Kabel til telefoni
Fra : anders majland

Dato : 01-11-04 18:03

Under havearbejdet kom jeg "forbi" mine telefonledninger - og blev
nysgerrig.

"Mine" kabler er en 2 leder af stiv kobber (0,75mm2) i et lag isolering.
Kablet er fladt som en flerkorret 2x0.75 plastkappeledning men altså
kun med et lag isolering. Btw så har jeg 2 - en grøn og en gul - hvor
kun den gule er i brug.

Kablet er sikkert originalt da det lå under et "jydsk telefon
markeringsbånd"

Jeg troede at man anvendte parsnoede kabler - men åbenbart ikke det
sidste stykke hvor der kun er få ledere.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Sørensen

Dato : 01-11-04 18:32

"anders skrev

> Jeg troede at man anvendte parsnoede kabler - men åbenbart ikke det sidste
> stykke hvor der kun er få ledere.

Det er PET-kabel, som man ikke anvender længere.
Det er rimeligt solidt men træls at arbejde med, i dag bruges der kun
parsnoet kabel.

vh.
Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 02-11-04 08:40

> Det er PET-kabel, som man ikke anvender længere.
> Det er rimeligt solidt men træls at arbejde med, i dag bruges der kun
> parsnoet kabel.

Kan ~150-200 meter af det kabel gøre udslaget i at jeg ikke kan få adsl
?
Eller det ligeså godt som mere moderne kabler når det nu ligger "stort
set for sig selv" i jorden ?

(For hvis kan være udslagsgivende kunne jeg jo overvejer at få det
skiftet - Graver jeg selv en rende henover min grund kan det jo ikke
koste "alverden" at få TDC til at smide kobber i)

Fra : Sørensen

Dato : 02-11-04 16:04

"anders skrev >
> Kan ~150-200 meter af det kabel gøre udslaget i at jeg ikke kan få adsl ?

Tvært i mod, Pet er både kraftigere i kobberet, og kortere en et tilsvarende
parsnoet. Kablet er selvfølgelig samme længde men pga. snoningen er kobberet
længere i et parsnoet.

Lyder mærkeligt at Du ikke kan få ADSL TDC dækker snart 98% af Danske
husstande, Har du ISDN ?
ADSL kan række op til 6,5km på en alm. analog linie der er dog mange faktore
der spiller ind.
Ellers Spørg SONOFON om deres trådløs dækker.

TDC levere nu en 128/128 ADSL den kan da ikke stille De store krav.

vh.
Sørensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-04 16:32

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse

> [...]
tilsvarende
> parsnoet. Kablet er selvfølgelig samme længde men pga. snoningen er

Tværtimod!
Det er netop parsnoningen der gør hele tricket. Dæmpningen ved høje
frekvenser (f.eks. ADSL) er klart mindst på et parsnoet kabel.

> Lyder mærkeligt at Du ikke kan få ADSL TDC dækker snart 98% af Danske
> husstande, Har du ISDN ?

Jeg kender stadig folk der ikke kan få ADSL.. Bl.a. pga. kabel som ikke er
parsnoet.

> ADSL kan række op til 6,5km på en alm. analog linie der er dog mange
faktore
> der spiller ind.

F.eks. kablet. ADSL kan på godt kabel nå endnu længere ud.

> Ellers Spørg SONOFON om deres trådløs dækker.
>
> TDC levere nu en 128/128 ADSL den kan da ikke stille De store krav.

Kravene kan såmænd være store nok..

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 02-11-04 18:57

> Tværtimod!
> Det er netop parsnoningen der gør hele tricket. Dæmpningen ved høje
> frekvenser (f.eks. ADSL) er klart mindst på et parsnoet kabel.

Netop derfor jeg spurgte

Ja pt.

For at gøre en kort historie lang. I juni 2002
kiggede vi på hus. Da det var helt ude på "bøhlandet" og jeg skulle
arbejde hjemmefra et par dage om ugen spurgte vi TDC om vi kunne få
ADSL - Ingen problemer var svaret. Så så snart vi havde skrevet under på
købsaftalen blev ADSL'en bestilt. Da vi så overtog huset kontaktede vi
så TDC igen mhs til den ADSL da vi ikke havde fået noget papir på den
(kunne jo være papirerne ikke var nået frem i forbindelse med
addresseændringer og flytning eller var endt hos de forrige ejere) TDC
kunne ikke finde bestillingen - så vi bestilte igen ADSL. Nogle uger
senere kom så det nedslående svar at de pga kobberets kvalitet ikke
kunne/ville levere.

Istedet fik vi så bestilt en ISDN der sådan set fungerer ok - men er
hundedyrt i brug (sammenligned med ADSL). Vi kører så fortsat med ISDN,
selvom jeg sidste sommer og igen denne sommer har haft kontakt til TDC.
Ordren der blev lagt i deres system denne gang var på en ekstra analog
telefonlinie med ADSL (for ikke at risikere at blive afvist pga den
eksisterende ISDN forbindelse). Men efter små 14 dage vendte TDC
erhverv tilbage med at de stadig ikke kan/vil levere.

For nogle uger siden kom jeg så til at tale med en anden forælder til
en arbejdsdag i børnehaven. Han er selvstændig, bor ~1km tættere på
centralen end mig, og havde efter "års kamp" med TDC opgivet dem - da de
ikke ønskede at levere til ham. Han har nu i over et år været ADSL kunde
hos tele2 ..... Det har kørt stort set uden problemer ....

Så jeg har så også bestilt ADSL hos tele2. Foreløbigt har de bekræftet
ordren den 12/10 og forventer installation i starten af december...

Det giver reelt ikke mening at tele2 kan levere når tdc ikke kan på det
samme kobber - men måske de kører med mindre margin....

For mig vil en flatrate 128/128k forbindelse være ganske
tilfredsstillende.

(Btw så har jeg også undersøgt muligheder som FWA og endda via
satelit/parabol - sidstnævnte bliver bare temmeligt dyrt hvis man også
vil køre uplink til satelitten, men uden kan jeg jo ligesågodt køre hele
trafikken over ISDN)

> Jeg kender stadig folk der ikke kan få ADSL.. Bl.a. pga. kabel som
> ikke er parsnoet.

Tror du også kablet frem til "gravstenen" er af samme type som det jeg
har derfra og ned til huset ?

Jeg har vist lige godt 5km - i kabelvej

> Kravene kan såmænd være store nok..

Ihvertfald så store at TDC ikke kan/vil levere....

Hvis tele2 heller ikke kan få det til at virke har jeg reelt kun 2
muligheder tilbage.

1) Vente på viborg amt's bredbåndsnet. De har planlagt at kunne tilbyde
det til alle. Desværre er deres tidshorisont _12_ år - så de når nok
ikke herud de første 11år, 11 måneder og 25 dage ...

2) Etablere et trådløst link til en der har ADSL - F.eks ham med tele2
forbindelsen.... Det er også den fordel at han er erhvervsdrivende og
vil kunne fakturere min arbejdsgiver for internetadgangen... (Ville
bliver lidt bøvlet med en privat.)

-----
Følgende burde nok i en politik gruppe.

Der er store problemer med affolkning af landområderne. Endda så store
problemer at man allerede er begyndt med speciallovgivning der skal gøre
det mere interessant at bosætte sig der. F.eks er der i de fattigste
kommuner mulighed for et udvidet befordringsfradrag. Havde jeg boet et
par km længere ude (og dermed i nabokommunen) ville jeg også være
berettiget det til høje fradrag.

For at komme tilbage mod it og tele

Der er også fornyligt vedtaget at udbygge det digitale sendenet således
at det skal være landsdækkende. Man har fra politisk hold fundet det så
vigtigt at det skal være landsdækkende.

Ligeledes kan man argumentere for at internet bør være tilgængeligt for
alle og til en "fornuftig" pris. Indtil sommeren 2002 havde TDC et
flatrate ISDN abb. der ellers var en måde at nå ud i yderområderne på.
Jeg bruger selv TDC Nettid og kan ved selvjustits oftest holde
forbruget nede på 299kr/måneden men har været over det dobbelte når den
forudbetalte tid ikke slår til. For det er kan vi være online 11% af
tiden ved 64Kb. For det samme penge har mange andre en noget anden
hastighed på ADSL.

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-04 20:00

> Det giver reelt ikke mening at tele2 kan levere når tdc ikke kan på det
> samme kobber - men måske de kører med mindre margin....

Nej det gi'r ikke mening..
Risikoen for at du bliver afvist igen er desværre overhængende.
Rent teknisk er en Tele2 forbindelse en lejet TDC-forbindelse, så Tele2 kan
ikke lave mirakler her. Der er mange salgskonsulenter (eller hvad man kalder
dem...), som ikke aner det fjerneste om at det ikke er alle der kan få ADSL!

> For mig vil en flatrate 128/128k forbindelse være ganske
> tilfredsstillende.

Forstår jeg godt i din situation

> [...]
> satelit/parabol - sidstnævnte bliver bare temmeligt dyrt hvis man også
> vil køre uplink til satelitten, men uden kan jeg jo ligesågodt køre hele

Her skal man også huske den elendige responstid.

> Tror du også kablet frem til "gravstenen" er af samme type som det jeg
> har derfra og ned til huset ?

Umuligt at sige. Hvis fordeleren er af en nyere type, er kablet frem til den
formentligt af nyere dato. Men der er absolut ingen garantier!

> Jeg har vist lige godt 5km - i kabelvej

Min bror kører en 1 megabit på ca. 7 km kabel. Kablet er endda gammelt
blykabel meget af vejen.

> Ihvertfald så store at TDC ikke kan/vil levere....

Man skal som regel alliere sig med en insider for at finde ud af om der er
tale om et grænsetilfælde. Hvis dæmpningen på kablet er væsentligt over
grænserne, gi'r TDC sig med sikkerhed ikke.

> [...]
> det til alle. Desværre er deres tidshorisont _12_ år - så de når nok
> ikke herud de første 11år, 11 måneder og 25 dage ...

Her er "alle" formentlig også defineret på en eller anden juridisk smart
måde...

> [...]
> forbindelsen.... Det er også den fordel at han er erhvervsdrivende og
> vil kunne fakturere min arbejdsgiver for internetadgangen... (Ville

Dette er muligvis den bedste idé. Det kan endda udføres til en rimelig pris.
Ellers kun du prøve www.mastedatabasen.dk, og se hvor du har en Sonofon-mast
i nærheden. Hvis der er frit syn til en mast indenfor 8-10 km, er der en god
chance! Du kan finde deres priser på www.sonofondk under erhverv.

MVH
Kent Glerup

Fra : anders majland

Dato : 03-11-04 14:55

> Her skal man også huske den elendige responstid.

Yep - det var udover prisen og båndbredden det der gør det uegnet til en
vpn forbindelse

> [...]
> du har en Sonofon-mast i nærheden. Hvis der er frit syn til en mast
> indenfor 8-10 km, er der en god chance! Du kan finde deres priser på

Jeg har undersøgt det - desværre ligger der en bakke imellem mig og
masten. Jeg havde ellers undersøgt priser og hørt kommunen mhs til en
sætte en "villamast" op. Citatet fra sonofon kan jeg ikke ordret
længere, men det var noget i retning af at ligegyldigt hvor høj en mast
jeg satte op ville/kunne de ikke levere. Der er ellers ikke mere end
godt 5km til masten.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 02-11-04 20:59

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Hvis tele2 heller ikke kan f† det til at virke har jeg reelt kun 2
> muligheder tilbage.

Nu har jeg ikke undersøgt muligheden selv, men firmaet 3 leverer vist
også trådløst bredbånd i forbindelse med deres mobilabonnementer - med
mulighed for indstikskort til en bærbar. Deres priser er forventeligt nok
ikke i den laveste ende, men måske var det en mulighed hvis alt andet
glippede?

Se evt.:
http://www.3.dk/templates/CategoryPage.aspx?id=6

--
Thomas Nielsen, http://corno.dk
student of music and computer science

Fra : anders majland

Dato : 03-11-04 14:58

> [...]
> mulighed for indstikskort til en bærbar. Deres priser er forventeligt
> nok ikke i den laveste ende, men måske var det en mulighed hvis alt

hahahahha - hvor tror du de først udbygger dækningen ? De har "lovet" at
dække en hvis procentdel af befolikningen inden en deadline - Den når
man ikke med master i tyndbefolkede områder.

(En anden ting er så 3's markedsføringsmetoder - Jeg er
telefoniasnvarlig på arbejde og blev i en periode ringet op i snit et
par gange om måneden af forskellige sælgere for '3'. I starten svarede
jeg høfligt, men efterhånden bad jeg dem pisse af og få markeret at de
ikke skulle ringe til mig. Telefonsælgere er ofte fantastisk gode til at
komme igennem en omstilling, specielt når de har et navn... )

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 09:53

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41890684$1$33737$14726298@news.sunsite.dk...

> hahahahha - hvor tror du de først udbygger dækningen ? De har "lovet" at
> dække en hvis procentdel af befolikningen inden en deadline - Den når man
> ikke med master i tyndbefolkede områder.

Hehe ja,, men det ser dog ud til at der er planlagt en 3G mast ca. 8km fra
hvor du bor.. Men den dækker nok ikke så langt...

Men der hvor det ser ud til at bp, når man søger på dit navn.. Ser nu nok
også ud til at være et sted hvor kragerne vender.. Har Sonofon overhovedet
mobildækning?
telia og Orange har planlagt en GSM 900 sender i området.. men sonofon har
næsten ikke skyggen af nogen gsm900 mast?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-11-04 10:30

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> telia og Orange har planlagt en GSM 900 sender i området.. men sonofon har
> næsten ikke skyggen af nogen gsm900 mast?

Er du HELT sikker på det?

Mvh.

Fra : anders majland

Dato : 04-11-04 10:38

> Er du HELT sikker på det?

Det bør han ikke være

Sonofon's mast er lige oppe i Møldrup. Ca 5 km væk - Desværre ligger der
en
bakke imellem så der bliver ikke noget FWA derfra.

Fra : anders majland

Dato : 04-11-04 10:24

> Hehe ja,, men det ser dog ud til at der er planlagt en 3G mast ca.
> 8km fra hvor du bor.. Men den dækker nok ikke så langt...

http://www.3.dk/templates/Page.aspx?id=585 Jeg prøvede lige at slå min
addresse (vej postnummer) op på 3's dækningskort - Det kunne ikke finde
vejen

På mastedatabasen fandt jeg dog 3's planlagte i Tjele

> Men der hvor det ser ud til at bo, når man søger på dit navn.. Ser nu
> nok også ud til at være et sted hvor kragerne vender..

Krager - de kommer da slet ikke helt herud Ja her er dejligt
fredeligt og god plads. Istedet for at kigge på afstand i km så tænk i
tid. Vores søn får 2-3km i skole (samme afstand til nærmeste købmand),
men vi har 15min til Viborg. Hvis man alligevel har mere end et par km
tager man jo bilen og så er det ligemeget om der er 5 eller 15km.

> Har Sonofon
> overhovedet mobildækning?

Yep - masten ved skolen i Møldrup dækker fint. Dog havde en lille/gammel
ericsson 3-band lidt problemer indendøre

> telia og Orange har planlagt en GSM 900 sender i området.. men
> sonofon har næsten ikke skyggen af nogen gsm900 mast?

Jo den er lige oppe i Møldrup. Ca 5 km væk - Desværre ligger der en

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 12:16

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4189f76a$0$33733$14726298@news.sunsite.dk...

> Krager - de kommer da slet ikke helt herud Ja her er dejligt fredeligt
> og god plads.

Det ser ud til at du er nabo en en god stor grisebesætning med åben
gyldebeholder.. Lugter sådan noget ikke dejligt ubehageligt en gang imellem?

> [...]

> Jo den er lige oppe i Møldrup. Ca 5 km væk - Desværre ligger der en bakke
> imellem så der bliver ikke noget FWA derfra.

Okay det er jo ærgeligt.. Selvom du måske kunne se masten ved at kravle
15meter op?

Men ellers lidt mystisk synes jeg, at Sonofon kun har 1 mast i området..
Mens TDC har 3 master i ca. samme område.. Men sådan er det jo vel tit med
sonofon.

Fra : anders majland

Dato : 04-11-04 13:25

> Det ser ud til at du er nabo en en god stor grisebesætning med åben
> gyldebeholder.. Lugter sådan noget ikke dejligt ubehageligt en gang
> imellem?

Det var også det eneste forbehold vi havde på forhånd - men nej vi har
ikke lugtgener. Når de renser ud i staldene mellem besætninger kan der
være en svag lugt, men det er vist ca. hver 5 uge. Når der køres gylle
på markene lugter det jo ganske forfærdeligt, men det har jo ikke så
meget med afstand til farmen at gøre.

> Okay det er jo ærgeligt.. Selvom du måske kunne se masten ved at
> kravle 15meter op?

Se citatet fra tidligere i tråden vedr. mastehøjde og sonofon. Jeg var
klar på at ofre de ~15kkr på en mast hvis det var det der skulle til -
jeg mangler alligevel en til mine tv antenner - De står pt. på et
vandrør i haven (Har tidligere hængt inde på loftet men det er vi ved at
inddrage til beboelse)

Fra : KsNa

Dato : 02-11-04 23:02

meddelelse news:4187cab7$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...

Klip, klip

> [...]
> eksisterende ISDN forbindelse). Men efter små 14 dage vendte TDC
> erhverv tilbage med at de stadig ikke kan/vil levere.

TDC Erhverv stiller større kvalitetskrav til linien, end der stilles til en
"alm" privatlinie.

Mvh
Kim

Fra : anders majland

Dato : 03-11-04 14:59

> TDC Erhverv stiller større kvalitetskrav til linien, end der stilles
> til en "alm" privatlinie.

Hmm måske det kan gøre en forskel til tele2 så.... Men bestillingerne i
2002 og 2003 var på en "privat" forbindelse. Men supporten på
erhversprodukterne er lidt bedre.

Fra : KsNa

Dato : 03-11-04 19:24

meddelelse news:41890684$2$33737$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm måske det kan gøre en forskel til tele2 så.... Men bestillingerne i
> 2002 og 2003 var på en "privat" forbindelse. Men supporten på
> erhversprodukterne er lidt bedre.

Hvis du bor under en central, med en af de nye Siemens DSLAM er der større
chance, da de kan række lidt længere, jeg kender en der bor 8,4km fra
centralen og det virker fint med 512/128.

Mvh
Kim

Fra : anders majland

Dato : 03-11-04 22:08

> Hvis du bor under en central, med en af de nye Siemens DSLAM er der

> større chance, da de kan række lidt længere, jeg kender en der bor

> 8,4km fra centralen og det virker fint med 512/128.

Det kræver vist at man kender en "inden for murene" for at kunne få den
oplysning ... Og siden jeg får afslag på afsalg er det nok ikke sådan en
på Klejtrup centralen... Hmm Hvad mon det koster at opgradere ...

/A

Fra : Sørensen

Dato : 03-11-04 06:31

"Kent skrev
> Det er netop parsnoningen der gør hele tricket. Dæmpningen ved høje
> frekvenser (f.eks. ADSL) er klart mindst på et parsnoet kabel.

Her taler vi om en 2-leder der ligger for sig selv, Det vil sige at din
påstand er at hvis man sender 500 k.hertz i gennem en ringeapperat-ledning
.....så vil det gå meget bedere i gemmem hvis man snor ledningen kraftigt om
sin egen akse. ??

Parsnoning anvendes for at hindre støj og crosstalk fra nærliggende ledere.

vh.
Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 00:04

Den 02/11-2004 klokken 20:00, skrev
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk>
i <cm8lbc$2gqi$1@news.cybercity.dk>:

> Man skal som regel alliere sig med en insider for at finde ud af om der
> er tale om et grænsetilfælde. Hvis dæmpningen på kablet er væsentligt
> over grænserne, gi'r TDC sig med sikkerhed ikke.

Ak ja,
Jeg havde ISDN, og bestilte ASDL som 'gør det selv pakke'.
Efter at TDC havde afsendt pakken, vendte de tilbage og sagde, at p.g.a.
liniekvaliteten, måtte jeg droppe ISDN
Retur med pakken, og fremsendelse af en ny, baseret på PSTN.

Efter installationen, virkede PSTN ikke.
Herved kom jeg endelig i forbindelse med en "rigtig" tekniker på
centralen. (De havde glemt at omkoble fra ISDN til PSTN).
Han kunne ikke se nogen som helst grund til, at jeg havde måttet opgive
min ISDN sammen med ADSL

(Denne ændring kostede mig samtidig en ny telefon og fax)

Med venlig hilsen,
Kjeld