Tele 2 IP boks og D-link router
Fra : Henrik

Dato : 28-10-04 21:33

Hej gruppe

Jeg har forgæves forsøgt at få min nyanskaffede IP-telefoniboks fra Tele2
til at fungere sammen med en D-Link DI-514 router...Er der nogen, der kan
hjælpe?

Henrik

Fra : Søren Høj Pedersen

Dato : 28-10-04 21:50

Hvad er problemet ?

Fra : Henrik

Dato : 29-10-04 10:49

Når jeg sætter IP-boksen direkte til modemet og videre til computeren, så
virker det fint.

Jeg prøver så at sætte routeren til og så virker det ikke...

Jeg har så prøvet følgende:

1. Jeg tilslutter IP-boksen til enWAN-port, dvs. forbindelsen hedder
modem-router-IP-boks
2. Jeg tilslutter IP-boksen (Wan-port) til modemet og fra IP-boksens
LAN-port til routeren(WAN-port)

I begge tilfælde virker nettet, men ikke telefonen. Den finder ikke min
IP-adresse. Jeg har i routerens opsætning åbnet for DMZ tilgangen.Samtidig
har jeg i firewallen åbnet 5060 og 10000-10007.

Hvad gør jeg galt?

Henrik

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 30-10-04 10:10

fr 29 okt 2004 11:48:37a satte Henrik sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød

> [...]
> min IP-adresse. Jeg har i routerens opsætning åbnet for DMZ
> tilgangen.Samtidig har jeg i firewallen åbnet 5060 og 10000-10007.

Kunne godt tyde på at din boks ikke er DHCP-klient hvilket vil sige at
den ikke forespørger efter en ip-adresse af sig selv. Normalt skal en
enhed bede om en ip-adresse som så bliver tildelt af DHCP-serveren, i den
her forbindelse er det routeren der er DHCP-server

Præv at finde MAC-adressen på boksen (står måske på en mærkat på boksen
et eller andet sted) og sæt den ind i routeren med fast IP-adresse og se
om det virker. Husk at ip-adressen på boksen (den du tildeler) skal være
i samme segment som din computer samt atd en ikke må hedde det samme som
andre enheder.

Reglen er 192.168.y.x hvor y er det samme som din normale computer får
tildelt og x er et vilkårligt (ledigt) nummmer mellem 1 og 254. Ellers er
dere frit slag.

Fyr løs i gruppen hvis der skulle være spørgsmål, jeg ved jo ikke hvor
øvet du er med en router men jeg har da prøvet det nogle gange dog ikke
med IP-telefoni men det skulle vel være det mindste af det hele.

Steven

Fra : Henrik

Dato : 30-10-04 17:27

Ifølge manualen der følger med, så er det ikke lykkes at få en IP-adresse,
hvis adressen er 192.168.0.10. Ved kontrol via telefonen får jeg netop denne
adresse at vide.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med reglen vedr. 192.-adressen.
Ifølge min udbyder har jeg en fast IP-adresse, der starter med 82.72...

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 31-10-04 04:06

lø 30 okt 2004 06:26:55p satte Henrik sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød

> Ifølge manualen der følger med, så er det ikke lykkes at få en
> IP-adresse, hvis adressen er 192.168.0.10. Ved kontrol via telefonen
> får jeg netop denne adresse at vide.

Så er det DHCP der ikke fungerer. Du er nødt til at sætte det op således at
din boks har en fast ip-adresse. Din boks spørger ikke routeren om denne
adresse men skal enten kodes til en bestemt adresse eller tvinges til at
have en bestemt adresse med fast ip-adressetildeling fra din router. Kig
under fanen DHCP i din router.

> Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med reglen vedr.
> 192.-adressen.

For at spare lidt tid, går jeg ud fra at du bruger WIN XP men ellers så
skriv. Der er lidt foreskel hvis ikke du kører XP

sluk din computer. sæt din computer til routeren og tænd computeren.

Når den er startet helt op Gå ind under start / kør og skriv cmd
i det sorte vindue skriver du ipconfig og trykker enter.

Nu fremkommer der en liste med adresser som din computer har på netværket.
Du skulle gerne kunne finde en adresse der hedder noget med 192.168 først
kig på denne adresse der vil stå 192.168.et tal mellem 0 og 254 som vi
kalder y . et tal mellem 0 og 254 som vi kalder for x

Y på din boks skal være det samme som på din computer mens x skal være et
tal mellem 1 og 254 som ikke bruges af noget på netværket.

Siger din computer f.eks. 192.168.1.100 så kan du kalde din box 192.168.1.x
hvor x er et vilkårligt tal mellem 1 og 254. her følger lidt eksempler

X er i alle tilfælde et tal mellem 1 og 254 som ikke bruges af computer
eller andet på netværket.

Computer: 192.168.2.2
Boks: 192.168.2.x

Computer: 192.168.0.2
boks: 192.168.0.x

o.s.v

bemærk at 1 på X plads som regel er optaget af routeren selv. Adressen skal
være 100% ledig.

> Ifølge min udbyder har jeg en fast IP-adresse, der
> starter med 82.72...

Det kan udmærket passe men det er din WAN-adresse (adressen mod
internettet). Lige så snart det passerer gennem routeren og kommer ind på
dit netværk så snakker vi lokalnetværk og så er adressen altid 192.168...

Der skelnes i et netværk mellem LAN (lokalnetværket = dit netværk i dit hus
hvad enten der er tale om 200 computere eller 1 computer på en router) og
WAN (internettet = resten af verden). Har du ingen router, forbindes du
direkte med WAN = du skal være MEGET påpasselig med din sikkerhed da du
ikke er beskyttet overhovedet af andet end det software du har installeret
til formålet, på din computer.

Din router fordeler din netforbindelse mellem alle tilsluttede enheder på
lokalnetværket. Alle disse enheder skal have sin egen unikke adresse på
netværket for at de kan kommunikere indbyrdes og med routeren. Derfor
oversætter din router din WAN-adresse (82.72...) til LAN-adresse
(192.168...) som enheden kan bruge. Det har den fordel at man kan være på
nettet med 200 computere selvom man kun har een IP-adresse mod nettet. Ydre
mere er der en sikkerhed i at enheden på lokalnetværket ikke har direkte
forbindelse med nettet. Den firewall der sidder i din router kan kigge
pakkerne der sendes til dig fra internettet (netværkspakker) igennem og
afgøre om de skal sendes videre til en bestemt computer på netværket eller
ej. Din computer eller en hvilken som helst enhed kan således ikke ses fra
internettet. Hvis en hacker f.eks. finder på at hacke dig vil han se
routeren og intet andet med mindre du har åbnet for denne adgang (åbnede
porte). I så fald vil det se ud som om at denne service kommer fra
routeren.

Det lyder måske lidt bøvlet men det er ivirkeligheden såre enkelt men spørg
endeligt hvis der er noget.

Steven

Fra : Henrik

Dato : 01-11-04 14:38

Hej alle

Tak for jeres hjælp. Jeg har nu fået 'skidtet' til at fungere. Det er bare
lidt rystende, at man som kunde ikke kan få ordentlig hjælp i
leverandørernes kundesupport. Fremover vil jeg helt sikkert henvende mig i
grupperne, før jeg går tid kundesupporten...

Hilsen

Henrik

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 04-11-04 01:36

ma 01 nov 2004 02:38:05p satte Henrik sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Tak for jeres hjælp. Jeg har nu fået 'skidtet' til at fungere.

Det var da så lidt

> Det er
> bare lidt rystende, at man som kunde ikke kan få ordentlig hjælp i
> leverandørernes kundesupport.

Ja det er sørgeligt at det er endt sådan. Det er mig også en gåde hvordan
man kan ansætte folk der generelt ikke ved en hylende fis om det de
sidder med

> Fremover vil jeg helt sikkert henvende
> mig i grupperne, før jeg går tid kundesupporten...

Det lyder som vejen frem Jeg er glad for at du fik det til at køre
trods alt.

Til sidst vil jeg dog lige sige at det var et held at jeg har rodet en
del med netværk og router (snart temmeligt meget) og at jeg tilfældigt så
dit indlæg her. En anden gang ville jeg foreslå dig at du poster sådan et
indlæg i netværksgruppen da mange herinde måske ikke er så meget inde i
hvordan man sætter netværkt op (bare for din egen skyld så dit indlæg
bliver set af flere) da det reelt havde mere at gøre med netværk end med
telefoni.

Held og lykke med dit ip-telefoni

Steven

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-10-04 20:49

"Henrik" <henrikkoch@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> til at fungere sammen med en D-Link DI-514 router...Er der nogen, der kan

jeg mener Tele2 siger routeren skal understøtte UPnP. men mon ikke hvis man
kender hvilke porte adabteren skal bruge, kan sætte det op.