2 misser sammen & dårlig mave...
Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 02-10-04 22:06

Først vil jeg lige præsenterer mig selv... Jeg er ny herinde.
Jeg er for nylig flyttet til Holstebro med min kæreste, og begyndte og savne
de 2 katte jeg lige havde vænnet mig til hjemme ved min mor, så jeg skyndte
mig at købe en lille fjollet og kluntet dejlig kælen og renlig mis :) Hende
opkaldte vi efter Pasta (min mors lille kat som imidlertid forsvandt). Nu
ville min mor så af med den store hankat, det var synd at han gik derhjemme
alene, hun arbejdede meget og han havde ikke Pasta mere osv.
Altså fik vi ham med herover, så nu har jeg så 2 katte. En lille killing
(købt af kummerlige forhold, havde ekskrementer over det hele da vi købte
hende, og havde det bestemt ikke godt), og en noget mere elegant men helt
utrolig bange Emil, en stor kastreret hankat...

Lige nu har jeg så 2 spørgsmål:
De har gået sammen i omkring 1måned, men kan simpelthen stadig ikke sammen,
den lille er hele tiden efter Emil. Jeg har aldrig direkte set at hun er ond
ved ham, men han har (virkelig) STORE sår på begge sider af halsen? Han er
meget større end hende, men er utrolig bange. Kan jeg gøre noget? Hvad? Jeg
er ude af mit syv sind, jeg er så bange for at Emil egentlig ville have haft
det meget bedre ved min mor, jeg har så dårlig samvittighed, hvis han ikke
har det godt... Han spiser heller ikke så meget mere. Pasta spiser alt hvad
hun kommeri nærheden af, så tit må han få specielmad for overhovedet af få
noget at spise.

Andet spørgsmål handler om Pasta. Hun har så forfærdelig dårlig mave. Det er
ekstremt tyndt. Vi havde en meget stærk fornemmelse om at hun havde orm,
efter de kummerlige forhold hun kom fra, men nu har vi givet hende ormekur
for 14dage siden og sidste omgang fik hun igår, men det har intet hjulpet.
Hun spiser stadig alt hun kommer i nærheden af. Det er et problem, fordi det
ind imellem er så tyndt at hun kommer til at ramme sig selv lidt, og vi er
ofte nød til at vaske hende når hun har været i bakken, hun har haft svinet
hele stuen til en nat! Har i nogle ideer til hvad der ellers kan skyldes den
dårlige mave?
For det meste har de kun adgang til vådkost, Emil kaster nemlig op af for
meget tørfoder. Kan det ha noget at sige?

Håber at få svar herinde fra, inden jeg går helt ud af mit gode skind.
Selvom jeg kun er nybagt husmor og skal klare en masse, vil jeg da ligesom
alle andre have at mine elskede katte trives vel!

--
Mvh Stefanie

Fra : Ida

Dato : 02-10-04 22:12

--

"Stefanie Mathiesen" <kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Selvom jeg kun er nybagt husmor og skal klare en masse, vil jeg da ligesom
> alle andre have at mine elskede katte trives vel!

Hej og velkommen til

Har du haft kattene ved dyrlægen og hvad sagde denne ? Hvor længe har Pasta
haft så tynd afføring ?

Er kattene inde eller udekatte og hvordan havde Emil det før ?

Er de vaccinerede ?

Hvilket mærke foder giver du kattene ?

Var der syge katte, der hvor du hentede Pasta og hvor gammel var hun ?

Har du ikke allerede været ved dyrlægen, så kom afsted så hurtigt det lader
sig gøre...og hellere en gang for meget, end en for lidt

Ida

www.maine-coons.dk
Killinger ventes uge 46

Fra : md

Dato : 03-10-04 00:28

> [...]
> Selvom jeg kun er nybagt husmor og skal klare en masse, vil jeg da ligesom
> alle andre have at mine elskede katte trives vel!

Hejsa,

Jeg har også et par spørgsmål

Har Emil altid været så bange eller har han skiftet temperament efter han er
flyttet ?

Hvorfor købte i en kat der levede under så dårlige kår ? Anskaffelsesprisen
på en kat er helt klart den mindste udgift ved at holde kat og der sidder
altså et hav af sunde og kælne katte rundt omkring på internaterne.

Jeg synes helt sikkert i skal til dyrlægen med dem begge to, men prøv Zoolac
som er noget pasta til dårlig mave som fåes hos dyrlægen og diverse
dyrebutikker. Angående de sår han har på halsen skal de holdes rene med
Klorhexidin, ikke mundskyl men "ren" klorhexidin uden smag.

/DM

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-10-04 07:10

Du kommer til at tage et smut til dyrlægen hurtigst muligt.
En kat der er har dårlig mave så længe, skal i behandling. Og det kan meget
vel også være grunden til dine kattes adfærdsproblemer. Og den med rifterne
skal der også kigges på.

Når du nu er hos dyrlægen, så bed om en flaske felifrend. Det kan måske
hjælpe med til at føre dem sammen.
Hvis du har mulighed for have dem et sted med en netdør eller anden
foranstaltning, så de kan se hinanden uden at komme til skade, så vil det
gavne din sammenførsel en hel del.

Når du køber en kat fra så kummerlige forhold, så må du forvente at der
følger ting og sager med.

Held og lykke med det
Hilsen Nina

Fra : Stefanie Mathiesen

Dato : 03-10-04 13:11

Hej alle sammen.
Jeg er utrolig glad for at høre fra nogle så hurtigt...

Jeg valgte "med vilje" at købe en kat fra disse kummerlige forhold, og så må
jeg tage det med som kommer med... Den sad og så så sød og dejlig ud, jeg
kunne slet ikke stå for den, og jeg tænkte at hvis jeg købte den, var der da
en kat mindre i verden som levede under disse dårlige forhold, med alt for
lidt plads osv.
Så må jeg tage til dyrlæge med hende, hvis det er hvad der skal til...

Det er sådan lidt i perioder at hun har dårlige mave. Nok 2dage og s gr der
3dage hvor hun har det godt igen, og sdan kører det...
Emil har altid været utrolig bange, ligeså længe vi har haft ham (hjemme ved
min mor inden han kom her også), han er bare utrolig nervøs af natur.

De får Whiskas våd mad, alle slags, og Emil får også lidt af vores mad når
vi får noget han godt kan lide, det være sig leverpostej, skinkesnitzel
osv.Pasta giver jeg ikke så meget ved siden af kattemaden, fordi hun spiser
rigelig af deres egen mad, og det når Emil aldrig og få så meget af...

--
Mvh Stefanie

Fra : Ragna

Dato : 03-10-04 13:41

Hej Stefanie!

Når dine katte får Whiskas af forskellig slags som hovedfoder, kan det godt
være medvirkende til din killings dårlige mave. Mange katte har tendens til
at få tynd mave, hvis de får for meget af det.
Begge kattene ville sikkert trives bedre på et kvalitets-tørfoder, som kan
købes hos dyrlægen eller dyrehandleren.
Der er mange gode produkter, f. eks. Royal Canin, Hill's, Eukanuba eller
Oliver's (som kan købes over nettet, og som leveres direkte til døren).
Mange folk tror, at Whiskas er optimalt foder på grund af den massive
reklame, og at det er for dyrt med tørfoder, men i virkeligheden er det gode
foder billigere i længden. Der skal ikke så meget til, og de kommer mindre
ud igen i kattebakken.
Prøv evt. at læse lidt her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php.
Her kan du både finde anmeldelser af forskellige produkter og nogle gode
artikler om mange emner ( under "kattegorier").

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-10-04 13:55

On 2004-10-03 14:10:30 +0200, "Stefanie Mathiesen"
<kramzere@*FJERNDETTE*msn.com> said:

> Det er sådan lidt i perioder at hun har dårlige mave. Nok 2dage og s gr der
> 3dage hvor hun har det godt igen, og sdan kører det...

Det du beskriver lyder som tyktarmskatar.. men spørg endelig dyrlægen,
for måske kan det også være noget andet. Jeg ville lade være med at
skifte så meget rundt i foderet - finde et kvalitetsfoder til sart mave
(Royal Canin har et, ved jeg) og holde ved det. Whiskas er berygtet for
at provokere sarte maver - det var faktisk noget af det første jeg
hørte hos dyrlægen, da minne katte var til deres første check i sin tid.
Hvis nu det er tyktarmskatar, kan det (i hvertfald her i huset)
afhjælpes med Aloe Vera
Prøv at kigge her:
http://siamis.com/Helse/aloevera.html
--
Knus fra Ann R

Fra : Bent F.

Dato : 03-10-04 19:01

Stefanie Mathiesen wrote:

> [...]
> Selvom jeg kun er nybagt husmor og skal klare en masse, vil jeg da
> ligesom alle andre have at mine elskede katte trives vel!

Hej

Jeg har haft en killing med meget tynd mave, den blev kureret af hills
slankekost med højt fiberindhold.

mvh
Bent