Katte og trafik
Fra : Lars P

Dato : 24-10-04 16:32

Hej Gruppe

For et ca. 1 år siden fik vi 2 dejlige røde hankatte. efter en måneds tid
blev begge katte kastreret. begge katte fik efter 14 dage lov til at gå ud
og ind som de ville. Men for 2 uger siden mistede vi den ene, den var gået
op på en trafikeret vej og blevet kørt over. og for 2 dage siden gjorde den
anden så det samme.
Vi er nu i tvivl om vi overhoved skal have kat igen.
kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i
nærheden af trafikken ?

erfaringer søges

/Lars

Fra : CC

Dato : 24-10-04 17:05

"Lars P" <IngenMailTak@skaldu.ha> wrote in message
> [...]
> Vi er nu i tvivl om vi overhoved skal have kat igen.
> kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i

Det korte svar er nej, det kan man ikke.
Men omvendt, er jeg ikke i tvivl om, at jo ældre og mere erfaren katte
bliver jo bedre bliver den til at passe på sig selv i trafikken, i alle
tilfælde indtil en dag hvor den står på den forkerte side af den
traffikerede vej og i rasler med madskålen eller kalder på den, så vil den
formodentlig glemme alt hvad den har lært og alligevel løbe over vejen uden
at være opmærksom på bilerne. Derfor, hvis I bor i nærheden af trafikeret
vej, er der nok ingen anden udvej end, at hegne haven ind, bygge en løbegård
eller holde kattene som indekatte, hvis I ikke vil igennem endnu en sørgelig
begivenhed.

Når det så er sagt, havde vi på et tidspunkt en gammel skrap hunmis på 12 år
og da vi på et tidspunkt købte en 1 års gammel bengaler, som kun havde været
indekat tidligere, holdt hun ham væk fra den "store" vej - som dog ikke er
særlig befærdet. Problemet opstod, da hun døde, så begyndte han at forcere
den store vej. Vi har efterfølgende fået 4 katte yderligere og har derfor
valgt, at hegne haven ind.

mvh
Claus

Fra : Heidi Jensen

Dato : 24-10-04 17:17

"Lars P" <IngenMailTak@skaldu.ha> skrev i en meddelelse
> [...]
> op på en trafikeret vej og blevet kørt over. og for 2 dage siden gjorde

Hvor ærgeligt!

> Vi er nu i tvivl om vi overhoved skal have kat igen.
> kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i
> nærheden af trafikken ?

Katten er sin egen herre, tror ikke at det er muligt at fortælle den hvad
den ikke må og må! Heldigvis for os, har vi ikke så megen trafik, da vores
kat ofte sover midt på vejen, og skal lige vågne og kigge sig lidt om før
han går, også selvom der kommer biler! Jeg har engang set en bus stoppe pga.
hans dovnerri!

Lav evt. en løbegård, eller hold kattene inde. En kat der ikke plejer at
komme ud, ved ikke bedre! Vi har en kat inde, og en der får lov til at komme
ud! Men det ser ikke ud til at genere nogen af dem, at de ikke får lov til
det samme!

Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 17:18

"Lars P" <IngenMailTak@skaldu.ha> skrev i en meddelelse

> Vi er nu i tvivl om vi overhoved skal have kat igen.
> kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i
> nærheden af trafikken ?

Vi har selv tidligere mistet flere katte i traffiken og ved, at det gør
ondt.

Sagde også dengang, at vi ikke vil have flere katte, før vi boede et
kattesikkert sted.
Vi har dog imellem tiden haft indekat i en lejlighed.
Nu bor vi 1½ km. fra asfalt vej, så de 4 katte vi har nu får lov til, at gå
ude. De er også blevet neutraliseret alle 4, så de går ikke så langt. De
kommer dog ind om natten.

I kan IKKE lære en kat, at traffiken er en dårlig ide, men i kan vælge, at
have kat(te) udelukkende indendøre. De trives faktisk godt med det, hvis de
ikke har prøvet andet. Hvis i har have kan i evt. bygge en sikker løbegård
til kattene, så de kan komme ud, men ikke ud på vejen....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Anja Ploumann Johans~

Dato : 25-10-04 09:49

> [...]
> Vi er nu i tvivl om vi overhoved skal have kat igen.
> kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i

Jeg kender også til det at miste til en stor trafikeret vej.

De to kate vi har nu har vi skræmt væk fra vejen. Den gamle var i forvejen
bange for biler da vi flyttede heritl så det var helt naturligt for ham at
gå den modsatte vej væk fra vejen og ud over marken. Den anden var ikke
abnge for noget da vi fik hende, men en dag, efter ½ år med sele ud af
havedøren, kom hun ud at løbe i gården mens bilen holdt i indkørslen. Da hun
opdagede os ved bilen og gik hen imod speedede vi op og sate hornet i bund.
Hun fik et chok hun aldrig glemmer. Hun er rædselsslagen i nærheden af en
kørende bil. Men kan da godt sige at det er synd for katten at blive skræmt
sådan men det er da bedre end at hun bliver kørt ned en nat og ligger og
lider.

Jeg kunne dog forestille mig en sådan fremgangsmåde kun virker hvis man bor
lige op ad vejen som vi gør. vi fik forøvrigt denne metode af vores nabo som
også har lært sine katte at gå den modsatte vej af vejen når de jager.

Håber det hjalp ldit.

MVH Anja

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 25-10-04 16:24

<klip> kan man overhoved lære en kat at det ikke er nogen god ide at komme i
> nærheden af trafikken ?
</klip>

Set i lyset af at der dræbes omkring 70.000 katte i trafikken om året, må
svaret være NEJ
(totalt set anslår man der dræbes 5 MILLIONER dyr i trafikken om året, dét
er godt nok en sjat- så sæt farten ned!)

læs mere om dette høje tal
på:http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=99440

Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk