Telefin samtalekvalitet
Fra : Bamse

Dato : 27-09-04 17:46

Hejsa

Jeg har lige oprettet et Telefin-abonnement og afprøvet det med
Firefly....det virker kanon! Jeg spekulerede dog
på om man kan forbedre samtale-kvaliteten på een eller anden måde? (codecs?)

Mvh Bamse

---

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-09-04 22:13

Hej

Bruger du SIP eller IAX protokollen til firefly ?

/Hans-Henrik Telefin

Fra : Bamse

Dato : 28-09-04 05:44

P.t. bruger jeg IAX (firefly). Jeg kan vel ik bruge SIP til firefly?

---

Fra : Martin Kiefer

Dato : 28-09-04 07:53

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> skrev i en meddelelse
> P.t. bruger jeg IAX (firefly). Jeg kan vel ik bruge SIP til firefly?

FireFly kan både benytte SIP og IAX. Men jeg var ikke klar over Telefin
understøttede IAX?
Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Bamse

Dato : 28-09-04 09:39

> FireFly kan både benytte SIP og IAX. Men jeg var ikke klar over Telefin
> understøttede IAX?
> --

Det gør de åbenbart for man kan vælge mellem SIP og IAX under opsætning på
deres hjemmeside. Er det ik sådan, at man bruger SIP når man bruger en
telefonadapter
og IAX når man bruger en software-telefon som firefly?

Jeg fik dog ik besvaret mit indledende spørgsmål:

Kan man på nogen måde forbedre samtalekvaliteten?

---

Fra : Alex Kristensen

Dato : 28-09-04 14:23

Bamse wrote:
> Jeg fik dog ik besvaret mit indledende spørgsmål:
>
> Kan man på nogen måde forbedre samtalekvaliteten?

Du kan slå de codecs der bruger lav båndbredde fra, og fx kun bruge de 2
G.711 codecs. Du skal bare huske at sætte de samme codecs hos din udbyder.

--
Alex Kristensen

distrust is a sign of weakness.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 06-10-04 13:06

> [...]
> telefonadapter
> og IAX når man bruger en software-telefon som firefly?

De fleste telefon adaptere vil som du selv siger benytte SIP-protokollen.
IAX er egentlig beregnet til en ASTERISK som er en linux telefoncentral. Men
der er derudover også lavet en softphone til iax, nemlig FireFLY.

> Kan man på nogen måde forbedre samtalekvaliteten?

Prøv at teste forskellige codecs for at se om dette forbedrer kvaliteten.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk