Følelse i "øjenbryn"
Fra : Lasse Møller

Dato : 23-10-04 16:43

Hej dk.fritid.dyr.hund.

Jeg har en dejlig lille hund, som er en blanding af blandt andet puddel og
dværgsnavser. Da den har lang pels omkring øjnene, klipper jeg dette en gang
imellem, når det bliver for langt.

Af den grund vil jeg meget gerne vide om den har følelse i de "øjenbryn",
der sidder over øjnene. Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige
betegnelse, men jeg mener de "stilke" der stikker ud på mange dyr omkring
øjnene. Grunden til at jeg spørger, er fordi det ville være synd at komme
til at klippe sådan en over, hvis det vil gøre ondt på den.

Er der nogen der ved om hunde har følelse i disse "øjenbryn"?

På forhånd tak.

Lasse

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 17:46

> Er der nogen der ved om hunde har følelse i disse "øjenbryn"?
>
> På forhånd tak.
>
> Lasse
>Hej Lasse.
Men er du de stive!? lig knurre hår de har omkring munden og på kinderne??
Nej det tror jeg altså ikke de har,

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Lasse Møller

Dato : 23-10-04 19:01

Ja det er dem jeg mener. Det er nemlig utroligt svært at skelne dem fra
pelsen.

Tak for svaret, og fortsat god weekend =)

Fra : Karina G.C.

Dato : 24-10-04 10:21

> Er der nogen der ved om hunde har følelse i disse "øjenbryn"?

Hej Lasse..

Jeg tror de har den funktion på ligefod med dem om snudepartiet og
hvor de nu ellers sidder, at hunden (lige så katte og andre dyr)
bruger dem til at orientere sig med i forhold til bla. afstand - altså
følehår...

Jeg har ofte set at dyrelæger blot barbere dem bort, det samme gør
mange hundeklippere, så nej jeg tror ikke det gør ondt på dyrerne at
få klippet i dem...

Men måske du alligevel kan prøve at klippe udenom, de jo har dog en
funktion..?. ..^_^..

Go' søndag og pøj-pøj med det C",)

Vh. Karina..

Fra : Lasse Møller

Dato : 24-10-04 21:16

Hej Karina

Jeg vil forsøge at undgå dem, men jeg er ikke sikker på at det helt kan
undgå, da man skal kige virkeligt godt efter, for at skelne dem fra resten
af pelsen. Men det er rart at vide at det ikke gør ondt på den, hvis jeg
skulle komme til at klippe i en.

Tak for dit svar! Mvh. Lasse