forældre med blåøjne, barn med brune øjne?
Fra : Henrik Petersen

Dato : 16-10-04 20:51

Hej læser

så i tv at 2 forældre med blå øjne, ikke på nogen måde kunne få et barn med
brune øjne, er dette korekt?

henrik

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-10-04 22:28

"Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@boparken(fjern?).dk> skrev i en meddelelse
> Hej læser
>
> så i tv at 2 forældre med blå øjne, ikke på nogen måde kunne få et barn
> med brune øjne, er dette korekt?
>
> henrik

Min far og min stedmor har begge meget mørke øjne, nærmest sorte. Min
halvlillesøster, deres datter, har grønne/gyldne øjne. Og lyst hår, hvor
begge hendes forældre har mørkebrunt hår. Så jo, det kan sagtens lade sig
gøre. Sommetider hopper generne en generation over. Vores farfar og hendes
morfar, var begge lyshårede med blå øjne.

Mvh. Nana

Fra : JIB

Dato : 17-10-04 19:39

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> gøre. Sommetider hopper generne en generation over. Vores farfar og hendes
> morfar, var begge lyshårede med blå øjne.

Det var vist egentlig ikke noget svar på spørgsmålet, vel?

Vh. JIB

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-10-04 20:51

"JIB" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> "Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message

> Det var vist egentlig ikke noget svar på spørgsmålet, vel?
>
> Vh. JIB
>

> --

Øh, det var det da. Det beviser da at det er muligt for et forældrepar at få
et barn med lyst hår og lyse øjne, selvom de begge er mørkhårede og
brunøjede.

Fra : Rasine

Dato : 17-10-04 23:15

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Øh, det var det da. Det beviser da at det er muligt for et forældrepar at

> et barn med lyst hår og lyse øjne, selvom de begge er mørkhårede og

Nej spørgsmålet lød på om det kunne lade sig gøre for 2 forældre med blå
øjne
at få et barn med brune øjne, og ifølge videnskaben skulle det ikke kunne
lade
sig gøre.
Hvorimod forældre med mørke øjne og mørkt hår sagtens kan få et barn med blå
øjne og lyst hår, vi er selv et forældrepar som begge er mørkhåret men har 2
drenge
med lyst hår og blå øjne.

Mvh Pernille

Fra : Hans

Dato : 16-10-04 23:42

Henrik Petersen wrote:
> Hej læser
>
> så i tv at 2 forældre med blå øjne, ikke på nogen måde kunne få et
> barn med brune øjne, er dette korekt?

http://chin.dk/genetik.html

Prøv om læs det første afsnit om Introduktion til genetik, hvilket lige
nøjagtig handler om det du spørger om.

Hans

Fra : Hans

Dato : 17-10-04 21:53

Henrik Petersen wrote:
> Hej læser
>
> så i tv at 2 forældre med blå øjne, ikke på nogen måde kunne få et
> barn med brune øjne, er dette korekt?

Linket handler godt nok om genetik for chinchillaer, men der er et
indledende afsnit, netop om genetikken omkring øjenfarven hos mennesker:

http://chin.dk/genetik.html

Hans

Fra : Mette

Dato : 20-10-04 12:05

> [...]
> Hej læser
>
> så i tv at 2 forældre med blå øjne, ikke på nogen måde kunne få et barn

Godt sporgsmål. Jeg ved dog at to med brune øjne sagtens kan få børn med blå
øjne.

Fra : Anne

Dato : 25-10-04 12:47

"Mette" <Mette@nospam.dk> wrote in message news:<417646d3$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@boparken(fjern?).dk> skrev i en meddelelse

> med

Jeg lærte for forfærdelig mange år siden noget om arvelighedslære i
biologitimerne i folkeskolen. Jeg husker stadig alle de mange
forgreninger. Ud fra det jeg husker, skulle der ikke være noget
problem i, at to blåøjede forældre får et brunøjet barn - hvis der
blot blandt det brunøjede børns bedsteforældre var en enkelt brunøjet.
Ovenikøbet lærte jeg også, at brun øjenfarve var dominant, således at
det endda slet ikke var spor usandsynligt, at barn af to blåøjede
ville blive brunøjet.
Nu så jeg ikke den pågældende udsendelse i tv - så om der er kommet ny
viden på området, det skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-04 13:59

enehta@ofir.dk (Anne) wrote:

>Nu så jeg ikke den pågældende udsendelse i tv - så om der er kommet ny
>viden på området, det skal jeg ikke kunne sige.

Det er desværre en skøne at to blå-øjede ikke kan få brun-øjede børn.

Øjenfarven er selvfølgelig genetisk betinget, men følger ikke simpel
mendelsk nedarvning. Generelt er dominerer de mørkere farver over de
lysere, men systemet er komplekst.

Og to lys-øjede forældre kan sagtens få et mørk-øjet barn...

<mlr>

Fra : G.B.

Dato : 25-10-04 14:36

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i meddelelsen

> Og to lys-øjede forældre kan sagtens få et mørk-øjet barn...

Ja, hvis der sker en genetisk mutation. Det forekommer faktisk.
Eller hvis en bedste- eller oldeforælder har haft gener, som koder for en
anden øjenfarve, kan det springe en eller to generationer over.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : G.B.

Dato : 25-10-04 14:37

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i meddelelsen

Hvorfor dog det? Jeg holder skam meget af sex...?

Fra : gry wagner

Dato : 07-12-04 13:20

det er desværre omvendt...to blåøjede forældre kan aldrig få et
brunøjet barn da de ikke kan bære det brune gen men kun det
blå...brunøjede mennesker kan til gengæld godt bære blåøjede gener
i sig...og få blåøjede børn...håber at det hjalp!!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-12-04 17:36

gry wagner <grywagner@msn.com> wrote:

> [...]
>blå...brunøjede mennesker kan til gengæld godt bære blåøjede gener
>i sig...og få blåøjede børn...håber at det hjalp!!

Det er en skøne at to blå-øjede ikke kan få brun-øjede børn.