IP-telefoni
Fra : JH

Dato : 09-10-04 13:07

Lige et par spørgsmål for min far, inden han begiver sig ud i IP-telefoniens
verden, og som jeg ikke synes jeg har kunne finde klare svar på, til ham.

Hvis han fx køber en Sipura 2000 til at konvertere til IP-telefoni, bliver
kvaliteten så som alm. analog telefoni og kan han være sikker på kvaliteten?

Han er på nettet gennem boligforeningen, hvor de deler en 2 Mbit forbindelse
(de er pt ikke så mange der deler) og de har ikke en fast IP-adresse, er det
et problem?

Kan man være flere på samme ADSL-linie der bruger IP-telefoni, fx med flere
Sipura 2000'er uden at der "går ged i det"?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-10-04 21:53

Hej

"JH" <nospam@nospam.nospam> wrote:

>Hvis han fx køber en Sipura 2000 til at konvertere til IP-telefoni, bliver
>kvaliteten så som alm. analog telefoni og kan han være sikker på kvaliteten?

Som udgangspunkt er svaret Ja ! sædvanligvis er der ikke mærkbar forskel
på lydkvaliteten PSTN/IP-Telefoni, men, "være sikker" kan man aldrig,
det kan komme ofte an på belastningen på det netværk din far op koblet
op på, ved meget trafik går det ud over lydkvaliteten på Ip-tlf.

>Han er på nettet gennem boligforeningen, hvor de deler en 2 Mbit forbindelse
>(de er pt ikke så mange der deler) og de har ikke en fast IP-adresse, er det
>et problem?

Hm, det var ikke meget, blot de er en 4 - 5 stykker kan de 2 MB hurtigt
blive 'brugt op'. - Der er ingen problemer med IP-adressen.

>Kan man være flere på samme ADSL-linie der bruger IP-telefoni, fx med flere
>Sipura 2000'er uden at der "går ged i det"?

Ja, det kan man godt, blot skal man så ofte vælge forskellige portnumre
på SIP-porten.

Go' fornøjelse med projectet !

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-10-04 23:12

Ole Rasmussen skrev:

> Hm, det var ikke meget, blot de er en 4 - 5 stykker kan de 2 MB hurtigt
> blive 'brugt op'. - Der er ingen problemer med IP-adressen.

Hvis det er 2Mbit begge veje, burde det ikke være et problem.

2 Mbit er 66 samtaler med et 30Kbit codec.
Og alle taler jo ikke samtidigt.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-10-04 23:30

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@agol.dk> skrev i en meddelelse
Ole Rasmussen skrev:

> [...]

Hvis det er 2Mbit begge veje, burde det ikke være et problem.

2 Mbit er 66 samtaler med et 30Kbit codec.

Rigtigt nok. Men hvad nu hvis nogen fandt på at surfe samtidig? Eller (gys)
hente noget fra en veldimensioneret FTP server? Eller en gang Windows
Update?

IP telefoni + manglende båndbredde lyder ikke ret godt!

MVH
Kent Glerup

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-10-04 14:57

Kent Glerup wrote:
> [...]

> Rigtigt nok. Men hvad nu hvis nogen fandt på at surfe samtidig? Eller (gys)
> hente noget fra en veldimensioneret FTP server? Eller en gang Windows

Så må man lave noget traffic control.

> IP telefoni + manglende båndbredde lyder ikke ret godt!

Nej, men spørgsmålet gik på om man kunne have flere IP-samtaler på samme
ADSL og det kan man godt.

--
Niels

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-10-04 17:30

"Niels Elgaard Larsen" <bov@agol.dk> skrev i en meddelelse

> Så må man lave noget traffic control.

> Nej, men spørgsmålet gik på om man kunne have flere IP-samtaler på samme
> ADSL og det kan man godt.

Alt efter fortolkning af spørgsmålet...

Jeg argumenterede bare for faren ved at køre IP-telefoni på en linie som
andre også benytter.

MVH
Kent Glerup