Halt efter 10-15 min. leg - normalt??
Fra : Anne Marie

Dato : 17-10-04 13:09

Hej.

Vores labrador på 6 mdr. bliver meget let halt på venstre bagben.
Hun er altid blevet båret op og ned af vores trapper, for at skåne hofterne,
og vi har passet meget på ikke at overanstrenge hende.

Hun har fået Hills hvalpefoder til store hvalpe og har ikke været
overvægtig/ undervægtig.

I går legede hun ca. 10 min. med sin kuldbror - og haltede i går aftes efter
at have ligget og sovet. Det sker næsten hver gang hun har leget med andre,
og vi er meget påpasselige med, at hun kun leger kort tid (10-15 min).

Det er altid højre bagben det er galt med. Nogen gange trækker hun det helt
op under maven, andre gange trækker hun "bare" på det som i går.

Vi har været meget forsigtige med at "tage notits" af det, så vi har ikke
ændret adfærd over for hende når det har stået på, så det kan næsten ikke
være noget tillært fra hendes side.

Har i oplevet dette med hvalpe?? Nogle gode råd / forslag??

Hilsen Anne Marie
www.hoeythomsen.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-10-04 13:23

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse
> [...]
> være noget tillært fra hendes side.
>
> Har i oplevet dette med hvalpe?? Nogle gode råd / forslag??

Hej Anne Marie
Uha, det kan jo være mange ting, men det er nok nødvendigt at lade en
dyrlæge kigge på det. Der kan jo være tale om HD, men det kan også bare være
vokseværk. Har du stamtavle på hunden kan du checke forfædrenes HD-status.
Se evt. hvad Netdyredoktoren skriver om det:
http://www.netdyredoktor.dk/Symptomer/Hund/Halthed-ung_/halthed-ung_.html
Hilsen Vibeke

---

Fra : Anne Marie

Dato : 17-10-04 13:54

Hej.

Det glemte jeg lige at tilføje ... hendes mor har en B1, men har aldrig
ladet sig mærke med det - resten af slægten på den side er HD fri. Hendes
far har A i alle led tilbage til hans mormor der også har en B1.

Jeg HÅBER det bare er vokseværk - men siden det altid er på højre bagben er
vi ved at blive lidt nervøse :-/

Hilsen Anne Marie

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-10-04 14:24

> [...]
> far har A i alle led tilbage til hans mormor der også har en B1.
>
> Jeg HÅBER det bare er vokseværk - men siden det altid er på højre bagben

Hej
Desværre er en fin HD- status på forældrene ingen garanti for at hvalpen
ikke udvikler HD, men chancen er bare knap så stor. Kender du forældrenes HD
index tal?
Men det kan da også sagtens være vokseværk eller en lille skade.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Anne Marie

Dato : 17-10-04 15:46

Hej.

Kan ikke huske indekstallene, men har fået dem oplyst, og dengang
konkluderede jeg, at det så fint nok ud, så helt galt har det jo ikke været

Hej igen

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-10-04 15:51

> [...]
>
> Kan ikke huske indekstallene, men har fået dem oplyst, og dengang
> konkluderede jeg, at det så fint nok ud, så helt galt har det jo ikke

Hej igen
Hvis det er en DKK registreret hund kan du checke indextallene på DKK´s
hjemmeside. Du skal bare bruge stambogsnummeret. Du finder det under "avl og
opdræt" og så "index".
Hilsen Vibeke, der stadig synes at du skal få en dyrlæge til at se på hunden

---

Fra : Anne Marie

Dato : 17-10-04 16:45

Hej.

Det er bestemt også næste skridt at gå til dyrlægen - ville bare lige høre
om der var nogle forslag til hvad det kunne være herinde også. Det kunne jo
være, at det var en normal ting, som jeg bare aldrig havde hørt om før.

Tak for din hjælp Vibeke.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-10-04 09:49

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse

Hej Anne Marie

Lab'er har det med at lege, og når de gør det, leger de 100 % og for fuldt
drøn, med 140 i svingene. Så det lyder for mig, som et lidt overanstrengt
ben, som lige behøver et par dages ro, og så lige får legen rationeret lidt
en uges tid. Så vil jeg tro den er oppe på dupperne igen.
Du kan måske hjælpe lidt til, med lidt stretchning og lidt massage. Så vil
du også kunne mærke, om højrebenet er overanstrengt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Winther

Dato : 18-10-04 16:58

> [...]
>
> Kan ikke huske indekstallene, men har fået dem oplyst, og dengang
> konkluderede jeg, at det så fint nok ud, så helt galt har det jo ikke
Har hunden DKK stambog, så kan du finde index på dkks hjemmeside. Du kan
også finde dens mor og fars index, og deres søskende da de har fortløbende
numre. Når engang din hund bliver gammel nok til HD foto, så kan du på samme
måde finde resten af kuldet.

Vh. Winther

Fra : Christina Jensen

Dato : 17-10-04 17:30

hejsa...jeg har ikke oplevet det med min hvalp, men jeg har nu er voksen
hund, han kan også finde på at halte lidt efter en leg, vores dyrelæge sagde
efter en røgten, at han bare havde haft for meget krudt i røven, og han
forstrakt sit ben, det gik også over efter et par dage, og han gør det
stadig, det kan vi ikke gøre så meget ved, men spørg jeres dyrlæge til råds.