IP-telefoni - omstilling + fax ??
Fra : Per F Andersen

Dato : 20-09-04 19:34

Hej gruppe
et kunne jo være fristende at forsøge sig ned ip-telefoni, men når man nu er
forbruger af diverse tillægsydelswer opstår f.eks. diise spørgsmål:
1. Kan en almindelig fax virke på et ip-nummer?
2. Kan et ip-nummer viderestilles til et mobilnummer?
3. Kan en mobil evt. bruges som fax (til en rimelig penge)?

Jeg håber der er nogen der kan svare på dette.

mvh per

Fra : Per F Andersen

Dato : 20-09-04 19:41

Glemte lige:
4. Behøver man fastnet abb., hvis man har tele2adsl.
5. Kan man beholde sine gamle tlf.numre?

Jeg bor på Frb, og har tidligere haft Tiscali ADSL, og kabelmodem

mv per

Fra : Thomas

Dato : 20-09-04 20:54

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> 4. Behøver man fastnet abb., hvis man har tele2adsl.

Ja, for tiden.

> 5. Kan man beholde sine gamle tlf.numre?

Igen udbyder afhængigt... Jeg har selv ip-telefonabonnement hos musimi.dk
og der tilbydes nummerportering, men om alle udbydere har det ved jeg ikke.

--
/Thomas

Fra : Thomas

Dato : 20-09-04 20:52

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> 1. Kan en almindelig fax virke på et ip-nummer?

Ja, hvis man bruger et compressionsfri codec - som A-Law eller U-Law. -
Om man man bruge det udenlands skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke ved
hvilke "oversættelser" der sker på vejen fra en evt. dansk udbyder til
modtageren uden for det danske PSTN net.

> 2. Kan et ip-nummer viderestilles til et mobilnummer?

Det kommer an på udbyderens funktionalitet.

> 3. Kan en mobil evt. bruges som fax (til en rimelig penge)?

Ja og nej... hvis du kan koble din mobil til din computer via serielt
eller lign. kabel og har et faxprogram på computeren så skulle mobilen,
såfremt den kan sende fax-data (igen forskelligt fra mobil til mobil)
kunne sende fax fra computeren.

--
/Thomas

Fra : Per F Andersen

Dato : 20-09-04 21:48

Thomas wrote:
Tak for svarene!

> [...]
> ved hvilke "oversættelser" der sker på vejen fra en evt. dansk
> udbyder til modtageren uden for det danske PSTN net.

Er det samme problematik den anden vej?

> Det kommer an på udbyderens funktionalitet.
Kender nogen udbydere der kan det?

> [...]
> mobilen, såfremt den kan sende fax-data (igen forskelligt fra mobil
> til mobil) kunne sende fax fra computeren.

Jeg tænkte også på at modtage fax?

Fra : Thomas

Dato : 21-09-04 10:33

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

> Er det samme problematik den anden vej?

Det kommer an på om afsender bruger kompression af signalet. Hvis der
bliver sendt fra en helt almindelig fax i fra en helt almindelig
telefonlinie så er der ingen problemer med modtagelsen.

> Kender nogen udbydere der kan det?

Jeg har ikke haft brug for det, så det ved jeg ikke - måske andre gør?
Ellers prøv at kigge her: http://gratissip.dk/frontend/DanskeVoIPUdbydere
og se om du selv kan finde ud af det.

> Jeg tænkte også på at modtage fax?

En mobiltelefon skulle i den forbindelse ikke adskille sig fra et
modem/en fax hvis det er tilsluttet en computer - så det fungerer begge
veje.

--
/Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-04 00:36

In article <foF3d.1156$jL1.422@news.get2net.dk>, Per F Andersen wrote:
> [...]
> forbruger af diverse tillægsydelswer opstår f.eks. diise spørgsmål:
> 1. Kan en almindelig fax virke på et ip-nummer?

Ja.

> 2. Kan et ip-nummer viderestilles til et mobilnummer?

Hos Musimi ja,men spørg din udbyder.

> 3. Kan en mobil evt. bruges som fax (til en rimelig penge)?

Som afsendelse ja, så bruger du den som et modem fra en computer.
Hvis du har en rigtig fax maskine til afsendelse, og ønsker at
modtage, så har Sonofon mulighed for en fax "telefonsvarer", hvor
du så kan ringe til den, og fortælle hvad faxnummer den skal komme
ud på. Så videresender de.