Tanker opstået i kølvandet på Lantes sygdo~
Fra : Kate

Dato : 09-10-04 23:51

Siden i mandag hvor Lante fik konstateret urinvejssten har jeg
spekuleret over grunden.
Jeg har ikke fodret ham anderledes end de andre katte. Alle får Hill's
R/D med undtagelse af Johan som får K/D når han gider. Johan har fået
R/D siden...ja, tidernes morgen ca. og har aldrig haft problemer.
Min venindes kat levede også af Hill's R/D en lang årerække og fik for
et par år siden urinvejssten. Desværre blev han ramt oftere og oftere
på trods af skånekost i form af S/D og W/D. Da han så samtidig blev
enormt aggresiv af smerterne endte han med at blive aflivet i
forsommeren.
Min mors skovkat har også været turen igennem, men det var efter en
periode med Prism og da en anden kat også fik urinvejsproblemer efter
mødet med Prism troede vi at det var synderen og jeg holdt op med at
bruge det. Skovkatten har nu ikke haft problemer af nogen art i mere
end 1½ år hvor han kun har været på Hill's R/D.

Nu er det jo så jeg ikke kan lade være med at spekulere, hvorfor skal
alle disse katte dog igennem dette? Er det foderet? Eller er det måden
vi har dem på?
Får vildkatte urinvejsproblemer? Jeg kan ikke lade være med at
spekulere på om jeg med min egoistiske kærlighed til kræene, er med til
at gøre dem syge, selvom jeg gør hvad der står i min magt for at holde
dem sunde. Men er min "magt" god nok eller kunne jeg gøre noget andet.
Hvis en vildkat lever af mus og en enkelt fugl i ny og næ og aldrig
oplever problemer er vi så forkerte på den med vores tamkatte!?

Måske får vildkatte urinvejsproblemer vi ved det bare ikke...eller
hva`?

Eller skyldes det alligevel kastration?

Ja, jeg har tænkt meget over det, specielt fordi det jo var min lille
pelsbold det overgik

Ps. Han har det godt, dog spiser han ikke ret meget.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : karsten klaaby

Dato : 10-10-04 06:10

klip
> Eller skyldes det alligevel kastration?
klip

jeg har tænkt det samme, men tror det er en kombination af flere ting, hvor
kastrerationen indgår som faktor. Er det ikke oftest kast. hankatte der har
problemmet??

MVH Pia

Fra : maz

Dato : 10-10-04 07:50

Kate wrote:
> Nu er det jo så jeg ikke kan lade være med at spekulere, hvorfor skal
> alle disse katte dog igennem dette? Er det foderet? Eller er det måden
> vi har dem på?
Det er vel med katte som med mennesker, vil jeg tro. Jo mere "sterilt" man
lever, - både hvad angår føde, bolig, osv, jo højere potentiel risiko er der
for at den enkeltes immunforsvar bukker under for selv de mest banale ting.

Fødens sammensætning er kendt for at have stor indflydelse på immunforsvaret
(hos mennesker i alle fald). Ligeledes med levevis. Immunforsvaret danner
primært antistoffer (og styrkes dermed), hvis man fra barnsben udsættes for
en kontinuerlig mængde af bakterier i lille dosis (fraværet af dette er
bl.a. en af årsagerne til mange allergier). Måske det også gælder for katte.

> [...]
> andet. Hvis en vildkat lever af mus og en enkelt fugl i ny og næ og
> aldrig oplever problemer er vi så forkerte på den med vores tamkatte!?
Jeg tror at vi begår en stor fejl ved at holde vores katte inde og væk fra
deres naturlige udemiljø (det har ikke noget med ude/inde-diskussionen at
gøre). Ligesåvel med mennesker, der lever alt for "sterilt" - både hvad
angår føde og bolig og udsættelse.

> Måske får vildkatte urinvejsproblemer vi ved det bare ikke...eller
> hva`?
De når jo sjældent at blive så gamle igen. Men vildkattes immunforsvar er
ofte stærkt - bl.a. fordi de udsættes for en række af bakterier allerede som
killing, danner antistoffer og dermed får styrket deres immunforsvar. Til
gengæld har vildkatte så andre skavanker - bla altid orm...

> Eller skyldes det alligevel kastration?
Jeg tror ikke det skyldes kastration som primær årsag, men jeg ved ikke om
der decideret er blevet forsket i netop det.

> Ps. Han har det godt, dog spiser han ikke ret meget.
Dejligt at høre

Maria

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 09:06

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> wrote in

> [...]
> "sterilt" man lever, - både hvad angår føde, bolig, osv, jo højere
> potentiel risiko er der for at den enkeltes immunforsvar bukker

Ja, det er rigtigt, men de 4 andre lever jo på samme måde. Okay, ved
godt at hunkatte er mindre udsatte pga. deres lidt større urinrør.

> hvis man fra barnsben udsættes for en kontinuerlig mængde af
> bakterier i lille dosis (fraværet af dette er bl.a. en af
> årsagerne til mange allergier). Måske det også gælder for katte.

Ja, det ved jeg egentligt godt nu du siger det.

> [...]
> ude/inde-diskussionen at gøre). Ligesåvel med mennesker, der lever
> alt for "sterilt" - både hvad angår føde og bolig og udsættelse.

Ja, det var lidt derhen mine tanker bevægede sig. Ikke dermed sagt at
jeg nu luker dem ud på Slotsherrensvej for at hærde dem, men måske jeg
som indekatteejer skal tænke anderledes end jeg hidtil har gjort
omkring føde. Mine katte bliver jo ikke udsat for meget da de får
tørkost som hovedbestanddel og ikke kommer ud og i kontakt med andre
end hinanden.

> [...]
> af bakterier allerede som killing, danner antistoffer og dermed
> får styrket deres immunforsvar. Til gengæld har vildkatte så andre

Jo, orm og lopper er jo så vildkattens plager. Jeg spekulerede bare på
om musediæten, som jo er den naturlige diæt også kunne give risiko for
urinvejsproblemer. Men det er jo svært at vide da man jo ikke lige kan
uddele spørgeskemaer og som du siger så bliver de sjældent så gamle
som vores forkælede stuemisser.

> Jeg tror ikke det skyldes kastration som primær årsag, men jeg ved
> ikke om der decideret er blevet forsket i netop det.

Jeg nævner kastrationen fordi jeg i mange år er blevet tudet ørerne
fulde af at kastrationen ikke ændrer på urinrøret og den ikke er
årsagen, som man mente i "gamle dage", derfor skriver jeg "alligevel".

Ja, jeg har tænkt en del over de her ting i denne uge må jeg erkende.
Nu tror jeg ikke Johan er udsat (krydser fingre) for så havde det vel
vist sig, men jeg har jo også Mowgli og de her katte bliver jo ikke
mine sidste katte, det ved jeg så derfor er der jo fremtiden at tænke
ind

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-04 08:24

Hej Kate

Det er nok noget af det der vil gå år før man har en eksakt viden om, men da
det er spekulationer jeg også har været igennem, vil jeg gerne dele mine
tanker med
dig

Vores katte får det, som vi får at vide er den bedste ernæring med alle de
ting i som katte nu har brug for,
(og så noget som de ikke har brug for, bl.a kulhydrater)
men uanset alle de lovord producenterne er så fulde af,
så _er_ kattene designet til at spise "våd" mad som de
optager væske fra, og "sjovt" nok i halen på denne fantastiske opfindelse,
tørfoderet, kommer bl.a overvægt,
urinvejsproblemer, IBD, allergi og tand problemer, og
1000 kr spørgsmålet er så hvorfor, når vi nu fodrer med det bedste, måske er
det fordi at det bedste for producenterne og os, ikke er det bedste for
kattene.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 09:16

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in

> [...]
> dig
>
> Vores katte får det, som vi får at vide er den bedste ernæring med
> alle de ting i som katte nu har brug for,

Ja og det er jeg jo en af dem som har troet på i 15 år uden at stille
de store spørgsmålstegn ved det.

> (og så noget som de ikke har brug for, bl.a kulhydrater)
> men uanset alle de lovord producenterne er så fulde af,
> så _er_ kattene designet til at spise "våd" mad som de
> optager væske fra,

Ja, men vi er jo enige om at "våd" mad bestemt ikke er Whiskas og Pussi
og hvad de ellers hedder allesammen, ikke?

> [...]
> 1000 kr spørgsmålet er så hvorfor, når vi nu fodrer med det
> bedste, måske er det fordi at det bedste for producenterne og os,

Ja, de kætteriske tanker kan jeg jo også godt lige pludseligt få.
Indrømmet, jeg har aldrig stille mig tvivlende før, selvom jeg har
kendt katte med urinvejssten. Jeg har bare syntes det var synd for
katten. Nu står jeg så pludseligt selv med enfod i den lejr og havde
det jo uendeligt skidt på Lantes vegne først på ugen.

Her i huset er det f.eks. kun Mowgli som vil spise daggamle kyllinger,
som man jo kunne bruge flere af til dem. Gad vidst hvordan de ville
stille sig hvis man skaffede en mus til dem? Okay, jeg ville ikke kunne
få mig selv til at give dem en levende mus, så måtte jeg jo købe den
frosset hos dyrhandleren. Men hvis jeg gjorde det og fik dem til at
spise den, ville den mus så egentligt ikke også være "steril" som Maria
er inde på, den er jo opdrættet til formålet.

Hmmm, jeg synes egentligt jeg har bragt mig lidt ud i tovene her, for
jeg tænker jo også at tørkosten er så dejligt nemt for mig og kræene
spiser det jo. Ja, klart de har jo fået det tilbudt fra de var helt små
og kender som sådan ikke andet. Hmmmmm........

hh, forresten...Hvad er IBD?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-04 10:04

IBD = Inflammatory Bowel Disease, *GG* men det
var faktisk IBS jeg skulle have skrevet, Irritable Bowel
Syndrome (irriteret tarm) oftest kendetegnet af kronisk diarre

Ang. vådmad, på de foder/helbreds-lister jeg er på er
der rigtige mange der vil holde stejlt på at den ringeste vådmad er bedre en
den bedste tørkost, så langt vil jeg ikke gå, for selvfølgelig skal
ingredienserne være af en
ordentlig kvalitet og vådmad er udover dåsemaden også
råt eller tilberedt kød af enhver art, men jeg vil da gerne indrømme at her
står der både whiskas,pussi, lux osv på
menuen sammen med de bedre kvaliteter som nutro, iams
osv og så det jeg selv "laver"

Det kan være at vi lægger forskellig betydning i ordet "steril", mine
katte kommer jo heller ikke ud, men jeg betragter ikke deres miljø som
sterilt, vi tobenede kommer jo slæbende hjem på mere end vi ser med det
blotte øje, i tøjet, på skoene og på de ting vi bringer ind i hjemmet. For
mig ville en "steril" mus være en der var opdrættet i et laboratorie under
stramme regler, ikke
nogle der er opdrættet hos dyrehandler/privat.

Ja tørkosten er dejlig nem at have med at gøre, og mine ville da også
protestere voldsomt hvis de ikke fik lidt hver dag.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 18:42

> [...]
> indrømme at her står der både whiskas,pussi, lux osv på
> menuen sammen med de bedre kvaliteter som nutro, iams

Der står faktisk også om ikke Whiskas, så både Pussi, Lux og Kokra på
nogle af de dåser jeg finder på at servere, jeg er bare nervøs for om
det ta'r overhånd. Altså at kattene får "lokket" mere af det ud af mig
end jeg egentligt synes de skal ha'.

Det er nok råt kød jeg vil prøve at satse lidt mere på når Lante er
klar igen.

Fra : maz

Dato : 10-10-04 23:14

Marianne Hellemose wrote:
> råt eller tilberedt kød af enhver art, men jeg vil da gerne indrømme
> at her står der både whiskas,pussi, lux osv på
> menuen sammen med de bedre kvaliteter som nutro, iams
> osv og så det jeg selv "laver"
Også her! Jeg har altid haft den "overbevisning" at katte har bedst af
varieret foder. Både våd og tør og både "junk" og kvalitetsfoder ;)

> [...]
> opdrættet i et laboratorie under stramme regler, ikke
> nogle der er opdrættet hos dyrehandler/privat.

Narj, det tror jeg ikke. Indekatte kan skam sagtens, som du skriver, blive
udsat for en stor mængde bakterier og mikrober osv, men det kræver lidt mere
aktivitet fra dets ejere end katte der løber ude/adgang til udendørsarealer.

Bare de bliver udsat for naturligt forekommende bakterier - f.eks. i form af
græs fra vejen (ikke købegræs), vand fra en vandpyt, almindelig jord osv
(alt sammen i små mængder!) - det vil uden tvivl styrke deres immunforsvar.
Sterilt vil være at gøre "for" hyppigt rent, ingen planter, intet græs, kun
"rent" vand osv.. Det vi slæber med hjem, tæller selvfølgelig også i
regnskabet ;)

Maria

Fra : Ragna

Dato : 10-10-04 08:42

Hej Kate!

Når vores katte bliver syge, vil vi nok altid spekulere over, om årsagen
ligger i den måde, vi behandler dem på.
I vores "kattetid" har vi haft to hunkatte og to hankatte, og begge hannerne
har på et tidspunkt haft problemer med blæresten.
I Spinnis tilfælde klarede vi at holde ham rask på en diæt af C/D, og med
Fufu er det hidtil lykkedes ved hjælp af skiftevis S/D og C/D.
På en måde lyder det for mig som om R/D er synderen for visse katte, og som
om problemet kunne holdes på afstand ved at erstatte R/D med C/D; men hvis
katten så bliver for tyk, er det jo et valg mellem pest og kolera.
Hos os var synderen alt for meget vådmad i folieposer, som Fufu blev bedre
og bedre til at lokke ud af mig ved at se bedårende, charmerende og bedende
ud, hver gang han kom ind fra haven for at spise.
I Spinnis tid (fra 1983!) kendte vi ikke C/D i begyndelsen, og han elskede
tørkost fra supermarkedet, og det viste sig at indeholde alt for mange
skadelige stoffer..
Jeg tror ikke urinvejssten har noget med indendørslivet at gøre, for begge
vores hankatte har haft adgang til en 2000 m2's indhegnet have, hvor de
begge har tilbragt mange timer hver dag.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 09:27

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> katte, og som om problemet kunne holdes på afstand ved at erstatte
> R/D med C/D; men hvis katten så bliver for tyk, er det jo et valg

Ja, min mors skovkat får også R/D og har ikke haft nogle problemer i
lang tid nu.
Jeg har fodret med C/D og R/D siden jeg fik kat. Forhistorien er den at
min mor kom hjem med det mest skravlede kræ af en kat som hun havde
fundet. Dette var året før jeg flyttede hjemmefra. Katten var syg og
udhungret og ville nok være død hvis min mor ikke havde nappet ham. Han
blev af dyrlægen skudt til at være ca. ½ år. Med kærlig pleje blev han
både rask, smuk og stor. Han levede på R/D til sin død 12 årstid
senere. Dette var for mig beviset på at mine to også skulle ha' Hill's
og ikke dåsemad. Derfor har jeg aldrig sat spørgsmålstegn ved foderet,
det har jo være godt nok.

> [...]
> ikke C/D i begyndelsen, og han elskede tørkost fra supermarkedet,
> og det viste sig at indeholde alt for mange skadelige stoffer..

Her har jeg været arg modstander af vådkost indtil omkring sidste år,
hvor der her i gruppen var en debat omkring vådkost kontra tørkost. Der
kom nogle argumneter på bordet, kan jeg huske, der gjorde at jeg
begyndte at give dem dåsemad ca. 1 gang om ugen, nogle gange sjældnere.
Pga. Johan har de så ikke fået det i nok en månedstid.

> Jeg tror ikke urinvejssten har noget med indendørslivet at gøre,
> for begge vores hankatte har haft adgang til en 2000 m2's
> indhegnet have, hvor de begge har tilbragt mange timer hver dag.

Næ, det kan godt være du har ret, men ved den fuldstændige indelukkelse
som mine er udsat for, kunne det jo være at de, som Maria nævner, ikke
bliver udsat for nok baktierier. Ikke at jeg umiddelbart ved hvad jeg
skal gøre ved det da jeg ikke har planer om at lukke dem ud til
Slotsherrensvej, for så kunne jeg jo ligeså godt bare gå hen og få dem
aflivet....hvilket jeg nok ikke behøver at sige er utænkeligt

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 09:00

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> Siden i mandag hvor Lante fik konstateret urinvejssten har jeg
> spekuleret over grunden.

Det kan jeg godt forstå....
Har holdt meget øje med vores katte og hvor meget de drikker, efter at have
læst herinde, hvor mange katte der rammes af det.
Læser tit herinde, at katte ikke drikker nok. Vores katte drikker utroligt
meget. Jeg giver dem ikke vådfoder, da deres maver nemt bliver slået i
stykker, så de får udelukkende tørfoder, de mus de fanger og så en enkelt
godbid ind imellem.
Måske har Lante ikke drukket nok vand, op til hans sygdom ?

> Eller skyldes det alligevel kastration?

Ja, det læste jeg for første gang om, i en brochure fra RC, hos dyrlægen
forleden.
Synes bare ikke, at brochuren gav (svjh ) nogen forklaring på, hvorfor en
neutraliseret kat ( mest hankatte ) skulle være ekstra udsatte ?

Jeg tror mest på væskemangel, som årsag.
Har selv haft blærebetændelse flere gange, fordi jeg er en klovn til, at få
nok væske. Kan dog tage det i opløbet, hvis jeg drikker en masse vand.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 09:31

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in

> Måske har Lante ikke drukket nok vand, op til hans sygdom ?

Det pudsige er at jeg faktisk synes han drikker godt, men selvfølgeligt
med 4 katte kan man jo ikke altid vide hvem der drikker.

Den med væskemanglen reagerede jeg også på da snakken var her og
begyndte at fodre med vådfoder i ny og næ. Sidste sommer da det var ret
varmt blandede jeg det faktisk op med så meget vand at det blev dobbelt
portion.

Men måske Lante alligevel ikke har fået væske nok for Johan har haft
lidt maveproblemer og derfor har de ikke fået vådkost i ca. 1 måned.
Når en er syg er det kollektiv afstraffelse

Ligenu tør jeg jo ikke gi' Lante andet end S/D.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-10-04 09:27

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
> pelsbold det overgik
>
> Ps. Han har det godt, dog spiser han ikke ret meget.

Kan godt forstå at din oplevelse har sat tanker igang.
Så vidt jeg ved er det jo oftes hannerne der får det. Kastraterne. Det er jo
ikke en naturlig ting. Så der tror jeg noget af grunden ligger.
Og en del også i mængden af vand.
Jeg har vand overalt her, væk fra foderet. Mener en viste en undersøgelse at
katte drikker mere, når vandet er placeret væk fra foderet. Nogle der ligger
inde med den?
I køkkenet har jeg en dispencer købt hos Zooplus. Den er i stikkontakten og
giver rindende vand. og der står også en almindelig vandskål. Dvs en ret
stor glasskål.
I kattegården har jeg en skål med 2 X 1 1/2 liter flasker, der er vendt på
hovedet. Det giver også rindende vand, og rigeligt at plaske i. På
badeværelset står en af de der smarte beholdere man vender på hovedet ned i
en skål... ergo også rindende vand.
I kattegården har jeg med vilje tomme potter og underskåle stående. De
samler regnvand og snavs. Det er missernes absolut foretrukne drikkesteder.

Dåsemad giver da også vand. Og mine får da, men kun engang om ugen eller
sådan. Det er mest for hyggens skyld, og for lige at få sat styr på
rækkerne.

Mht din aktuelle situation, så tror jeg blot at du har været ualmindelig
uheldig
God bedring med dem

Nina

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 09:44

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote in

<snip om vand>

Hold da op, du har da godt nok meget vand stående rundt omkring

Faktisk kan jeg godt huske at det blev nævnt at vandet ikke skulle stå
lige klods op af maden. Det er måske derfor at jeg har oplevet en øget
drikkelyst hos alle kattene efter vi flyttede. Da jeg boede i Måløv
stod vandet ved maden, men den indretning dette køkken har gør at
vandet står bedre i den anden ende, dvs lige indenfor døren, så kattene
går forbi vandet både på vej ind og på vej ud af køkkenet. Jeg troede
egentligt bare at kattene drak mere vand fordi de lige som jeg syntes
at vandet smager meget bedre her end i Måløv.
Nu er min lejlighed så lille at jeg ikke synes jeg kan ha' så mange
vandskåle stående, men nu jeg tænker over det drak de jo også af
kaninens vand førhen. Det kan de så ikke mere fordi kaninen ikke løber
frit mere.

> I kattegården har jeg med vilje tomme potter og underskåle
> stående. De samler regnvand og snavs. Det er missernes absolut
> foretrukne drikkesteder.

Ja, mine vil også helst drikke af det vand som står i vasken hvor
opvasken er stillet i blød

> Mht din aktuelle situation, så tror jeg blot at du har været
> ualmindelig uheldig

Det kan godt være du har ret, men jeg vil meget gerne gøre noget for at
forhindre det sker igen, hvis jeg overhovedet har muligheden for det.

> God bedring med dem

Tak. Det går bedre med dem begge. Dog vil Lante ikke spise sin S/D, han
kan sidde længe og stirre på madskålen, hvorefter han går sin vej. Han
får mad, men i meget små mængder, han spiser kun lige nøjagtigt så
meget at han ikke falder om af sult og kun når han indser at han ikke
får andet
Johans mave er ved at komme iorden også, dog prutter han helt vildt i
perioder. Det har jeg aldrig oplevet fordi hans luft lugter bestemt
ikke af roser og violer, så helt ovenpå er han ikke, men sulten _det_
er han

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-10-04 12:55

> <snip om vand>
>
> Hold da op, du har da godt nok meget vand stående rundt omkring

Jeg har jo lidt flere katte end gennemsnittet

> [...]
> vandskåle stående, men nu jeg tænker over det drak de jo også af
> kaninens vand førhen. Det kan de så ikke mere fordi kaninen ikke løber

Måske en på badeværelset kan gøre sig ud fra kaninens?

> Ja, mine vil også helst drikke af det vand som står i vasken hvor
> opvasken er stillet i blød

Somme tider tager jeg en bajle og stille midt på gulvet. Hver gang undre jeg
mig over at kattene ligner nogle der nærmest var døde af tørst, hvis det
ikke lige var for den bajle. De elsker det, og det er meget sjovt at sidde
at se på at de valfarter til den *G*
Det giver en ret god ide om rangordningen i sådan en flok, og der bliver
ligesom sat lidt små ting på plads mellem dem. Det er virkelig en event ! og
jeg kan gøre det samme dagen efter. Der er det nøjagtig lige så interessant.
Men okay, MCO har nok ikke lige det mest almindelige forhold til vand !!!

> Det kan godt være du har ret, men jeg vil meget gerne gøre noget for at
> forhindre det sker igen, hvis jeg overhovedet har muligheden for det.

KLART !
Kan man nedsætte risikoen så skal man da gøre hvad man kan.
Måske du skulle overveje baljetricket engang imellem. Aner ikke om dine
katte har samme vand-hobby

> [...]
> perioder. Det har jeg aldrig oplevet fordi hans luft lugter bestemt
> ikke af roser og violer, så helt ovenpå er han ikke, men sulten _det_

Pas på med ikke at behandle ham som en syg. Katte er pr definision ikke
syge, før de nærmest er døde (hvis du spørge dem). Derfor er det en dårlig
ide at lave det hele om til et hospital. Selv om man selvfølgelig skal pleje
dem. Men man skal ikke gøre dem mere syge end de selv føler.
Her er en jeg har oplevet. Selvfølgelig en af de grelle.....
Engang fik jeg en ubehagelig mail fra en af mine killingekøbere. En rigtig
grim oplevelse. Missen var blevet pludselig syg. Ville INTET. Afsted til
dyrlægen. De åbnede ham og fandt en lang nylontråd fra noget af hendes børns
dukkelegetøj. Den sad hele vejen gennem systemet. Klart at det gjorde katten
syg og de var kommet i sidste øjeblik.
Nå, men de fik den fjernet, og hun fik missen med hjem. Efter et par
dage var den slet ikke ovenpå endnu. Selvfølgelig var det en stor operation,
men den ville intet. Afsted til dyrlægen igen. De anede ikke hvad de skulle
stille op. De åbnede ham faktisk igen, og konstaterede at alting var i
orden.
Hjem igen. Katten ville stadig intet. Vi skrev lidt sammen om hvad der var
med ham, og jeg kunne heller ikke hitte ud af det og give hende gode råd.
Efter et par dage kom mailen jeg havde håbet på. Missen var ved at komme
ovenpå, og hun vidste hvad det var der havde gjort ham nærmest deprimeret.
Hun havde ændret mange af de daglige rutiner. Bla isoleret ham fra den anden
kat. Skiftet foder til det dyrlægen havde opfordret til. Serveret mad på
sengen for ham, og børnene havde ikke lov til at være sammen med ham. Det
tog simpelthen pippet fra missen. Da det gik op for hende, lavede hun alt
tilbage til den daglige rutine. Alm mad som han måtte lette sig for at få,
legende børn, andre dyr osv. Efter få timer rejste han sig og gik igang med
livet igen....

Efter den har jeg tænkt mange gange over det, når jeg har haft syge katte
eller katte i nakose eller andet. Og jeg må indrømme, jeg HAR tendens til at
overpylre mine katte når de er syge. Jeg har derfor taget mig selv i nakken.
En kat har ikke brug for ynk. Den skal selvfølgelig ikke udsættes for
belastning, men der skal liv til at sparke liv i en kat.

Nu tror jeg ikke du leger hospital derhjemme Det var blot for at
fortælle hvordan det kan gå

Hilsen Nina

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 18:33

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote in

> Nu tror jeg ikke du leger hospital derhjemme Det var blot for at
> fortælle hvordan det kan gå

Nej, _så_ meget hospital er der nu ikke gået i tingene. Johan har
fået sin mad på køkkenbordet af praktiske årsager og det elsker han.
Faktisk spiser han meget mere når han får lov til det.
Lante har mærket lidt omvæltning, nemlig at jeg har været mere striks
omkring madskålskift. Her defilerer Doughnut og Lante rundt mellem
hinanden når der spises. Det er et show uden lige om morgenen. Johan
nærmest klamrer sig til sin skål, Mowgli flytter sig for de to andre,
som altså _skal_ kigge i alle skåle, mere end én gang under et måltid.

Indimellem har jeg så valgt simpelthen at gi' alle de små S/D, så har
Lante bedre kunnet tage det

Umiddelbart lader jeg vandet står hvor det står og holder øje med
svindet.
Mine katte er ikke så pjattede med vand så det gør noget. Hvis jeg
tager en balje vand ind for at tage fodbad kommer Lante og Mowgli og
kigger på vandet, men de opfatter det ikke som noget man skal tæt på
endsige drikke af

Fra : Denise

Dato : 10-10-04 10:25

Nina, Tender Tribes wrote:
> Jeg har vand overalt her, væk fra foderet. Mener en viste en
> undersøgelse at katte drikker mere, når vandet er placeret væk fra
> foderet. Nogle der ligger inde med den?

Har desværre ikke undersøgelsen, men _alle_ siger at sådan skal man gøre.
Molly her har ikke læst undersøgelsen, så når hun spiser tørmad tager hun
først lidt tørmad, så en tår vand af skålen ved siden af, så lidt mere mad
o.s.v., så hun blander selv

> [...]
> I kattegården har jeg med vilje tomme potter og underskåle stående. De
> samler regnvand og snavs. Det er missernes absolut foretrukne

Tak skal du have, men du har jo også flere katte. Til vores 3 har vi har
"kun" vandskåle 3 steder i huset og i løbegården også om sommeren. Men
tilgengæld foregår vandskiftet 2 gange om dagen og med håndkraft .

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-10-04 12:57

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in message

> [...]
> først lidt tørmad, så en tår vand af skålen ved siden af, så lidt mere mad

Ingen regler uden undtagelser

> [...]
> "kun" vandskåle 3 steder i huset og i løbegården også om sommeren. Men
> tilgengæld foregår vandskiftet 2 gange om dagen og med håndkraft .

Så har du flere skåle pr kat end jeg har når jeg ikke tæller dem med den
automatiske påfyldning af regnvand med *G*

Hilsen Nina - der har kronisk våde sokker !

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 18:43

> Hilsen Nina - der har kronisk våde sokker !

Ja, det tror jeg hvis du har vand i alle kroge og hjørner af hjemmet og
samtidig har katte som mener vand er sjovt

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 18:42

> [...]

> tørmad tager hun først lidt tørmad, så en tår vand af skålen ved
> siden af, så lidt mere mad o.s.v., så hun blander selv

Hun er jo bare smart

Fra : Denise

Dato : 10-10-04 09:50

Hej Kate
Det med maden har jo altid været en stor videnskab som ændrer sig hele
tiden. For mange år siden kunne man få dåsemad med hele ærter og
gulerodsstykker i, jeg tror der var 8-12 kødvarianter, det levede vores
katte 16 år på, samt rå hjerter, lever og kogte æg. Disse katte fejlede
aldrig noget og fik første gang renset tænder i 12 års alderen og de havde
fine tænder, trods manglende tørmad
Så skulle man udelukkende fodre med tørmad, så blev tænderne holdt og der
kom alle mulige slags til indekatte, til udekatte, katte med tandsten,
dårlig mave, lever, nyreproblemer og jeg ved ikke hvad, og grøntsager kunne
de ikke bruge til noget. Specialmad er også godt nok hvis man _har_ en kat
med problemer, men hvis man har sunde og raske katte mener jeg ikke man
behøver specialmad. Nu er det igen blevet sådan, at det klogeste er at fodre
både med tørmad og vådmad aht til sikkerhed for at katte får væske nok, men
jeg tror ikke Whiskas er blevet helt legitimt endnu .
Og så kan man fodre som man selv føler er det bedste, og som ens katte ser
ud til at at have det godt med, og være ligeglad med alle de undersøgelser
der alligevel skifter fra år til år, hvis eneste formål er at tjene penge
til producenterne.
Jeg fodrede iøvrigt selv med R/D engang (dog ikke udelukkende), men dyrlægen
(Marianne) sagde, at det skulle man kun gøre en overgang, for det var
_meget_ slankende - er Johan ikke tynd nok ?. Så gik jeg over til W/D
vådmad, som nogle kalder "wonder diet", og det er jeg tilfreds med, for et
par stykker er jo lidt buttede og jeg manglede simpelthen en type "lødigt"
vådmad, og det kan alle tåle. Og så får Molly også K/D vådmad og tørmad og
af og til en daggammel kylling. Og alle får IAMS våd og tørmad samt Hills
tørmad. Mere tør jeg ikke på nuværende tidspunkt blande, da Blonde jo har
noget allergi, og det var meget slemt for mange år siden, da jeg af og til
gav Whiskas.
Det er jo helt typisk, at man tænker sådan som du gør, man tror man gør det
bedste for sine dyr og så bliver de syge alligevel, men man stoler jo i en
vis grad på det mad man giver. Iøvrigt tror jeg stadigvæk, at det er bedst
at katte får så meget som muligt forskelligt mad, netop aht evt. mangler i
den ene slags mad kan blive opvejet af noget i den anden slags, men igen det
er jo en følelsessag og trosag. Men jeg tror da nok hvis jeg var dig, jeg
langsomt ville gå væk fra R/D.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 10-10-04 18:39

> [...]
> men dyrlægen (Marianne) sagde, at det skulle man kun gøre en
> overgang, for det var _meget_ slankende - er Johan ikke tynd nok

Jo, det er han, men ligesom med de andre valg, så er det lidt valget
mellem pest eller kolera.
For det første har de 3 små det med at blive ret runde og jeg har
erfaring for at en løs afførring kan blive holdt i skak af det.
Samtidig er det så sådan at Johan hurtigt bliver træt af de samme mad,
så jeg skifter lidt mellem det. Egentligt burde han ha' K/D hele tiden,
men så spiser han bare ikke når han synes det er kedeligt. Så får han
en periode de andres R/D.
At det skulle være _meget_ slankende har jeg dog svært ved at tro helt
på, for så var de små vel tættere på normalvægten og Johan skrumpet
helt væk, han har jo fået det i rigtigt mange år nu. Jeg startede
allerede med at give dem det da Oliwer var forholdsvis ung og det er
snart 3½år siden han døde.

Jeg vil nok gå gradvist væk fra udelukkende tørkost og give dem mere
kødmad når Lante er igennem sin S/D og så håbe på det var en enlig
svale.