Flytningen af killingerne
Fra : Anja Ploumann Johans~

Dato : 31-10-04 13:01

Hej NG!
Ja, så mente Milli altså at det var på tide at begynde flytningen af
misserne til tøjskabet. Jeg er dog ikke enig. Det havde vi så en lilel
diskussion om og det endte med jeg hængte et håndklæde mere for kassen så de
er skjult og så må døren til 1. sal bare holdes lukket hele tiden.

Mit spørgsmål er så: Hvad er den væsentligste årsag til at hun vil flyte
dem?? Bliver hun forstyrret for meget af os eller vores hønkat han hvæser i
øvrigt kun af de små og går igen)? Er underlaget hun ligger på for beskidt
nu (det er ikke det hun fødte på)? Eller er det sådan at de skal med vold og
magt bare flyttes, om ikke andet så for at efterlade dem der ikke vokser
helt så stærkt?

På forhånd tak for svarene.

MVH Anja Johansen

Fra : Niels Peter

Dato : 31-10-04 14:32

Anja Ploumann Johansen wrote:

> [...]
> øvrigt kun af de små og går igen)? Er underlaget hun ligger på for beskidt

Det er formentlig en af grundene til, at naturen har nedlagt det
instinkt i dem: for at rovdyr ikke skal kunne lugte sig frem til de små.
Med den fabelagtige lugtesans, katte har, skal der ikke meget til før de
synes, det lugter.

> Eller er det sådan at de skal med vold og
> magt bare flyttes, om ikke andet så for at efterlade dem der ikke vokser
> helt så stærkt?

Det er i hvert fald en af grundene til, at hunkatte ofte flytter meget
rundt inde i boet, det sorterer dem fra, der er for svage til at følge
efter.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Anette

Dato : 31-10-04 21:28

Anja Ploumann Johansen <anjaNOSPAM@ploumann.dk> wrote:
> Mit spørgsmål er så: Hvad er den væsentligste årsag til at hun vil
> flyte dem??

Hej Anja
Vores kattemødre har altid flyttet deres killinger væk fra det skab de har
født i. Et gammel dækketøjsskab har lagt bund til mange mislingefødsler.
Vores oplevelse er at hun flytter dem fordi det netop er i et skab, hvor
killingerne der hele tiden udvider deres territorium, kan komme til skade
ved at falde ned fra kanten, selvom der kun er mindre 10 cm ned til gulvet.
Måske forsøger Mille at beskytte sine killinger mod trappen ned?
Vores kattemødre er ofte flyttet ned i stuen, en god varm plads til en fin
ren og større kasse med høje sider, som vi så klipper den ene side af når
killingerne er parat til at indtage resten af verden.

Vores hankatte har højest været nysgerrige, når et kuld killinger flyttede
ned i stuen, aldrig gjort dem noget.
Vores ældste hankat, påtog sig ofte "far-rollen" var den der nærmest
godkendte killingerne overfor resten af flokken, og så ve den arme stakkel
( dyr som menneske) der fik en af de killinger til at komme med et utilfreds
piv. Så skulle han nok være der og se vred ud. Man passer vel på sin familie

/ Anette

Fra : Pia Nave

Dato : 31-10-04 22:19

Anette wrote:

> [...]
> piv. Så skulle han nok være der og se vred ud. Man passer vel på sin familie

Thi-hi - hvor kært
Kan lige se det for mig

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Anja Ploumann Johans~

Dato : 01-11-04 08:29

> [...]
> gulvet.
> Måske forsøger Mille at beskytte sine killinger mod trappen ned?

Det sjove er faktisk at hun flytter dem ovenpå hvor det bliver en del mere
usikkert: kant på skab, trappe osv. I kontoret har de en kasse der ligger på
siden med et håndklæde (som jeg skiftede) med et håndklæde mere der nu
hænger ned foran kassen og skjuler. Tanken er at de skal blive i kontoret da
vi her kan styre dem lidt. I et hus på 250 kvm kan der hurtigt blive en
killing væk.

Men foreløbig er Milli og jeg blevet enige om at de bliver i kontoret og jeg
holder døren til 1. sal lukket. Det er jo trods alt også i kontoret at maden
er!

Men tak for svarene. Indtil videre virker hun tilfreds med et rent
håndklæde.

MVH Anja

Fra : Kate

Dato : 01-11-04 21:55

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in

> [...]
> til at komme med et utilfreds piv. Så skulle han nok være der og
> se vred ud. Man passer vel på sin familie

Hæhæhæ, hvor skønt

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.