Er i krise....kattene driver min mor til v~
Fra : Camilla

Dato : 08-10-04 17:11

Hej

I vores familie har vi 2 katte. Den aeldste er Chili, der nu naesten er
snart 1 aar gammel. Hun er blandingskat, med Perser i sig, hun viser dog
ikke dennes mentalitet. Den yngste er Tequila, hun er almindelig huskat,
og er snart 1/2 aar gammel.
Det foerste problem er at de begge er ved at rassere min mors gang,
tappetet eksistere stort set ikke mere...hvorfor goer de det, de har
krassebraet! hvordan kan vi aendre det???
Det andet problem er den yngste...og her gaar min logik i staa. Hun er
ikke renlig. Det er saamaend ikke fordi hun ik gaar i kattebakken, men
hun kan ikke staa for dyner, hovedpuder, taepper etc. Det er ved at
drive min mor ud af sit gode skin. Jeg forstaar ikke helt hvorfor hun
har denne fetich med dyner osv. da hun jo egentlig ogsaa bruger bakken.
Hvad kan vi goere for at Tequila holder op med dette??? Har virkelig
brug for gode raad!

Med venlig hilsen
Camilla

P.S. Er selv i udlandet, derfor de maerkelige ord...

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-10-04 18:30

Hej Camilla

Ang. tapetet, hvad har de af kradsetræer ? og hvor står
de i forhold til hvor kattene plejer at være ?

Tequila prøver helt sikkert at fortælle din mor noget, men
uden at kende Tequila (og din mor) er det svært at komme med et bud, når du
giver så få oplysninger, er
Tequila blevet checket hos dyrlægen ?

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Camilla

Dato : 08-10-04 19:24

Ja de har kradsetraer, de er stillet i gangen for at i moede komme deres
trang til at kradse derude, i forhaabning om at de kradser dette i
stedet for tapettet...

Saa vidt jeg ved er Tequila tjekket ved dyrelaegen...

Ja jeg regnede med at grunden til det Tequila goer er fordi hun vil
fortaelle hende noget, men vi kan ikke rigtig finde ud af hvad. Min mor
er en gangske normal mor, med mine to soeskende derhjemme. Hun arbejder
men der er stort set altid en af de 3 hjemme efter kl. 2...saa det er
ikke saa laenge de er alene hjemme. Pga. Tequila lader min mor dem ikke
gerne vaere i stuen m.m. naar de er alene hjemme...hvilket jeg
forestiller mig ogsaa er noget af grunden til at det gaar ud over
tapettet. Men ellers har min mor et arbejde som de fleste andre, og en
kaereste som hun tager ud til en gang i mellem...men ellers er hun for
det meste hjemme. Hendes frustration over Tequila goer selvfoelgelig at
humoeret overfor hende ikke er det bedste.

Haaber nogen kan hjaelpe

Med venlig hilsen
Camilla

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-10-04 21:14

Det kan være rigtig svært at pejle sig ind på når man ikke
kender katten/kattene, så nu kommer der en masse ??
det kan være at Tequila synes at hun får for lidt opmærksomhed/kæl.
Hvordan enes de to katte ?, leger de sammen ?, har de magtkampe ?. Hvor
mange kattebakker er der ? er bakkerne rene nok ? er der brugt andet grus
? er der sket noget i hjemmet samtidig med at urenligheden startede, nye
møbler eller lign. er
der kommet ny kat i nabolaget som kommer forbi og stresser Tequila ?

Katte er meget renlige dyr, så når de begynder på at være
urenlige er første trin et dyrlægebesøg, hvis der så ikke
er en fysisk grund så går man videre med det psykiske og
det er man så nødt til at se på med en kats "synspunkt"
det kan, for os, være de underligste ting der udløser det,
men for katten er det et reelt "stress-problem" og som regel kan man finde
grunden med lidt "detektiv-arbejde"
og lidt viden om hvordan katte "fungere"
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : jytte

Dato : 09-10-04 14:27

Hvordan vender krassebrættene ? lodret eller vandret. Nogle katte er
horisontale krassere og skal derfor have krassebræt, som ligger ned, mens
andre (nok de fleste) skal have bræt som hænger på væggen eller på anden vis
står lodret.

VH.
JytteJ

Fra : karsten klaaby

Dato : 09-10-04 15:12

Klip...... Nogle katte er
> horisontale krassere og skal derfor have krassebræt, som ligger ned,
Klip

Ved godt jeg blander mig i denne tråd, men...............sådan en har jeg
nok fået inden for mine døre denne gang, hvordan monterer man bedst et
kradsebræt på gulvet (vi har cement under gulvtæppet i gangen hvor hun helst
vil krasse) og har nogen erfaring mht. størrelsen af dette?? eller vil sådan
en kat være tilfreds med en løs sisalmåtte?? har altid kun haft vertikale
kradsere, så problemmet er nyt for mig?

MVH Pia

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 09-10-04 17:11

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sådan
> en kat være tilfreds med en løs sisalmåtte?? har altid kun haft vertikale

Det største hit hjemme hos os, er sådan et kradsebrædt der er beregnet til
at skrue op på væggen. Efter vi flyttede, fik vi ikke lige skruet det op
igen. Så nu ligger det bare løst på gulvet (på et gulvtæppe), og det bliver
benyttet mere end nogensinde. Det glider godt nok lidt rundt, men misserne
er ligeglade. Det bedste er at ligge på det og kradse. Den ene kat er
faktisk så glad for det, at han ligger og "nusser" med det og sover på det.
Hver gang han er i samme rum som kradsebrædtet, kan man være sikker på, at
han ligger oven på det .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Kate

Dato : 09-10-04 23:34

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> wrote in

> hvordan monterer man bedst et
> kradsebræt på gulvet

Jeg tror ikke man monterer det på gulvet. Godt nok er det ikke et
kradsetræ jeg har liggende, men en helt almindelig dørmåtte. Den har
gummibagside og Lante elsker den. Jeg købte den til ham fordi jeg så at
han kradsede meget i foden af kradsebrættet. Måske sådan en måtte kunne
bruges? Jeg tror jeg gav 50-60 kr for den og den er et hit

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : karsten klaaby

Dato : 10-10-04 06:15

klip klip

Tak for svarene, vi har et kradsebræt til at ligge løst på gulvet, var dog
ikke sikker på det var nok, men tror da jeg køber en måtte for en sikkerheds
skyld, så skulle vi vist være garderet, mon ikke.........!

MVH Pia

Fra : Anette

Dato : 12-10-04 23:15

Hej Camilla

Meget kan løses med Baldriandråber.- købes hos Matas eller apoteket.
Vores 3 katte havde fået den hyggelige ide at den polstrede lænestol var
bedre end kradsebrædtet.
3-5 dråber baldrian på kradsebrædtet - vupti, intet er mere interessant end
det kradsebrædt.

Og ligeså med kattebakken. Da en af "missetøserne" fik den samme hang til
dyner som du beskriver, fik vi først dyrlægen til at udelukke at der var
noget fysisk galt med hende.
Baldrian i kattebakken( skiftes dagligt - evt med noget andet grus - vores
kan ikke finde ud af at tisse i det billige fra Netto, men foretrækker der
det Natur-noget, der ligner træpiller.) Det hjalp.
Brug evt afdækningsplastik som sengetæppe et stykke tid.
At de flænser tapetet når de er alene kan være ren kedsomhed, som kan
udvikle sig til en irriterende - og vedvarende vane.
Forsøg at fang dem på fersk gerning, bevæbnet med en vandpistol. Et lille
sprøjt vand i nakken på katten når den lægger an til at ville sætte kløerne
i tapetet, får som regel ret hurtigt den "hobby" til at gå over. Det største
bøvl er ofte at netop tage dem på fersk gerning det er jo sjældent
spændende at rive i tapetet, når der er nogen hjemme.

Held og lykke med dem

/ Anette