i menuerne og jeg har ikke set det nævnt på nettet.
http://gaim.sf.net

Efter sigende findes der et plugin til Miranda IM, men jeg kan ikke teste det selv, for jeg bruger Linux.

http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id=1199
http://miranda-im.org/

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 27-09-04 09:32

Christian Glinsvad wrote:

> [...]
> uoverskuelige "eye-sores" som:
> df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k

http://www1.chapman.edu/~jipsen/mathml/asciimath.xml

en demo her :

http://www1.chapman.edu/~jipsen/mathml/asciimathdemo.xml

`df(x)/dx=2*x/(x^2-x0^2) <=> f(x)=int(2*x/(x^2-x0^2))dx=ln|x^2-x0^2|+k`

Ikke mindst er det opensource, så er det bare at få det rettet til, som
i gerne vil have det ..

/Anders

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-09-04 13:35

Anders Matthiessen wrote:

> http://www1.chapman.edu/~jipsen/mathml/asciimath.xml

Superlink.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-09-04 17:37
Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-09-04 15:18

LaTeX bliver i øvrigt diskuteret flittigt i dk.edb.tekst, så hvis du
ikke får et brugbart svar her, kan du jo prøve at spørge der.

-- Per

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 29-09-04 11:09

Tusinde tak for al jeres hjælp. Specielt en tak til Anders for linket til
ASCIIMathML... jeg er i skrivende stund i gang med at lave en chatside der
benytter denne standard til at vise LaTeX-koden. Super hjælp :)

Med venlig hilsen
Christian