Nyt hus - hvad gør vi mht. kabler/tlf.
Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 10-10-04 21:34

Jeg er helt grøn mht. mulighederne indenfor IP-telefoni.

Vi skal til at beslutte os for kabler i vores husbyggeri.

Som udgangspunkt vil jeg gerne nøjes med så få kabler, evt. trådløs.

Vi har pt. ADSL (og fastnet) via TDC.

Mht. net og tlf.:
(Forudsat vi tilmelder os fx. misuni eller hvad der nu er af muligheder.)

Ud over IP-tlf/adaptere, kræves der så noget udstyr, fx. ved routeren?

Kan vi nøjes med at trække Cat5-kabler i huset (med RJ45-stik i væggen),
fordi de både kan benyttes til computer og (IP)tlf?

Ved IP-tlf., kan man så koble en "gammeldags" tlf. i RJ45 via en adapter?

Kan man koble en IP-tlf. direkte i RJ45?

Er IP-tlf. via et trådløst net (som også benyttes af computere) en
mulighed - med samme kvalitet som ved kobling via stik?

Ja, mange spørgsmål. Men selv om jeg har læst mange indlæg her i gruppen, og
søgt andre steder, har forståelsen ikke lige udkrystalliseret sig.

Og kablerne skulle helst trækkes rigtigt første gang *smil*

Finn, Roskilde

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-04 23:12

"nilfri (4000)" <SeSignaturForMailadresse@pq.dk> wrote in message
> [...]
> (Forudsat vi tilmelder os fx. misuni eller hvad der nu er af muligheder.)
>
> Ud over IP-tlf/adaptere, kræves der så noget udstyr, fx. ved routeren?

Ikke specielt, men hvis der er priotet for Ip telefoni, er det jo en fordel.

> Kan vi nøjes med at trække Cat5-kabler i huset (med RJ45-stik i væggen),
> fordi de både kan benyttes til computer og (IP)tlf?

du glemmer at i nok også skal have tv-udtag.. Men normalt er jo at man
installere et dobbeltudtag og så antennestik. Det ene stik så til computeren
det andet til telefon.

Men find et passende sted til et lille krydsfelt.. evt et rackskab på loftet
el.l eller i brygers..

> Ved IP-tlf., kan man så koble en "gammeldags" tlf. i RJ45 via en adapter?

Ja de fleste telefoner idag leveres med RJ45 tråd også.. så det bare er at
koble telefonen direkte til netværksudtaget... netværksudtaget i den anden
ende skal naturligvis nok være tilkoblet til en IP adabter....

men ellers er trådløse telefoner jo også meget rare.. hvis du køber nogle
telefoner med egen ladestation, kan basen bare stå ved krydsfeltet tilkoblet
en IP adabter, og så nøjes med opladeren stående fremme.

> Kan man koble en IP-tlf. direkte i RJ45?
Ja hvis stikket i den anden ende er sat til netværket

> Er IP-tlf. via et trådløst net (som også benyttes af computere) en
> mulighed - med samme kvalitet som ved kobling via stik?

Trådløst Netværks bliver aldrig lige så stabilt som normal kabling

> [...]
> søgt andre steder, har forståelsen ikke lige udkrystalliseret sig.
>
> Og kablerne skulle helst trækkes rigtigt første gang *smil*

Ja, men ellers så er der jo nok et loft på et sådan hus.. og så hvis man
ikke vil have alt for mange kabler osv.. Så kan man til at starte med at
lave fx opus udtag i hele boligen.. og så vælge flere steder hvor der fx er
3 dåser.. hvor der er stikkontakt, og så 2 blinddæksler 20mm rør op til
loftet... Så kan man senere trække kablerne.. det gør det jo lidt billigere
til at starte med..

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 11-10-04 12:20

> "nilfri (4000)" <SeSignaturForMailadresse@pq.dk> wrote in message
>
> Ikke specielt, men hvis der er priotet for Ip telefoni, er det jo en
fordel.

Det er på routeren, man sætter det op?

> du glemmer at i nok også skal have tv-udtag.. Men normalt er jo at man
> installere et dobbeltudtag og så antennestik. Det ene stik så til
computeren
> det andet til telefon.

Ja, radio/TV-kabler slipper vi ikke for - selv om de måske er forældede om
et par år.
Dobbeltstikkene (med 2 RJ45-stik) er vel baseret på ét kabel - fordi man kan
trække ét kabel, der indeholder 2 sæt "tråde"?

> Ja de fleste telefoner idag leveres med RJ45 tråd også.. så det bare er at
> koble telefonen direkte til netværksudtaget... netværksudtaget i den anden
> ende skal naturligvis nok være tilkoblet til en IP adabter....

Ja, det gælder nok ikke for vores Beocom 2000'er fra 80'erne. Hvordan
checker man for det?

> [...]
tilkoblet
> en IP adabter, og så nøjes med opladeren stående fremme.

Ja, de trådløse er en god idé. Basen skal måske stå et andet sted pga.
2-etager og støbt etagedæk.

Der findes måske endda trådløse, hvor basen er IP-kompatibel?

> [...]
> 3 dåser.. hvor der er stikkontakt, og så 2 blinddæksler 20mm rør op til
> loftet... Så kan man senere trække kablerne.. det gør det jo lidt

Principielt enig. Men vi har loft til kip overalt, så elektrikeren vil helst
trække kabler under opførelsen.

Tak for det gode og brugbare svar!

Fra : Soren Rathje

Dato : 11-10-04 22:12

nilfri (4000) wrote:
> [...]
> udkrystalliseret sig.
>
> Og kablerne skulle helst trækkes rigtigt første gang *smil*

http://www.lk.dk/public/download/Brochure/LKFlexel.pdf

Jeg stødte lige på denne, det burde kunne give dig nogle idéer om hvad der er muligt..

/Søren

Fra : :-\) Jens

Dato : 18-10-04 23:27

"nilfri (4000)" <SeSignaturForMailadresse@pq.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal til at beslutte os for kabler i vores husbyggeri.
> Som udgangspunkt vil jeg gerne nøjes med så få kabler, evt. trådløs.

Jeg har lige bygget nyt hus. Har fået trukket rør (så kablerne altid kan
skiftes) til følgende kabler: Antennekabel og netværkskabel.
I hvert rum er der minimum 1 antennetilslutning og 2 netværkstilslutninger
(RJ45 stik), men gerne flere i de store rum.
Alt ender i mit teknikskab i bryggerset (krydsfelt).
Jeg benytter netværkskablerne til tilslutning af både PC'ere (netværk og
Internet) og telefoner (telefoni), da telefonernes RJ11 stik passer ind i
RJ45 stikker.
Løsningen virker både med og uden IP-telefoni.

Udenfor at både mit telefonkabel og antennekabel (kabel-TV) trukket i rør
under jorden og ind i huset gennem soklen. Så kan jeg hurtigt skifte hvis
der er kommer nogen og tilbyder fiber (lysleder) baseret
TV/Internet/telefoni.

Kan evt. sende dig billeder hvis du er interesseret.

Jens

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 19-10-04 21:41

" Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er kommer nogen og tilbyder fiber (lysleder) baseret
> TV/Internet/telefoni.
>
> Kan evt. sende dig billeder hvis du er interesseret.

Tak for meget brugbart input.
Der er jo mange overvejelser ved byggeri - også fremtidssikring af
kablingen.

Jeg er absolut liebhaver til billeder! [Har sendt mail vedr. billeder]

Det ligner stort set mine overvejelser: rørført overalt, også under sokkel.
Interessant at telefonstik passer ind i netstik - det er da anvendeligt, i
stedet for de der danske "tre-ben".

Kabler til antenne: Er det dobbeltskærmet coax? Og så en forstærker i
teknikskabet?

Kabler til net: er det Cat 5e eller &. Min elektriker vil gerne nøjes med
5e, mens jeg helst vil have (og betale for) 6, som teoretisk kan køre
gigabit.

Hvad har du brugt som net-udtag i væggen?

PS: Har du kombineret med WLAN? Det vil jeg nok gøre.

Finn, Roskilde
NG1001(at)alias.hotpop.com

Fra : :-\) Jens

Dato : 20-10-04 14:42

> Tak for meget brugbart input.
> Der er jo mange overvejelser ved byggeri - også fremtidssikring af
> kablingen.
>
> Jeg er absolut liebhaver til billeder! [Har sendt mail vedr. billeder]

Ok, kan se at min den e-mail adresse jeg benytter i indlægget ikke virker
mere, hvorfor jeg ikke har modtaget den......
Sender billeder til dig hurtigst muligt...

> Det ligner stort set mine overvejelser: rørført overalt, også under
sokkel.
> Interessant at telefonstik passer ind i netstik - det er da anvendeligt,
> stedet for de der danske "tre-ben".

RJ11 stik passer i RJ45 stik....

> Kabler til antenne: Er det dobbeltskærmet coax? Og så en forstærker i
> teknikskabet?

Det >skal< være dobbeltskærmet coax, hvis du vil have et ordentligt billede
og/eller køre din Internetforbindelse via kabel-modem.

> Kabler til net: er det Cat 5e eller &. Min elektriker vil gerne nøjes med
> 5e, mens jeg helst vil have (og betale for) 6, som teoretisk kan køre
> gigabit.

Mine kabler er cat. 5e og kører fint Gigabit. Hvis jeg får brug for cat. 6
kan jeg hurtigt trække nye kabler i de eksisterende rør. Jeg ville gerne
spare nogle penge, og vurderede at gigabit på cat. 5e kørte fint nok til
mit private brug.

> Hvad har du brugt som net-udtag i væggen?

Dobbelte RJ45 stik (se billederne)

> PS: Har du kombineret med WLAN? Det vil jeg nok gøre.

Yes, man skal selvfølgelig kunne sidde på terrassen til sommer og surfe på
nettet.
Mit WLAN dækker i øvrigt hele min grund og hus. Jeg har placeret det oppe
under taget.

Jens