Valg af hardware til IP-telefoni ???
Fra : Bamse

Dato : 29-09-04 17:03

Hej

Jeg har lige fået en Grandstream HandyTone 486 adapter som skal bruges til
IP-telefoni.

Jeg har en 2048/128 ADSL forbindelse hos cybercity.

Jeg har et Zyxel Prestige 650R-31 ADSL-modem (firmware er opdateret)

Jeg har en trådløs router.

Jeg har 2 PC'ere (PC1 og PC2)

PC1 er forbundet via kabel til routeren.

PC2 kommunikerer med routeren via et trådløst interface.

Routerens WAN-indgang er forbundet til LAN-udgangen på Zyxel ADSL modem'et.

Problem:

Hvordan får jeg adapteren koblet ind i det her rod, så min telefon kommer
til at virke?
Adapteren har en WAN-indgang, men Zyxel-modem'et har jo kun 1 LAN-udgang.

Hva skal jeg købe?

---

Fra : Thomas

Dato : 29-09-04 19:32

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> wrote:

> [...]
> kommer til at virke?
> Adapteren har en WAN-indgang, men Zyxel-modem'et har jo kun 1

Rent fysisk kan du sætte systemet op på følgende måde:

CC router ->
   switch ->
       PC1
       Grandstream 486
       Trådløs accesspoint/router ->
           PC2

Hvis din trådløse router har indbygget switch kan du gøre flg.:

CC router ->
   Trådløs router/switch ->
       PC1
       Grandstream 486
       PC2 (trådløs)

Du kan også, sætte 486'eren ind som "router/switch":

CC router ->
   486'er ->
       Trådløs accesspoint/router ->
       PC1
       PC2

Jeg vil bare advare imod for meget router/nat fnidderfnadder... så hvis
du har mulighed for det så prøv at undgå at du skal lave flere
"lokalnet" inden i hinanden.

Vær også opmærksom på at Zyxel 650-r31 har haft problemer med SIP
telefoni, men det er vist blevet løst mener jeg.

God fornøjelse.

--
Thomas Nielsen, http://corno.dk
student of music and computer science

Fra : Bamse

Dato : 29-09-04 19:48

> Du kan også, sætte 486'eren ind som "router/switch":

> [...]

Den løsning virker ikke....jeg har forsøgt at sætte CC router til
henholdsvis den
ene indgang (LAN) på 486'eren og den anden indgang (WAN)....og det virker
ikke...

Et bud på hva der kan være galt?

---

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 29-09-04 20:03

> [...]

> henholdsvis den
> ene indgang (LAN) på 486'eren og den anden indgang (WAN)....og det

Problemet med at sætte flere routere op efter hinanden er at det
flerdobbelte "nat'eri" man får laver ravage, selv ved brug af DHCP.
Da 486'eren har indbygget router, kan det være at den skaber problemer i
oversættelsen af data der kommer fra indersiden (LAN porten) og vil ud
(via WAN porten), måske pga. DHCP opsætningen eller at 486'eren ikke kan
finde ud af at gateway'e trafikken videre til CC routeren. Hvilket også
er grunden til at jeg vil råde dig til at anskaffe dig en (4 ports)
switch så du forbinder alle dine enheder til denne switch for ikke at
skabe unødigt fnidder.
Du kan prøve at se om ændring af 486'erens netværksopsætning kan gøre en
forskel. - jeg ved ikke om man kan bridge CC's LAN til 486'erens LAN
eller om man kan sætte den op så den kan finde ud af at route det korrekt
videre i systemet.

Fra : Bamse

Dato : 29-09-04 20:14

Hvilket også
> er grunden til at jeg vil råde dig til at anskaffe dig en (4 ports)
> switch så du forbinder alle dine enheder til denne switch for ikke at
> skabe unødigt fnidder.

Hej igen og tak for svarene...

Jeg har ikke så meget forstand på switch'es...så jeg vil blive rigtig glad
hvis du kunne anbefale mig en bestemt model (som jeg kan få på
edbpriser.dk)

Tak på forhånd..

---

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 29-09-04 20:33

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> wrote:

> Jeg har ikke så meget forstand på switch'es...så jeg vil blive rigtig
> glad hvis du kunne anbefale mig en bestemt model (som jeg kan få på
> edbpriser.dk)

hvis du går ind på www.edbpriser.dk og vælger "netværk" og derefter "net-
switch" - og så evt. søger med en maxpris på 200 kr så kan du sådan set
bare vælge en af dem du ser derinde (hvis du har en favoriforhandler kan
du også bare bruge den og så finde noget tilsvarende der), jeg tror ikke
der er den store forskel på dem - om du vil vælge med 8 eller 5 porte er
ligemeget, hvis du planlægger at udvidde din computer/udstyrs beholdning
så er en 8 ports måske det bedste, men ellers kan du sagtens klare dig
med en 5 ports.
Når du så får den hjem så sætter du alle dine enheder ind i den, både CC
router, Trådløs router (WAN porten) og 486'eren (WAN porten) samt din
PC1. - Så skulle der gerne være forbindelse til de forskellige enheder
hvis DHCP'en på CC routeren kører som den skal.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 17:14

In article <Xns9573D627225FBcorno@212.242.40.196>, Thomas Nielsen wrote:
> Problemet med at sætte flere routere op efter hinanden er at det
> flerdobbelte "nat'eri" man får laver ravage, selv ved brug af DHCP.

Nå, jeg har ikke problemer med det. Men jeg forwarder også portene
1-65534 til samme porte på min indre router (WRT54G). Så virker alt
perfekt.

> [...]
> er grunden til at jeg vil råde dig til at anskaffe dig en (4 ports)
> switch så du forbinder alle dine enheder til denne switch for ikke at

Det er vel bare at slå NAT fra i den, og sætte den ydre router
op til at route trafik til nettet bag 486'eren gennem denne.
Så der er lige en øvelse med de statiske router.

CC understøtter vist ikke bridging.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 30-09-04 22:18

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Nå, jeg har ikke problemer med det. Men jeg forwarder også portene
> 1-65534 til samme porte på min indre router (WRT54G). Så virker alt
> perfekt.

Jeg siger ikke at problemet er uløseligt, det var blot en forklaring på
hvad der kunne være problemet.
Nu havde jeg ikke indtrykket af at spørgeren havde den fornødne indsigt
til at gå ind og ændre konfigurationerne nok til at kunne finde en
løsning der virker, hvorfor anbefalingen til at købe en switch og så omgå
problemstillingen omkring for mange netværk inde i et netværk.

> Det er vel bare at slå NAT fra i den, og sætte den ydre router
> op til at route trafik til nettet bag 486'eren gennem denne.
> Så der er lige en øvelse med de statiske router.

Bare er så meget sagt hvis man ikke har den fornødne viden.

> CC understøtter vist ikke bridging.

Nu var det også 486'eren jeg ville have til at bridge nettet under CC
routeren og så nettet på LAN siden af 486'eren.

Fra : KnutP

Dato : 29-09-04 21:37

Har du IP-telefon TILBYDER da????
Musimi eller noe andre???
Det er jo det første som du må opprette!!! En som gir deg tilgang til
IP-telefonie!

Ellers har du vel alt som du trenger! Kanskje en patchkabel til! Det
anbefales jo at man kobler adaptern i ADSL-modem. Router blir koblet til
adapter ....
Og passer din analoge telefon i gandstream-adapter??? Det er nemlig en 6
pins plug, men alle mine norske telefoner hadde bare 8pins kontakt!

Ellers så går det kanskje å ha adaptern i router, men da må du nok forwarde
porter + håpe at routen fungerer for SIP-telefoni!

Vanligvis går ip_telefoni på portene 5004 (UDP), 5060 (UDP) og 3478 (STUN)
har du firewall må man muligens åpne 5005/5061 også.

FreeWorldDailup ... er gratis om du vil teste det rask, og jeg har aldri
hatt problem med dem!
Men du kan ikke ringe ut med dem ..... men da kan du ihvertfall rask teste
om alt fungerer.

Alle andre SIP-tilbyder kan by på problemer med konfigurasjon ...... men det
finnes en løsning på det meste LYKKE TIL!