Ringetoner, vis nummer og IP-telefoni
Fra : Claus Olesen

Dato : 30-09-04 16:32

http://gratissip.dk/frontend/DanskeVoIPUdbydere står der følgende om
de 2 adaptere som henholdsvis Musimi.dk og Telefin.dk anbefaler:

# Sipura SPA 2000 - tilslutning af 2 seperate linier/telefoner, dansk
vis-nummer, danske ringetoner og lyde, mange avancerede funktioner.
# Grandstream HT486 - tilslutning af 1 linie/telefon, amerikansk
vis-nummer (ikke kompatibelt med dansk system), amerikanske ringetoner
og lyde, basal funktionalitet, indbygget router, og mulighed for
fail-over linie.

Den første ting jeg studser over er ringetoner. Jeg gik ud fra at det
var telefonerne selv der "ringede" ved opkald, hvorfor siger de så
henholdsvis danske og amerikanske ringetoner? Er det "cadencen" der er
forskellig? Da jeg var i USA sidst var der ikke så stor forskel på
ringetonerne sammenlignet med herovre, det afhang igen mest af de
pågældende telefoner og omstillingsanlæg/interne centraler.

Dernæst, vis nummer.
Der står at HT486'eren ikke er kompatibelt med det danske system,
betyder det at det ikke på nogen måde er muligt at få ens
telefon/nummerviser til at vise nummeret der ringer?
Er der nogle telefoner/nummervisere der er "tvær-kompatible" og derved
kan tyde de amerikanske vis nummer informationer fra adapteren eller
"stopper al information om vis nummer i adapteren" om man så må sige, da
den ikke kan genkende vores system?

Vil også gerne høre fra nogen der har erfaringer med hver af de
ovennævnte adaptere (eller begge!).

På forhånd tak

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 17:07

In article <415c26fc$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Claus Olesen wrote:
> [...]
> ringetonerne sammenlignet med herovre, det afhang igen mest af de
> pågældende telefoner og omstillingsanlæg/interne centraler.

Der er faktorer som klartone (der i DK er en fast lyd, i stedet
for en mere brummeagtig i USA). Med en SPA2000 kan du få din telefon
til at lyde som før den blev flyttet.

> Dernæst, vis nummer.
> Der står at HT486'eren ikke er kompatibelt med det danske system,
> betyder det at det ikke på nogen måde er muligt at få ens
> telefon/nummerviser til at vise nummeret der ringer?

Ja, medmindre du køber en amerikansk nummerviser. Nummeret sendes
fra VoIP udbyderen som data, og adapteren laver det om tilnoget
telefonen forstår. I DK er det noget med DTMF mellem første og
andet ring. I USA noget FSK inden første ring.

> [...]
> kan tyde de amerikanske vis nummer informationer fra adapteren eller
> "stopper al information om vis nummer i adapteren" om man så må sige, da

Så skal de være fordi du kan vælge vis-nummer model i telefonen.
Min Doro trådløse telefon kan klare:
Sverige/Finland, Alternativ Finland, Danmark, Norge.

Hvert land sin standard. Så det er nok lettere at købe en SPA2000
med det samme.

> Vil også gerne høre fra nogen der har erfaringer med hver af de
> ovennævnte adaptere (eller begge!).

Har en SPA2000 mod musimi. Det kører helt uden problemer med en
B&O telefon + 1x Doro 5045 DECT telefon.

Fra : KsNa

Dato : 30-09-04 19:04

meddelelse

> [...]
> telefonen forstår. I DK er det noget med DTMF mellem første og
> andet ring. I USA noget FSK inden første ring.

I DK er det DTMF før første ring.

Mvh.
Kim

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 30-09-04 17:09

Claus Olesen wrote:

> [...]
> Er der nogle telefoner/nummervisere der er "tvær-kompatible" og derved
> kan tyde de amerikanske vis nummer informationer fra adapteren

Det er de fleste.
Jeg har fx en Denver DDP400 DECT telefon. Den har dansk vis nummer og
rigtigt vis nummer. Efter min mening er det rigtige (FSK) bedre end det
danske system. Jeg kan fx se både navnet og nummeret på andre VOIP
brugere, der ringer til mig.

Det er ikke et amerikansk vis-nummer. Det er stort set
alt-andet-end-Danmark vis-nummer.

Jeg har en Handytone.

--
Niels

Fra : Claus Olesen

Dato : 30-09-04 18:10

Niels Elgaard Larsen wrote:

> [...]
> brugere, der ringer til mig.
>
> Det er ikke et amerikansk vis-nummer. Det er stort set

Så er der måske håb forude, i hvert fald på vis nummer fronten. Jeg har
en DRS TP-2000, som vist er en tysk fabrikeret telefon, så kan man jo
håbe at den kan vise begge systemer.

Der står i hvert fald følgende i manualen: "Auto update clock when
received FSK Caller ID"
(hvis der er nogen der vil se hvordan den ser ud og hvilke andre
funktioner den har, så står der mere here:
http://www.drs-electronics.com/product/telecrescent/tp2000.htm )

Hmmm, det ser faktisk ud til at det delvist er et dansk firma (DRS
producenten), dog var langt hovedparten af de hjemmesider jeg er faldet
over på tysk.

Claus Olesen
--
Remove NADA from my e-mail address to reply directly to me