Min hund fælder meget????
Fra : Christina Jensen

Dato : 13-10-04 20:31

Hej alle sammen.

Jeg har lab/golden retriver han på 5 ½ år, og han fælder 365 dage om året,
utrolig meget, han får Hills i/d på grund af hans sarte mave, han er blevet
opvokset på menneske mad næsten hele sit liv før vi fik ham for ca 2 år
siden, og han havde altid tynd mave, det har han ikke mere på grund af det
foder vi bruger...men hvad kan jeg gøre ved hans fældning? Venlig hilsen den
bekymrede...

Fra : Jørgen

Dato : 13-10-04 21:54

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 år siden, og han havde altid tynd mave, det har han ikke mere på grund
> af det foder vi bruger...men hvad kan jeg gøre ved hans fældning? Venlig

Hej Christina
Når vore hunde fælder mere end normalt skyldes det næsten altid en
menneskelig fejl.
Man skal ikke bruge for skrappe metoder ved børstning af hunden udenfor sin
egentlige fældningsperiode.
Til dagligt brug en blødere børste. Hvis man jævnligt bruger hård børste
eller måske endda strigle, så flår man ganske simpelt så mange hår af, at
huden ikke kan finde ud af, hvornår det er fældningstid. Man må simpelthen
ikke fjerne hår, som ikke allerede er løsnet fra huden. Den egentlige
fældningstid kan du kende ved at fældningen sker i totter, og at fældningen
i regelen starter et bestemt sted på hunden, og i løbet af et par uger
flytter sig fra f.eks. lår til brystet.
Det er således ikke hele kroppen der samtidig skal behandles ens.
Hvis du har tålmodighed med en "blød" børstning fra nu af, vil du sikker
opleve en normal fældning til foråret, når vinterpelsen skal smides.
Jeg har overtaget et råd som jeg selv har brugt i mange år:
Når jeg opdager, at fældningen er ved at være færdig får hunden et rådt æg
hver dag i ca. 8 dage - det synes jeg hjælper til en flot ny og skinnende
pels.
Held og Lykke
Hilsen
Jørgen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-10-04 05:56

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen.
>
> Jeg har lab/golden retriver han på 5 ½ år, og han fælder 365 dage om året,

Hæhæ... Det er vist Golden'en der trædder igennem der. Utroligt mange
Goldens fælder 365 dage om året! Det er bare sådan det er med dem! De kaster
pels til højre og venstre og de har som regel stadig rigeligt på kroppen!
Kender mange Goldens der har det sådan! Sunde og raske hunde på godt foder,
udstillingshunde der også trives med udstilling, så ikke noget med stress...
Vil nødig se min egen Golden-pige hvis ikke hun fældede hele tiden! Så ville
hun ha' så meget pels at hun ikke ville kunne gå!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Karina G.C.

Dato : 15-10-04 16:07

> Hæhæ... Det er vist Golden'en der trædder igennem der. Utroligt mange
> Goldens fælder 365 dage om året! Det er bare sådan det er med dem!

Hihi, det samme kan siges om labberne...^_^... De Labradors jeg kender
(og jeg kender en hel del inc. min egen første labb-hund) fælder bare
- altid - hele året - for fuld skrue..!!..

>De kaster pels til højre og venstre og de har som regel stadig
rigeligt på kroppen!

Jepper - det'labberen *GH*

>Sunde og raske hunde på godt foder, udstillingshunde der også trives
med udstilling, så ikke noget med stress...

Præcist - Labradoren igen *SS*

> Vil nødig se min egen Golden-pige hvis ikke hun fældede hele tiden! Så ville hun ha' så meget pels at hun ikke ville kunne gå!

*fnis* yess, er måske nok bare generalt en retriver ting..?.. C",)

Vh. Karina
- der er glad for at Misja slægter slædehunden på og "kun" smider
10t. Pels 2 gange om året *lol*

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-10-04 16:20

"Karina G.C." <1kgc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hihi, det samme kan siges om labberne...^_^... De Labradors jeg kender
> (og jeg kender en hel del inc. min egen første labb-hund) fælder bare
> - altid - hele året - for fuld skrue..!!..

Åh og lab-pels er 10 gange værre at fjerne end Golden-pels! Golden-pels
klumper sig heldigvis fordi de er så lange, men den der korte lab-pels borer
sig bare ned i sofa'en!

> *fnis* yess, er måske nok bare generalt en retriver ting..?.. C",)

Nej, heldigvis ikke!
Min flat-tæve fælder ca. 1-2 mdr. efter løbetid og begynder så igen at sætte
pels ca. 2 mdr. inden løbetid. Min han gik i sin første fældning da han var
11 mdr. og ligner nu, 12 mdr. gammel, et skallet cykelstativ!

Fra : Jytte

Dato : 14-10-04 09:34

Christina Jensen wrote:
> [...]
> mere på grund af det foder vi bruger...men hvad kan jeg gøre ved hans
> fældning? Venlig hilsen den bekymrede...

Det er en god ide at blæse hunden igennem med en "turbotørrer", den fjerner
snavs og løse hår på en skånsom måde.
Start med at vaske hunden og tør den med turbotørreren. Blæs den derefter
igennem en gang i mellem efter behov. Gør det helst udendørs, da der er hår
allevegne.

Jeg ved godt en turbotørrer er en investering, men jeg synes, den er prisen
værd.
En turbotørrer blæser ikke med varm luft, så man kan blæse helt inde ved
huden.

Hilsen
Jytte