Kattevenlig lejlighed.
Fra : Crazy Camilla

Dato : 31-10-04 21:35

Hej.

Jeg er i den uheldige situation at bo i en lejlighed, der ikke er særlig
kattevenlig. Problemet er at når vinduerne skal åbnes for at lufte ud, så er
katten nødt til enten at være i sin transportkasse (hvilket den er glad for)
eller i badeværelset, da det er det eneste rum med en dør der kan lukkes.
Katten skulle jo helst ikke opleve det at være i badeværelset som en straf,
så hvad kan jeg gøre for at gøre det hyggeligt for den derude, og
selvfølgelig også i resten af lejligheden?

I badeværelset har jeg sat ekstra mad og vand (den har også i køkkenet).
Madskålene er i modsat hjørne af kattebakken, og begge dele bliver brugt, så
katten er åbenbart tilfreds med det (selv om jeg personligt ville synes det
var ulækkert hvis jeg selv skulle spise i badeværelset...).

Tørfoderet har jeg puttet i en aktivitetsbold, men den har katten ikke
rigtig fundet ud af hvordan man bruger endnu.

Jeg havde et lille kradsetræ i soveværelset, som katten ikke gad bruge før,
det har jeg stillet ud i badeværelset i morges, og siden er det blevet godt
brugt. Det er nok omkring 1,20 m. højt og består af en stamme beklædt med
tov, en hule, to platforme og et rør. Røret har jeg aldrig set katten bruge,
men hylderne og hulen bliver brugt.

Desuden er transportkassen derude, og den kan katten godt lide at ligge i.

I køkkenet har jeg mad- og vandskåle og i stuen har jeg en kradsepæl.
Desuden benytter katten sig frit af alle møbler mv. Den har f.eks. mulighed
for at sidde i vindueskarmen og ligge højt oppe under loftet på øverste
hylde i reolen.

Dertil kommer forskelligt legetøj, bl.a. en bamse som katten elsker at slås
med.

Et stort kradsemiljø står på ønskesedlen, men det er jo desværre ikke helt
billigt.

Jeg har kun én kat pga. min boligsituation har været og er stadig meget
usikker, men når jeg får et ordentligt sted at bo vil jeg gerne have en kat
mere - og dyrlægen mener at det vil være godt for Nudie at få en killing at
vise moderfølelser overfor.

Men hvad kan jeg gøre ud over det, jeg allerede har gjort?

MVH Camilla.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-10-04 22:25

Hej Camilla

Kan du ikke lave netrammer til vinduerne så Nudie ikke
behøver at være lukket inde når du lufter ud, det har jeg haft de steder
jeg har boet, og det er rimelig nemt og billigt at lave.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Crazy Camilla

Dato : 31-10-04 22:57

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ***Ailurophil***
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Hej.

Jeg har overvejet det og det ser ud til det godt kan lade sig gøre på 2 af
mine vinduer.
Men kan det lade sig gøre uden at bore alt for meget i vægge eller karme?

Men tror ikke Nudie opfatter det som en straf el.lign. at være i
badeværelset, det virker som om hun hygger sig derude.
Lige nu ligger hun derude og det har hun faktisk gjort næsten hele dagen,
selv om døren ikke har været lukket...

MVH Camilla.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 01-11-04 03:35

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> badeværelset, det virker som om hun hygger sig derude.
> Lige nu ligger hun derude og det har hun faktisk gjort næsten hele dagen,

En af mine veninder havde en houdini-kat som bare hoppede ud af vinduer,
døre, whatever. Det løste hun ved at bygge en ramme med hønsenet i. Så satte
hun sådan nogle vrid-dimser fast i vindueskarmen, så rammen kunne sættes
fast når der blev luftet ud. Når vinduerne var lukkede, så stod rammen bare
bagved sofaen. Da hun flyttede var der kun fire små huller, som bare kunne
males over.
Jeg kan godt huske hvordan vi byggede rammerne, så skriv mig en mail, hvis
du skal bruge hjælp.

Mvh. Nana

dodo2003 snabel-a tiscali punktum dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 01-11-04 16:49

> Men hvad kan jeg gøre ud over det, jeg allerede har gjort?
>
> MVH Camilla.
Hej Camilla
I byggemarkeder har de nogle hasper der kan skrues på vinduesrammen så
vinduet kan åbnes i forskellige intervaller. Sådan nogle har jeg på mine
vinduer og de står så i det inderste interval. Der kan kattene ikke komme
igennem. Og man får stadig frisk luft ind. De koster ikke ret meget og er i
hvid plastik.

Linda

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-11-04 22:02

> [...]
> igennem. Og man får stadig frisk luft ind. De koster ikke ret meget og er

Tror det hedder en stormkrog
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-11-04 14:42

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> Tror det hedder en stormkrog
> Nina
> www.tendertribes.dk

Hej.

Det er forsøgt med ekstra kroge... dem åbner katten bare... det er virkelig
en hudini kat jeg har.

MVH Camilla.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-04 15:00

> Hej.
>
> Det er forsøgt med ekstra kroge... dem åbner katten bare... det er
> virkelig en hudini kat jeg har.

Det skal heller ikke være almindelige kroge, men dem til børnesikring af
vinduer. Hvis du spørger i dit lokale byggemarked, ved de sikkert mere om
børnesikring end om kattesikring

Venlig hilsen Dikte (som i sin tid fik boligforeningen til at montere
'kattesikring' af altandør ... i en forening, hvor dyrehold var forbudt)
---
www.dikte.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 02-11-04 16:27

> Hej.
>
> Det er forsøgt med ekstra kroge... dem åbner katten bare... det er
> virkelig en hudini kat jeg har.
>
> MVH Camilla.

Jamen det er ikke en stormkrog, det er sådan en man også bruger hvis man
gerne vil lade vinduet stå på klem uden indbrudstyve kommer ind. Og hvis en
indbrudstyv ikke kan få dem op kan dine katte heller ikke

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 18:43

> [...]

> Hej.
>
> Det er forsøgt med ekstra kroge... dem åbner katten bare... det er

Link til billede af børnesikring:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1593&n=1
0106

Den slags kan katten ikke selv åbne, uanset hvor klog dyret end er.

For at åbne vinduet mere end haspens længde, skal vinduet lukkes helt, og
haspen løftes op. Haspen kan ikke løftes af uden at vinduet er lukket helt
til.

De er nemme at montere og koster faktisk ikke ret meget.

Tina

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-11-04 19:55

> [...]
> til.
>
> De er nemme at montere og koster faktisk ikke ret meget.

Hej.

Ok, men kan man indstille dem til en meget lille åbning? For der skal jo
ikke ret meget til for at katten kan slippe ud...

MVH Camilla.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 02-11-04 20:01

> Hej.
>
> Ok, men kan man indstille dem til en meget lille åbning? For der skal jo
> ikke ret meget til for at katten kan slippe ud...
>
> MVH Camilla.

Det kan man sagtens.Når den står på det inderste hak kan du lige stikke en
lillefinger igennem

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-11-04 21:22

On 2004-11-02 19:54:51 +0100, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Ok, men kan man indstille dem til en meget lille åbning? For der skal
> jo ikke ret meget til for at katten kan slippe ud...

Selv på yderste hak = "helt åben" skal det vist være killingestørrelser
for at kattten kan slippe ud. Vores siamesere kan ikke få hovedet
igennem, og deres kranier er ret smalle Hm ja - okay, måske det
også kommer an på, hvor dybe vinduesrammerne er?
Og så er de hasper geniale, når man bor i stuen, og ikke vil lukke
vinduet helt om natten etc.

--
Knus fra Ann R