Opbevaring af majskolber
Fra : Tikka

Dato : 28-10-04 20:58

Hej

Hvordan skal jeg opbevare majskolber til vinteren....?

Hele plukkede kolber. skal bladene tages af og lade dem tørre
eller skal bladene blive siddende og tørre ? men så mugner de vel ??

Mvh. Tikka

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 30-10-04 09:21

Majs er utrolig svær at få lagerfast (kan lagre uden at mugge eller spirre).
Det bedste råd jeg kan give dig, er som du selv siger, at pille bladene af.
Derefter opnår du den bedste opbevaring, ved at ligge dem i en tønde et
koldt sted, uden de store temperatursvingninger. Store udsving i temp. vil
fremme spiringen af majskernerne.

Det bedste resultat opnås ved nedtørring af majsene. Men denne proces er
forholdsvis dyr. Og da jeg regner med de skal bruges til fodring, kan det
næppe betale sig.

Alt andet lige, er majs et utrolig godt fodermiddel til dyrevildt.

Hæld og lykke og god jagt.

MVH

Jacob

Fra : Claus Johannsen

Dato : 03-11-04 00:22

Det er næsten umuligt uden at de bliver ødelagt.
det bedste ville være at fryse dem, men hvis det er flere tønder, så er
tørring den bedste måde.
Har du mulighed for at lade en maskinstation så majsen omkring en remise
eller som en del af en fodermark i et stykke brak, så er det langt det
bedste. De såer som regel 6 eller 8 rækker ad gangen med 75 cm. mellem
rækkerne.
Det har jeg gjort de sidste to år og det duer.
Allerede nu går råvildtet og napper i det øverste af kolberne og så snart at
en plante vælter eller bliver trådt ned, er fasaner og andet der hurtigt får
pillet de sidste frø ud af spindlerne.

Hilsen. Claus.

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-05 18:15