Hul i hunden :-(
Fra : Pwh

Dato : 08-10-04 19:12

Så reddede Tyson sig for første gang i sit 2.5 år lange liv et rigtigt bidsår,
en bøvet Dogo Argentino tæve hapsede ham lige i siden nede på Engen
her i eftermiddag. Det var klassikeren med en pind som de begge mente
de havde førsteret til, pludselig var kampen igang, jeg fik kaldt Tyson til mig
med det samme og ejeren af Dogo'en hev sin væk i bagbenene.
Tyson kom med et lille piv lige bagefter og jeg chekkede ham derfor rimeligt grundigt
uden jeg syntes at kunne se noget, vi gik så videre Engen rundt og han viste ingen tegn
på skader. Jeg syntes så at hans pels sad lidt underligt på en plet på siden, og ganske
rigtigt,
han havde fået sig et rimeligt dybt bidsår. Op til dyrelægen med det samme og få ham
rimpet
sammen igen, nu ligger han og sover bedøvelsen ud. Nu må jeg håbe at jeg kan tørrer
regningen på 2200kr af på sygeforsikringen, ham med Dogo'en møder jeg yderst sjældent
og aner ikke hvor han bor, så at få ham til at betale skal jeg ikke regne med
Ja meget kan jeg skælde Tyson ud for, men pivet er han sgu ikke,
et lille piv kom der bare og så var han frisk på at lege videre

/Jens (med 1 hel hund og 1 hullet hund)

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-04 20:34

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ja meget kan jeg skælde Tyson ud for, men pivet er han sgu ikke,
> et lille piv kom der bare og så var han frisk på at lege videre

Øv hvor træls.
Godt at du opdagede det, så Tyson kunne blive lappet sammen igen.

Ærgeligt at du ikke fik den anden ejers oplysninger, for hans
hundeansvarsforsikring vil helt sikkert dække dyrlægeregningen for dig.

Da Daffy bed en hund engang, havde vi heldigvis et visitkort med, som jeg
gav til den anden hundeejer.
Vi kunne ikke se så meget på den anden hund lige på stedet, men han ringede
samme aften, da hans hund også var blevet lappet hos dyrlægen.
Vores forsikring dækkede hele regningen uden brok.

God bedring med Tyson.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Mus

Dato : 08-10-04 21:22

> [...]
> samme aften, da hans hund også var blevet lappet hos dyrlægen.
> Vores forsikring dækkede hele regningen uden brok.

Hmm da vores hund blev bidt af en anden hund var det vore egen huns
sygeforsikring der skulle dække skader på hunden. Min mand fik også bidt
handsker og ur i stykker og det dækkede ejeren af den anden hunds
forsikring.

Men det er måske noget andet når man ikke har en sygeforsikring på hunden?

LN

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-04 22:22

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er måske noget andet når man ikke har en sygeforsikring på hunden?

Det ved jeg faktisk ikke, men jeg vil da mene, at hundens ansvarsforsikring
burde dække, hvis ens hund gør skade på en anden hund og ikke kun ved
personskader eller ting / tøj.
Det gjorde vores i hvert fald. Ved så ikke om den anden hundeejer, havde
sygeforsikring på sin hund eller ej.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : moses

Dato : 11-10-04 10:43

Forsikringsverdenen er jo en mærkelig en.
Der er ikke det de ikke dækker når forsikringerne skal tegnes.
Når det så går galt er det ikke meget de i virkeligheden dækker.
Her har de mere travlt med at finde på undskyldninger for ikke at betale end
på at hjælpe den skadeslidte.

Ifølge forsikringesselskaberne går en "tingsforsikring" foran en
ansvarsforsikring.
D.v.s. Uanset skyld i det opståede skal det i første omgang dækkes af
"tingsforsikringen", Sygeforsikringen.
Det er så op til forsikringsselskabet om de vil kræve erstatning af det
andet selskab som har ansvarsforsikringen.
Og her er det så at man aldrig må skrive i skadesanmeldelsen at hundene har
været løse.
Det er jo en åbenlys undskyldning for selskabet til at frasige sig ansvaret.

Moses

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 08-10-04 23:31

Hej Jens.
Ja! jeg kan ikke lade være med at reagere på det du skriver.
1. Går ud fra at din hund var uden line og du har givet din hund og den
anden hund lov til at lege sammen.
2. Så må du tage den risiko der er ved det, for det vil der altid være når 2
hunde leger sammen og især når der er et " Bytte" imellem dem.
Du kan ikke på nogen måde kræve nogen erstatning for det, du har selv givet
din tilladlse til det og at det så går galt er jo så bare ærgeligt især for
Tyson, men det er i bund og i grund din egen skyld.
Godt for Tyson at der ikke skete mere end det, selvom det nok er slemt nok
for ham, men du kan nu kun takke dig selv for det.
God bedring med Tyson, trods alt.
Mvh.
Susanne.

Fra : Pwh

Dato : 09-10-04 08:37

Susanne Andreasen wrote:
> Hej Jens.
> Ja! jeg kan ikke lade være med at reagere på det du skriver.

Det er jo lige tanken med at lave et indæg på Usenet

> 1. Går ud fra at din hund var uden line og du har givet din hund og
> den anden hund lov til at lege sammen.

Jup, Tyson og de andre (der var ca 5-6 hunde) var alle uden snor,
helt efter loven da det er tilladt på Damhusengen.
Dogo'en og min legede ikke på noget tidspunkt sammen,
min havde fundet en pind længe inden Dogo'en dukkede op.
Det der så skete var at min knurrede af Dogo'en da den ville tage pinden fra ham,
det fandt Dogo'en sig så ikke i og røg i flæsket på ham. Tyson fik bidsårret da han
var på vej over til mig efter jeg havde råbt til ham, altså et angreb efter han var
stoppet.

> 2. Så må du tage den risiko der er ved det, for det vil der altid
> være når 2 hunde leger sammen og især når der er et " Bytte" imellem
> dem.

Den risiko er jeg da helt med på at jeg og mine hunde løber, og jeg skrev heller
ikke historien for at blive ynket eller svine Dogo'en til, den kan jo ikke gører for
at den har det temperament den har. Jeg har da flere gange set kampe over den
slags bytte og er derfor også obs på det og leger ikke pind med Tyson når der
er fremmede hunde, men det var altså en han selv slæbte rundt på.

> Du kan ikke på nogen måde kræve nogen erstatning for det, du har selv
> givet din tilladlse til det og at det så går galt er jo så bare
> ærgeligt især for Tyson, men det er i bund og i grund din egen skyld.

Lidt firkantet sat op er det da klart min skyld, men jeg vælger altså ikke at
pakke mine hunde ind i vat da jeg tror at det vil gå for meget ud over deres
livskvalitet, det haps i siden så heller ikke ud til at generer Tyson synderligt.
Om jeg kan få erstatning fra den andens ansvarsforsikring ved jeg ikke,
min egen sygeforsikring dækker det ikke, der står i deres regler at skader
mellem hunde ikke er erstatningsberregtiget, nå det er kun penge, skidt med det.

> Godt for Tyson at der ikke skete mere end det, selvom det nok er
> slemt nok for ham, men du kan nu kun takke dig selv for det.

Tjo igen, skal jeg helt undgå den slags i fremtiden bliver jeg nødt til at begrænse
mine hunde mere end jeg vil synes at der er godt for dem. Jeg tror faktisk ikke
at Tyson opfatter det som særligt slemt, det er da i mine øjne helt naturligt at hunde
kommer op og toppes lidt engang imellem, nogle racer er så bedre til at begrænse
sig end andre, jeg har efterfølgende chekket op på Dogo'en, og det er da en race
jeg vil undgå i fremtiden. Jeg er da klart også blevet klogere af den oplevelse og vil
værer mere påpasselig i omgangen med potientelt agrassive racer i fremtiden.

> God bedring med Tyson, trods alt.

Tak skal du have, han er allerede på toppen igen,
han skal have penecellin et par dage og have taget stingene om en uges tid.
Som jeg skrev så er Tyson ikke en piveskid og har sikker allerede glemt alt
om den lille episode igår.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-10-04 10:35

On Sat, 9 Oct 2004 09:37:21 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Jup, Tyson og de andre (der var ca 5-6 hunde) var alle uden snor,
>helt efter loven da det er tilladt på Damhusengen.

Hmmmm... Det er da noget "nyt". Da jeg gik tur med min hund dér var
det eneste sted man reelt måtte have den uden snor ovre på Vestvolden.
At alle så havde løsgående hunde er så en helt anden snak.

>Den risiko er jeg da helt med på at jeg og mine hunde løber, og jeg skrev heller
>ikke historien for at blive ynket eller svine Dogo'en til, den kan jo ikke gører for
>at den har det temperament den har.

Jeg kommer lidt til at tænke på børn. Tænk hvis man skulle have sine
børn i en indhegning altid blot for at sikre at de ikke blev
"overfaldet" af "bøller" !

Seriøst, så tror jeg at alle hunde ejere regner med at der kan komme
nogle skrammer, når hundene leger sammen. At Vaks og Hansen ikke har
fået nogle skader af at lege med hinanden er blot et under. Vaks har
dog en enkelt gang fået et "blåt øje" af en anden hund. Ikke noget
alvorligt overhovedet. Det var bare en hjørnetand der lige havde
snittet øjenlåget.

>Lidt firkantet sat op er det da klart min skyld, men jeg vælger altså ikke at
>pakke mine hunde ind i vat da jeg tror at det vil gå for meget ud over deres
>livskvalitet

Her er vi meget enige, men for lige at "forsvare" dig, Jens... Du
kunne klade Tysonm til dig, men den anden ejer kunne ikke styre _sin_
hund, ergo må hans hund slet ikke føres uden snor, så hvis der var
tale om at placere skyld, så mener jeg bestemt ikke at den ligger hos
Jens.
Og det kan da godt være at det kun er mig, men at "uheldet" sker efter
at Tyson har givet sig, finder jeg temmelig foruroligende!

> [...]
>Som jeg skrev så er Tyson ikke en piveskid og har sikker allerede glemt alt

Det tyder så ikke på de store smerter, og det er jo rart.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 09-10-04 11:34

> Hmmmm... Det er da noget "nyt". Da jeg gik tur med min hund dér var
> det eneste sted man reelt måtte have den uden snor ovre på Vestvolden.
> At alle så havde løsgående hunde er så en helt anden snak.

Du tager fejl Leyna, det var kun din hund der ikke måtte værer løs
Nej spøg til side, det eneste jeg har hørt dernede i de 2 år jeg er kommet der,
er at nogle mener at hele Engen er til løse hunde og andre mener at det kun er
i den ende oppe ved Jyllingevejen hvor det er lovligt. Episoden skete nede
i den ende hvor alle er enige om at det er tilladt.

> Jeg kommer lidt til at tænke på børn. Tænk hvis man skulle have sine
> børn i en indhegning altid blot for at sikre at de ikke blev
> "overfaldet" af "bøller" !

Eller jeg kunne gører som så mange andre hundeejere her i kvarteret og
kun give Tyson og Angel lov til at værer ude i min indhegnede have.
Næh så må de hellere få nogle knubs, og da det er første gang at der
har flydt blod hos Tyson opfatter jeg det ikke som et problem.
Og når Angel er blevet en stor pige vil jeg nødigt værer den der giver
sig i kast med de to, Angel bliver ikke den der underkaster sig og de
vil uden tvivl hjælpe hinanden hvis det kommer til slåskamp.

> Seriøst, så tror jeg at alle hunde ejere regner med at der kan komme
> nogle skrammer, når hundene leger sammen.

Jeg er faktisk forbavset over at der skulle gå over 2 år før Tyson reddede
sig nogle skrammer med alle de forskellige hunde han skal omgåes på Engen.

> [...]
> Og det kan da godt være at det kun er mig, men at "uheldet" sker efter
> at Tyson har givet sig, finder jeg temmelig foruroligende!

Jeps, fjolset havde store problemer med at styrer sin hund, jeg bilder mig
stadig ind at jeg har 99% kontrol over Tyson. Han stoppede kampen med
det samme jeg råbte til ham, jeg tror ikke han opfattede det som at overgive sig.
Og det haps han fik var vel også mere i kampens hede, men stadig ikke helt fair.
Det der generede mig var at Dogo'en klart har bidt for at skade, den slags uenighed
om pinde plejer da at blive løst med lidt knurren og gøen og ikke seriøse bid.

> Det tyder så ikke på de store smerter, og det er jo rart.

Dyr har altså et andet forhold til smerte end os andre, jeg har læst et sted
at hunde reagerer på smerte når det opstår. Hvor mennesker allerede reagerer
på forventningen om at noget sikkert vil gører ondt, det passer faktisk meget godt
med mine egne opservationer, havde jeg fået sådan et hul i siden ville jeg sikkert
også syntes at det burde gører ondt hele tiden, selv om det sikkert slet ikke gør det.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 10-10-04 09:17

On Sat, 9 Oct 2004 12:34:10 +0200, "Pwh"

>Du tager fejl Leyna, det var kun din hund der ikke måtte værer løs
>Nej spøg til side, det eneste jeg har hørt dernede i de 2 år jeg er kommet der

Okay, det er mere end to år siden jeg har været dér. Omtalte hund
afgik ved døden i 1992. derfor "nyt".
Min daværende hund ville du sikkert slet ikke have opfattet som en
hund (hvis du da havde kune få øje på den overhovedet) for det var en
chihuahua-blanding!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mus

Dato : 09-10-04 11:29

> [...]
bidsårret da han
> var på vej over til mig efter jeg havde råbt til ham, altså et angreb

Ja sådan er det nogen gange med hunde sprog. Vi ser ikke altid alle de tegn
hunde viser overfor hinanden.

> [...]
> mellem hunde ikke er erstatningsberregtiget, nå det er kun penge, skidt

Det er nok heller ikke et spm om at man skal pakke hunden ind, bre være
forberedt på at der altså kan sek noget.
Der er risikoer ved det meste her i livet og det må vi lære at leve med.

Forstår dog ikke at din huns egen sygesikring ikke dækker det. Det gjorde
vores da vores hund blev bidt.

> [...]
oplevelse og vil
> værer mere påpasselig i omgangen med potientelt agrassive racer i

Ja hvad er så potentielt aggressive racer? Vores hund blev voldsomt bidt
engang og det var altså ikke nogen kamphund a la dogoen. Og på vores vej har
vi en Golden Retreiver som er meget aggressiv overfor vores hund. Min
forrige hund bed engang hul i en større jagthund . Det var en gravhund jeg
havde - en meget bestemt lille herre.

Jeg tror ikke der ment du bør begrænse det. Bare acceptere at sådan noget
kan nu engang. De har jo også haft det sjovt og så giver det nogle knubs
engang i mellem.

Mht forsikring er det vel ok den bidende hund betaler skaden selv om det er
hændeligt uheld. Det er jo derfor vi tegner forsikringer - hvis vi kommer ud
for uheld.

LN

Fra : Pwh

Dato : 09-10-04 11:48

> Ja sådan er det nogen gange med hunde sprog. Vi ser ikke altid alle
> de tegn hunde viser overfor hinanden.

Det går som regel også så hurtigt at man ikke når at gribe ind, kampen igår
har vel max varet 10-15 sekunder, men længe nok til at Tyson blev skadet.
Om der skete Dogo'en noget har jeg så lov til at håbe på, jeg ved det ikke.

> Forstår dog ikke at din huns egen sygesikring ikke dækker det. Det
> gjorde vores da vores hund blev bidt.

Dyrelægen påførte kun regningen at det var et sår der er blevet syet
så jeg tror ikke jeg får problemer med at få det dækket.
Men Sygekassen Danmark dækker ikke skader der sker mellem hunde
ifølge de regler jeg har liggende fra dem.

> [...]
> vores hund. Min forrige hund bed engang hul i en større jagthund .
> Det var en gravhund jeg havde - en meget bestemt lille herre.

Der er altså nogen racer der er mere dominante i deres adfærd end andre,
at en Labrador også kan gå hen og blive agrassiv er der selvfølgelig ingen
naturlov der siger, det er vist bare undtagelsen
Og mht din egen gravhund er min erfaring med dem altså også at de har
for meget mod i forhold til deres fysiske størrelse, så må de tage de tæv
der følger med, man ser det også tit hos Terrier.

> Jeg tror ikke der ment du bør begrænse det. Bare acceptere at sådan
> noget kan nu engang. De har jo også haft det sjovt og så giver det
> nogle knubs engang i mellem.

Skal jeg værer ærlig, så tror jeg faktisk også at Tyson morede sig glimrende
Han er aldrig den der starter en slåskamp, men bliver han provokeret så tager
han gerne kampen op og så må han jo tage hvad der følger

/Jens

Fra : Louise

Dato : 10-10-04 10:03

Øv, det er da træls, men desværre det, der kan ske når hundene leger
frit. Men de vil nu sikkert hellere løbe og lege og risikere lidt
skrammer end de vil gå i snor altid

Mht forsikringen, så havde du ikke fået en krone fra hans forsikring
når I selv har sluppet hundene løs og ladet dem lege. Så snup du den
bare på din sygeforsikring; den dækker jo sådan noget.

God bedring til bøffen.

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 10:28

Louise wrote:
> Øv, det er da træls, men desværre det, der kan ske når hundene leger
> frit. Men de vil nu sikkert hellere løbe og lege og risikere lidt
> skrammer end de vil gå i snor altid

Helt enig.
Men Tyson og Dogo'en legede nu ikke sammen, den prøvede at tage en pind
som han lå og hyggede sig med, han knurrede så af den og den røg i flæsket
på ham så forsvarede han sig og så havde man jo kampen.
Så i mine øjne er det da Dogo'en som er galt på den, den skal da respekterer
når en ældre og større hanhund beder den om at fise af fra hans legetøj.

> Mht forsikringen, så havde du ikke fået en krone fra hans forsikring
> når I selv har sluppet hundene løs og ladet dem lege. Så snup du den
> bare på din sygeforsikring; den dækker jo sådan noget.

Er du sikker på det, jeg mødte nemlig fjolset igen igår og han lovede at undersøge
om hans forsikring dækkede. Han syntes jeg var pivet da jeg bad ham om at holde
sin køter væk fra mine hunde i fremtiden, det var jo bare kådhed sagde han,
ja så ville jeg da nødigt værer der når den blev sur måtte jeg svarer

> God bedring til bøffen.

Mange tak, han har det allerede fint igen.
Han slog godt nok i bakgear da vi mødte den igen dagen efter på Engen,
jeg tror det er oplevelsen hos dyrelægen der har generet ham, der var nemlig ikke
noget lige bagefter kampen.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 00:38

On Sun, 10 Oct 2004 11:27:59 +0200, "Pwh"
> [...]

>når en ældre og større hanhund beder den om at fise af fra hans legetøj.

,ja det ville jeg nu også mene, men de har jo deres egne regler, men
min hund havde gerne overladt sin pind til en tæve, for at snuse den
bag i imens den var optaget af pinden sådan er de jo så
forskellige måske der var et problem i at tæven ikke kunne lugte
om din var en han ? pga kastrationen tænker jeg ? min hund har samme
problem hvis han møder hanhunde der er kastreret han ved ikke helt
hvad der foregår og hvordan han skal forholde sig, og hvis de så
knurrer eller bidder ud efter ham så er der større rissiko for at han
bidder tilbage end der havde været hvis de havde lugtet af tæve, og
hvis de havde lugtet af han så havde han også vidst hvordan han skulle
forholde sig med det samme, nemlig at gå væk fra dem eller få dem til
at gå væk ! det er ikke for at starte snakken om kastrerede hunde igen
men bare for at nævne at det kan have været en grund til at det gik
galt.

> [...]
>sin køter væk fra mine hunde i fremtiden, det var jo bare kådhed sagde han,
>ja så ville jeg da nødigt værer der når den blev sur måtte jeg svarer

,,,,,ja så er han da en nar, han må bare akseptere at du ikke vil have
din hund til at lege med hans, så kan han tænke hvad han vil, sådan er
det jo bare, jeg tænker også nogle gange mit når folk ikke vil lade
deres hunde lege med min, men jeg aksepterer det skam og siger skam
ikke noget til det, det er jo folks ret, ligesom han nok heller ikke
ville lade sin hund "lege" med en pit der bed hul i hans, og så kunne
ejeren af piten kalde ham for pivet man må akseptere folks
holdninger sådan er det bare, og det burde han også gøre, hvis han
ville have sin hund til at kunne lege med alle hunde skulle han jo
have købt en goldenretriver istedet for

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 13:41

> [...]
> forskellige måske der var et problem i at tæven ikke kunne lugte
> om din var en han ? pga kastrationen tænker jeg ?

Jeg har faktisk fået samme tanke, men stadig skulle Dogo'en da respektere
den anden ældre hunds legetøj og fise af når der bliver knurret selvom
det havde været en tæve jeg havde haft.

> det er ikke for at starte snakken om kastrerede hunde igen
> men bare for at nævne at det kan have været en grund til at det gik
> galt.

Det er helt ok, alle oplysninger skal da med så folk bedre kan vurderer om
kastraktion er en god ide for deres hanhund. Jeg fortæller da åbent og ærligt
at det giver visse problemer mad andre hunde ikke kan kønsbestemme Tyson.
Det er skam ikke kun rosenrødt at få sin hund kastreret.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 14:50

> Jeg har faktisk fået samme tanke, men stadig skulle Dogo'en da respektere
> den anden ældre hunds legetøj og fise af når der bliver knurret selvom
> det havde været en tæve jeg havde haft.

Min erfaring er det at rigtigt mange tæver knurrer og snapper lidt efter
vores hanhund. Vores hanhund er bare overbærende. Siger ikke noget. Han
virker lidt ligeglad. Der skal endda siges at han er 7½ år, så han er en
ældre herre. Men havde det været en hanhund have han ikke altid fundet sig i
det. Det kommer meget an på hvilken hanhund det er.

Tror du har fat i noget her. Det spiller da måske også en rolle.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 06:35

On Sun, 10 Oct 2004 14:40:31 +0200, "Pwh"

>Jeg har faktisk fået samme tanke, men stadig skulle Dogo'en da respektere
>den anden ældre hunds legetøj og fise af når der bliver knurret selvom
>det havde været en tæve jeg havde haft.

,,,,,,,,,,,,tjae i en perfekt hundeverden ville den have respekteret
den ældre hund, men det er jo ikke perfekt, for dogoen er måske mere
dominerende end andre tæver generelt er, og din hund er måske en del
mere ligeglad med tæver end andre hanhunde generelt er, og så er det
måske bare 2 uheldige hunde at sætte sammen, min ville have givet
pinden væk hvis han syntes at hun duftede godt bare for at snuse hende
bag i ville han ret sikkert have givet hende sit kødben også, men så
tilgængæld hvis hunden der prøvede at tage hans pind nu havde lugtet
af hanhund så havde min gået amok med det samme det bliver hurtigt
kompliseret, men jeg tror altid at der er en grund til at slåskampen
starter, men samtidig er det ikke altid let at forudse at det vil ske

> [...]
>at det giver visse problemer mad andre hunde ikke kan kønsbestemme Tyson.
>Det er skam ikke kun rosenrødt at få sin hund kastreret.

,,,,,,,,ja hatten af for at du fortæller at det ikke kun er rosenrødt
!

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 17:45

> [...]
> dominerende end andre tæver generelt er, og din hund er måske en del
> mere ligeglad med tæver end andre hanhunde generelt er,

Det kan sagtens værer humlen i det stykke, den Dogo er alt for dominerende af
natur efter hvad dens ejer selv fortalte. Så må han bare finde nogle andres hunde
og socalicerer den med, det er ham selv der har valgt en svær race, så må han gører
som dig og opfører sig ansvarligt og ikke bare slippe blandt alle andres hunde uden
at advarer dem om risikoen i forvejen.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-10-04 18:13

On Sun, 10 Oct 2004 18:45:04 +0200, "Pwh"

> [...]
>som dig og opfører sig ansvarligt og ikke bare slippe blandt alle andres hunde uden

helt enig, når man køber en "bissehund" så må man gå uden om visse
andre hunde og hundeparker, jeg har skam også været i mange
hundeparker også nede på engen ved dig et par gange men jeg har skam
altid min hund i snor til jeg er rimmelig sikker på at den kan lege
med en anden hund, og hvis der er flere hunde i en flok går jeg
automatisk uden om da rissikoen for at bare en af dem er en hanhund er
ret stor sådan er det bare, men jeg kender måske også min hund
lidt bedre end ham med dogoen gør med sin, man må sku passe lidt
ekstra på når man har en dogo, jeg kender et par søde dogoer der
sagtens kan lege med andre hunde af samme køn bare de andre ikke
prøver at dominere dem og det er sku mere end hvad min lille
terrier kan prale af, han nægter nemlig bare at lege med hanner
sådan er det bare, man må kende sin hund og leve med måden den er på,
og dogotæverne er bestemt ikke mildere end hannerne er, men han finder
vel ud af hvad det er for en hund han har en eller anden dag. Hvor
gammel er hans hund ?

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 18:40

> [...]
> og dogotæverne er bestemt ikke mildere end hannerne er, men han finder
> vel ud af hvad det er for en hund han har en eller anden dag. Hvor

Er dogoer altid sådan?

Jeg har oplevet meget dominerende adfærd blandt rottweilere - men ligeså
ofte mødt nogen der bare var super.

Kender en enkelt amstaff tæve og den er super sammen med alle hunde indtil
videre.
Men selvfølgelg kan den vel også komme i en situation, hvor det kan gå galt.
Det gør den jo hverken aggressiv eller dominerende.

LN

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 19:03

Mus wrote:
> [...]
> Men selvfølgelg kan den vel også komme i en situation, hvor det kan
> gå galt. Det gør den jo hverken aggressiv eller dominerende.

Der kommer skam også en del forskellige Bullterrier nede På engen, og jeg
har til dags dato aldrig haft problemer med nogle af dem. Det var også derfor
at jeg gav Dogo'en en chanche mere, det har faktisk mere været Schæfere at
jeg har haft problemer med i tidens løb og ikke diverse kamphunde.

/Jens (som er ligeglad med hundens race, blot den opfører sig ordenligt)

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-10-04 19:09

On Sun, 10 Oct 2004 20:02:55 +0200, "Pwh"
> [...]

>jeg har haft problemer med i tidens løb og ikke diverse kamphunde.
>
>/Jens (som er ligeglad med hundens race, blot den opfører sig ordenligt)

vi mødte faktisk en schæferhan i dag den kom løbene foran sine ejere
da den så vores hunde der knurede af den vendte den om og gik tilbage
igen, det var sku en klog schæfer det plejer de nemlig ikke at gøre,
de plejer nu efter hvad jeg har oplevet at tage udfordringen op og
slås, men den fra i dag var både velopdragen og klog, det er sku
dejligt at se, for vi tænkte først åh nej nu bliver der balade, men
endnu en baladefri dag blev det til

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 19:43

Punish The Deed, Not The Breed. <ninja@ninjasen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uguim0p7jv951pef3e17mbu5qrknd9raou@4ax.com...

> [...]
> slås, men den fra i dag var både velopdragen og klog, det er sku
> dejligt at se, for vi tænkte først åh nej nu bliver der balade, men

Hæ hæ jeg bliver så forskrækket når sådan noget sker altså at en hanhund
løber med fuld drøn mod vores at jeg impilsivt råber og skriger -
det virker også . Min mand siger at han godt forstår den løber når jeg
bliver rigtig gal he he

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-10-04 19:06

On Sun, 10 Oct 2004 19:40:23 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>Er dogoer altid sådan?

nu kender jeg jo ikke alle sammen men det er jo nok en af de racer
man kalder en alpharace altså hunde der gerne vil være den der
bestemmer, dog ikke i så høj grad som visse andre der er sikkert nogen
der kan berette om en dogo der er et dydsmønster, men det er vist
snarre undtagelsen end reglen, og her snakker jeg altså over for andre
hunde, ikke overfor mennesker ! men jeg syntes at det er en god race,
den har da nogle egenskaber som min hund godt kunne lære noget af, så
som at være bare en lille smule mere tolerant overfor andre hunde, der
er min nu anderledes end dogoen nogle ville kalde det værre

men alt i alt er det hele faktisk slet ikke så simpelt som mange godt
vil gøre det til, dum race og sød race almindelig hund og dræberhund
osv for både den indviduelle hunds gener fra forældre,
opdragelsen, socialiseringen, maden, aktiveringen og sikkert flere
andre ting spiller ind i større eller mindre grad !

min egen hund "engelsk staffordshire" kunne sagtens have været en hund
der kunne have leget med alle hunde , men det blev ved et snuptag
fjernet da han som 7mdr blev overfaldet af en ruhåret hønsehund, dagen
efter var han voksen og hadede alle hanhunde og gør det stadig trods
mange forsøg på at lave det om, så man kan faktisk ikke generalisere
for det kan være en hændelse som i mit tilfælde på 20-30sekunder der
ændrede hele min hunds liv og opførsel over for andre hunde, så selv
om jeg har givet min hund det bedste mad aktivering omsorg og hvad jeg
ellers kunne gøre, så kigger folk nogle gange på mig den dag i dag som
om jeg er en psykopat der sikkert tæver min dræberhund osv så min
pointe er at man kan ikke generalisere med dogoer heller, der er ting
man ved om racen hvis man har en eller har læst om den, men hvordan
dens opvækst har været kan man ikke vide og ikke engang ejeren selv
kan styre det altid som da min egen hund blev overfaldet, men jeg vil
sige at lige omkring dogoen så er det en packdog der er lavet til at
jage i flok så den vil være rimmelig til at akseptere andre hunde hvis
de ikke dominerer den.

> [...]
>ofte mødt nogen der bare var super.
>
>Kender en enkelt amstaff tæve og den er super sammen med alle hunde indtil

hvor gammel er den nu ?

>Men selvfølgelg kan den vel også komme i en situation, hvor det kan gå galt.
>Det gør den jo hverken aggressiv eller dominerende.

,nej det er jo netop det, hunde kan også blive uvenner ganske simpelt,
og nogle hunde kan bare ikke klare udseenet af en vis anden hund,
ligesom vi mennesker jo også har det nogle gange, vi har vel alle
prøvet at møde en som vi bare syntes at lignede en nar eller en
kælling ikke hvorfor skulle hunde være bedre end os. der kan være
så mange ting der spiller ind, men de fleste vil gerne gøre det
simpelt fordi de enten ikke kan eller ikke gidder at tænke tingene
igennem, når mennesker bliver uvenner og kommer op at slås kan der
være mange kompliserede ting der går forud og er grunden til det, det
samme med hunde, bare andre ting selvfølgelig og aligevel ikke
altid, mange hanhunde kommer op at slås over en tæve i løbetid, som
mennesker også kan gøre hundene er bare mere kompliserede, hvis en
tæve har pisset på en busk og to hanhunde skiftes til at pisse oven på
det og bliver ved, kan de måske blive uvenner over hvem der har den
bedste duft og hvem der skal pisse den sidste gang på busken, der er
rigtig mange muligheder for at komme op at slås så det er bare
kompliseret, og jeg tror at den der tænker meget over det bliver bedre
til at gennemskue sin hund og dermed bliver han/hun også bedre til at
undgå fremtidige slagsmål .

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 19:52

Punish The Deed, Not The Breed. <ninja@ninjasen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c1tim0t6u8b1j5tqglqonmkjdfd22ht0bc@4ax.com...

> [...]

> opdragelsen, socialiseringen, maden, aktiveringen og sikkert flere
> andre ting spiller ind i større eller mindre grad !

Lige akurat.

> [...]
> for det kan være en hændelse som i mit tilfælde på 20-30sekunder der
> ændrede hele min hunds liv og opførsel over for andre hunde,

Men nok også svært at vide om den havde fået denne adfærd også uden
overfaldet - måske bare senere - når den var ved at blive kønsmoden???

> [...]
> sige at lige omkring dogoen så er det en packdog der er lavet til at
> jage i flok så den vil være rimmelig til at akseptere andre hunde hvis

Mener den er lige omkring 3 år.

> [...]
> kompliseret, og jeg tror at den der tænker meget over det bliver bedre
> til at gennemskue sin hund og dermed bliver han/hun også bedre til at

Yep hunde slås engang i mellem. Det er jo ikke ualmindelig hundeadfærd. Det
sker også med små hunde - man lægger bare ikke mærke til det på samme måde.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-10-04 20:50

>Men nok også svært at vide om den havde fået denne adfærd også uden
>overfaldet - måske bare senere - når den var ved at blive kønsmoden???

,tjae det er jo så ikke til at vide, men jeg har mødt en enkelt af min
egen race som bare ikke ville slås, ingen tvivl om at den godt kan
finde ud af det hvis den bliver presset til det, men den blev helt
forskrækket da min knurede af den og så gik den bare, ejeren sagde at
den aldrig har været oppe at slås eller blevet overfaldet så det er
også i høj grad omgivelserne der bestemmer udfaldet af en hund, og
omgivelserne er man jo ikke altid herre over.

>så selv

>indtil

>Mener den er lige omkring 3 år.

,tjae så er den jo voksen men der har nok været mange heldige faktorer
der har spillet ind for det er altså sjældent at sådan en kan lege med
andre af eget køn, men ok det kan lade sig gøre, bare ikke så tidt

>galt.

>Yep hunde slås engang i mellem. Det er jo ikke ualmindelig hundeadfærd. Det
>sker også med små hunde - man lægger bare ikke mærke til det på samme måde.

,nej og det er nemlig hundeadfærd som mange ikke fatter, for hvis folk
ser hunde slås så bliver der straks snakket om hvilken hund der er
mærkelig og sikkert tævet af ejeren og det er nok racen osv osv
men folk glemmer helt at det er en naturlig del af deres adfærd og en
slåskamp er slet ikke så slem, selv vi mennesker gør det hele tiden,
bare tag ind til byen i weekenden eller se tvavisen

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 21:06

> [...]
> slåskamp er slet ikke så slem, selv vi mennesker gør det hele tiden,
> bare tag ind til byen i weekenden eller se tvavisen

Det er vel derfor at man har "opfundet" boksekampe og hundekampe,
fordi det åbenbart ligger i de racers natur at tæve hinanden
Næh, jeg synes at man skulle arrangerer nogle ordentlige
"mand mod hund" kampe, se det ville værer værd at glo på
Eller i dit tilfælde Punish, dig mod 50 gale baggårdskatte

/Jens (hvis hunde godt må slås, bare de ikke får tæv)

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 08:27

On Sun, 10 Oct 2004 22:06:00 +0200, "Pwh"

> [...]
>"mand mod hund" kampe, se det ville værer værd at glo på
>Eller i dit tilfælde Punish, dig mod 50 gale baggårdskatte

vidste du i øvrigt at Billy-the ratkiller fra 1825 dræbte 90 rotter på
7½ minut i Westminster pit ?

tag ikke fejl af terrierene !Billy var godt nok en af de sejere
Ratpits men 50 katte ville slet ikke være nogen match for os

Så som ren underholdning ville jeg skam have min lille hund med som
jeg så kunne svinge rundt i luften imens hans boltsaksemund hakkede
katte i stykker konstant, og måske jeg kunne fyre cirkelspark af imod
de katte han ikke kunne nå at klippe over imens

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 18:55

> [...]
> og dogotæverne er bestemt ikke mildere end hannerne er, men han finder
> vel ud af hvad det er for en hund han har en eller anden dag. Hvor

Den er 9mdr gammel og har lige haft sin første løbetid, jeg tror også at han opdrager
den på en helt forkert måde. Han er meget hård i sin måde at irettesætte den på.
Jeg har ikke set ham slå den (så var jeg gået) men han hiver den op og råber og skriger
til den hvis den ikke lystrer ham med det samme eller hvis den dominerer andre hunde.
Jeg kan da til tider også værer hård ved mine vuffere hvis de virkelig kvajer sig, men det
virker som regel bedre på mine at jeg blot ignorer dem og udtrykker mishag med dem.
Jeg kunne faktisk godt blive bange for at den Dogo går hen og bliver agrassiv overfor
mennesker med de metoder han bruger overfor den.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-10-04 19:18

On Sun, 10 Oct 2004 19:54:53 +0200, "Pwh"

> [...]
>Jeg kunne faktisk godt blive bange for at den Dogo går hen og bliver agrassiv overfor
>mennesker med de metoder han bruger overfor den.

det tror jeg nu ikke de er ret hårdføre, og rimmelig stædige hunde, så
hvis man er alt for pædagoisk overfor sådan en gør man nok bare sig
selv en bjørnetjeneste, der er forskel på hvad der virker på hvilke
hunde jeg skal også bare hæve stemmen så er min hund helt nede at
krybe og jeg har skam aldrig nogen sinde slået min hund, det mener jeg
at er en faliterklæring, men at tage fat i hunden og råbe kan være
nødvendigt især med så stærk en hund, man kan ikke sammenligne den med
andre racer, den _skal_ bare vide at det er ejeren der bestemmer,
ellers er det et stort problem, men at være hård overfor den når den
dominerer andre hunde hjælper vist ikke, for der er visse ting man
bare ikke kan lave om på, og de tæver er bare, eller kan bare være
nogle strenge nogle, sådan er det bare, man kan ikke altid forme sin
hund som man vil have den som mange tror.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-10-04 10:43

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jens

Så da ellers at de havde tilbud på lappegrejer i Jem & Fix
Det er da noget billigere Kr 9.95..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 13:31

> Hej Jens
>
> Så da ellers at de havde tilbud på lappegrejer i Jem & Fix
> Det er da noget billigere Kr 9.95..
>
> M.V.H.....Benny..

Og det fortæller du mig først nu

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 11:44

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4169009f$0$298$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
respekterer
> når en ældre og større hanhund beder den om at fise af fra hans legetøj.

Nej men de var nu engang begge løse.
Uha sørme ikke altid den ældste der bestemmer og da slet ikke den største.
Det har også meget med psykisk overlegenhed at gøre. Har en veninde hvis
forældre havde to Golden Retreiver hanhunde sammen. Det gik godt i nogle
ord- så slog den unge hanhund den ældre hanhund ihjel. Den bed den
simpelthen i struben.

Der er meget mere end alder og størrelse på hunden der spiller ind. Dogoen
har måske følt sig provokeret af din hund. Synes det nogen gange kan være
svært at nå at afløse alle de tegn hundene viser overfor hinanden. Er en
hund ved at blive kønsmoden og hormonerne kører kan de også have lyst til at
prøve kræfter med andre hunde.

> [...]
han,
> ja så ville jeg da nødigt værer der når den blev sur måtte jeg svarer

Nu er det jo altid svært fra udekommende at vurdere om du er pivet eller han
er et fjols. Vi har jo kun din beskrivelse. Man ser jo ofte meget
forskelligt på de oplevelser man får.

LN

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 13:35

> Nu er det jo altid svært fra udekommende at vurdere om du er pivet
> eller han er et fjols. Vi har jo kun din beskrivelse. Man ser jo ofte
> meget forskelligt på de oplevelser man får.
>
> LN

Jeps, men hvis vi nu antager at min beskrivelse hvor begge mine hund,
den ene en hvalp på 6mdr bliver bidt af den samme hund er rigtig.
Ville du så ikke også bede ejeren af den hund om at holde den væk fra dine.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 14:42

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41692c6f$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeps, men hvis vi nu antager at min beskrivelse hvor begge mine hund,
> den ene en hvalp på 6mdr bliver bidt af den samme hund er rigtig.

Jeg tvivler slet ikke på din beskrivelse er forkert. Det er sådan du har set
det. Men en anden person med en anden indgansvinkel vil måske beskrive
hændelsen anderledes. To sæt øjne ser ikke altid ens på tingene

Ok er begge dine hunde blevet overfaldet af samme hund? I hvilken situation
er den anden blevet bidt? Gik der hul på begge dine hunde?

Da vores blev overfaldet så det også ud for os som om det var umotiveret.
Vores havde ryggen til og den anden rev sig løs(halsbåndet gik i stykker) og
overfaldt vores. Det var mig der gik med vores hund. Den fløj lige på vores
hund, som ikke havde en chance og den ville bare ikke slippe sit tag igen.
Dette resulterede i at han også måtte lappes sammen hos dyrlægen. Fik dog at
vide af folk der havde set optrinnet at der havde været en magtkamp. Jeg
havde bare ikke set det. Vores havde lige ganske kort kigget den anden i
øjnene, hvorefter den løftede halen lodret op. Halen blev tykkere ved roden
og han gik på en sådan "her kommer jeg måde". Den anden hund var lige ved at
blive kønsmoden.

Vi fik det ordnet i al fordragelighed med forsikring og vi kan stadig tale
sammen. Det var et hændeligt uheld og hvad der nu kan ske. Ingen onde
følelser mellem os.

> Ville du så ikke også bede ejeren af den hund om at holde den væk fra
dine.

> /Jens

Umiddelbart nej. Synes ikke ud fra det du beskriver, at det lyder som noget
slem slåskamp. Mere som en lille magtkamp om legesager, som jeg slet ikke
synes er unaturlig adfærd for hunde. Jeg tror næsten man skal have været til
stede for at kunne vurdere det.

Det er lidt noget andet hvis det er totalt umotiveret og sker igen og igen
med samme hund. Men det er der jo ingen der ved her.
I princippet kunne der vel lige så godt være gået hul i dogoen, hvis du
skriver der var en kamp.

LN

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 15:14

Mus <Bastian@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41693a9c$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> med samme hund. Men det er der jo ingen der ved her.
> I princippet kunne der vel lige så godt være gået hul i dogoen, hvis du

Mener selvfølgelig: tvivler ikke på din beskrivelse er rigtig

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 15:47

> Ok er begge dine hunde blevet overfaldet af samme hund? I hvilken
> situation er den anden blevet bidt? Gik der hul på begge dine hunde?

Det første "overfald" havde jeg valgt ikke at skrive om for ikke at gører
historien for lang. Godt, men det der skete første gang (dagen inden tyson blev bidt)
var at jeg sammen med mine hunde Tyson og Angel (6 mdr) mødte Dogo'en,
Dogo'en var lidt overgearet overfor Angel, dog ikke agrassiv, og det brød hun sig
ikke om og knurrede lidt af den. Med det samme væltede Dogo'en Angel om på siden
og hapsede hende i bagbenet, der skete ikke noget, men Angel pev da.
Om fredagen mødte jeg så Dogo'en igen, ejeren kom fisende over til os og spurgte
så mindeligt om vi ikke kunne prøve igen da han var ked af hvad der var sket dagen før.
Ok, Angel havde trods alt knurret af Dogo'en og var derfor ikke helt uskyldig, så jeg
lod dem prøve sammen igen, der var heller ingen probs, Angel holdt sig nu væk fra Dogo'en.
Vi havde vel stået der 15min da Dogo'en så kom i kamp med Tyson, inden det havde
den også været en smule grov overfor en Labtæve. Så set i bakspejlet burde jeg have gået
meget før, men jeg har mødt den Dogo'en 2 gange før uden probs og forventede ikke
at den ligefrem ville kaste sig over Tyson, jeg var mere obs på Angel.
En klar fejlvurdering fra min side, men igen, jeg vil mene at det er Dogo'en der
har et seriøst adfærdsproblem, Tyson er kendt som en fredelig hund på Engen.

> [...]
> slet ikke synes er unaturlig adfærd for hunde. Jeg tror næsten man
> skal have været til stede for at kunne vurdere det.

Hæ, lille magtkamp, Tyson fik et dybt kødsår ud af det. Magtkampe har jeg
set nogle stykker af og der har endnu aldrig flydt blod.
Jeg er overbevist om at Dogo'en ikke var stoppet før en af dem var døde,
det bid var for at skade og ikke bare den sædvænlige larm.

> [...]
> igen med samme hund. Men det er der jo ingen der ved her.
> I princippet kunne der vel lige så godt være gået hul i dogoen, hvis

Læs hvad jeg skriver, Tyson forsvarede sig mod et angreb. Jeg kan da ikke
forvente at han skal stikke halen mellem benene når et fysisk svagere ung tæve
angriber ham. Nope, det var klart Dogo'en der startede det der udviklede sig
til et slagsmål, Tyson har aldrig startet en slåskamp men har da et par gange
forsvaret sig mod angreb, og faktisk er han ret god til at slås hvis det skal værer.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 16:44

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41694b4d$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
Dogo'en der
> har et seriøst adfærdsproblem, Tyson er kendt som en fredelig hund på

Jeg har altså stadig lidt svært ved at vurdere om det er helt ude i hampen
med den dogo. Du har jo også mødt den uden problemer, som du skriver. Men
det er jo heller ikke mig der skal vurdere det. Det er jo op til dig at
tackle situationen. Hunde er jo nogle gange en smule grove overfor hinanden.
Hundesprog kan være lidt groft set med menneskeøjne. Det lyder da til at
ejeren af dogoen er venlig og ked af det der skete med din lille Angel.

> Hæ, lille magtkamp, Tyson fik et dybt kødsår ud af det. Magtkampe har jeg
> set nogle stykker af og der har endnu aldrig flydt blod.

Ja hvis man er uheldig kommer der jo sår. Prøvede det jo engang med min egen
gravhund. Den kunne bide ret godt til i en større jagthund. ;-(

> Jeg er overbevist om at Dogo'en ikke var stoppet før en af dem var døde,
> det bid var for at skade og ikke bare den sædvænlige larm.

Ja det er jo så din vurdering og jeg kan ikke svare på om du har ret i
dette. Men er det ikke også ligegyldigt.
Umiddelbart tror jeg da nok kampen havde varet længere end 10-15 sek og
skaderne havde været større, hvis den ville have slået din ihjel. Vil ikke
tro sådan en hund er lige til at stoppe. Og ejeren af Dogoen har jo åbenbart
slet ikke set det sådan.
Har faktisk hørt at to hanhunde slås til den ene underkaster sig. to tæver
slås til den ene dør. Ved ikke om der hold i dette. Men den kan vel have
været i tvivl om kønnet på din kastrerede hanhund?
To rotweilere der feks leger skulle også kunne lyde meget voldsomt og som en
stor slåskamp. Nogle hunde larmer vist mere end andre. Skriver det ikke
fordi jeg tror det bare var leg mellem din hund og dogoen - men mere for at
sige at måske larmer den slags hunde bare lidt mere???

> [...]
gange
> forsvaret sig mod angreb, og faktisk er han ret god til at slås hvis det

Ja jeg ved godt den forsvarede sig og ja det skal den da også. Har da slet
ikke skrevet den ikke skulle, men at der jo også kunne været gået hul på
dogoen. Måske bare et hændeligt uheld at det var din. Forstår så udmærket du
er ked af det og måske også lidt gal. Man vil jo så gerne beskytte sin hund.
Hvis det er noget der gentager sig igen og igen med denne dogo, ja så skal
den da føres i snor - men så har man også selv et ansvar for at ens hund
ikke løber hen til hunden i line.

Hunde er nu engang hunde og opfører sig sådan.

Overgiver din tyson sig aldrig eller forvare ahn sig ALTID?

LN

LN

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 17:40

> [...]
> igen og igen med denne dogo, ja så skal den da føres i snor - men så
> har man også selv et ansvar for at ens hund ikke løber hen til hunden

Mener du at jeg ligefrem skal lægge hunde til at det kan få lov til at gentage sig,
hvad posetivt for mine hunde skulle der kunne komme ud af det.
Der er da et par hunde som Tyson ikke kan med og dem undgår jeg bevidst,
jeg går tur for at få er rolig og postiv oplevelse, ikke for at overværer diverse
magtkampe mellem hunde. Har du lyst til at lægge hund til den slags gentagende
gange er det din sag, jeg har efterhånden lidt probs ved at finde ud af hvor du vil
hen med dine indlæg.

> Hunde er nu engang hunde og opfører sig sådan.

Okay, det er så første gang jeg har oplevet en så agrassiv/dominerende hund,
vil du ligefrem påstå at de alle opfører sig sådan, sikke noget vrøvl.

> Overgiver din tyson sig aldrig eller forvare ahn sig ALTID?

Så mange gange har jeg nu ikke været i den situation, men efter han blev voksen
kan jeg ikke mindes at han har trukket sig før jeg har stoppet ham hvis det var
kommet til slagsmål. Men han er ikke spor dominerende af natur, der er da hunde
hvor han klart underkaster sig fra starten af, og så er alt som det skal værer.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 18:21

> [...]
gentagende
> gange er det din sag, jeg har efterhånden lidt probs ved at finde ud af

Nej det mener jeg da ikke. Det er da op til dig. I må jo bare prøve at undgå
hinanden.
Jeg vil såmænd ikke nogen steder hen med mine indlæg. Prøver bare at sige at
det oftest kan ses fra flere vinkler. Og det ser det jo også ud til at de
implicerede parter gør her.

Du må ikke opfatte det som en kritik af dig. Det er slet ikke min mening.
Men lige som mange andre herinde mener jeg man løber en risiko når man lader
hunde løbe løs og lege.

Jeg ved ikke om jeg vil lægge hund til. Har jo ikke selv oplevet
situationen.
generelt lader jeg dog ikke min hund løbe løs sammen med andre hunde,
medmindre de andre ejere er indforstået eller at de kender hinanden.
Min hund er nemlig lidt ligesom din tror jeg. Han er ikke den der starter en
slåskamp - men han forsvarer sig selv - og så kan det let udvkle sig til en
slåskamp.
Netop det at han ikke er en hund der bare underkaster sig, gør at jeg vil
undgå problemer. Sådan er vi jo forskellige. Han er en stærk hund og det kan
andre hanhunde jo aflæse. Så indirekte er han jo nok provokerende overfor
andre hunde. Det betyder ikke at han ikke kan lege med andre hanhunde. Det
kan han sagtens med de fleste hanhunde og de fleste hanhunde må også knurre
af ham. Problemet opstår kun ved en hund, der er lige så stærk(psykisk) som
ham eller stærkere - og som lægger op til ballade. Han har dog aldrig bidt
en anden hund så der kom sår. Et lille nap eller lidt larm mere har der
aldrig været. Og han reagere meget hurtigt på at vi irettesætter ham.

> Okay, det er så første gang jeg har oplevet en så agrassiv/dominerende
hund,
> vil du ligefrem påstå at de alle opfører sig sådan, sikke noget vrøvl.

Nej det vil jeg da ikke påstå! Men det er heller ikke helt ualmindeligt. Men
nok mest typisk ved hanhund mod hanhund.

OK

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 18:48

> Nej det mener jeg da ikke. Det er da op til dig. I må jo bare prøve
> at undgå hinanden.

Jeg tvivler faktisk på at han vil vise sig på Engen igen, jeg tvivler også på
at jeg hører fra ham i forbindelse med forsikring.
Hans ry er allerede godt igang med at blive spoleret dernede, folk spørger
mig jo hvorfor Tyson er blevet syet og jeg ser ingen grund til at dække over
Dogo'en. Jeg kommer dagligt på Engen, og han er rimeligt ny, så folk ved hvad
jeg og Tyson er for nogle størrelser og kan ud fra min historie nok selv drage
deres egne konklusioner. Andre dernede har også fortalt mig at de har set Dogo'en
opfører sig uheldigt, og atter andre har undgået den bevidst på fornemmelse.

> Jeg vil såmænd ikke nogen steder hen med mine indlæg. Prøver bare at
> sige at det oftest kan ses fra flere vinkler. Og det ser det jo også
> ud til at de implicerede parter gør her.

Mja, jeg tror faktisk inderst inde at Dogo ejeren godt vidste at det var hans
der havde skidt i nælderne. Han fik meget travl med at fise af efter den balle
jeg gav ham.

> Du må ikke opfatte det som en kritik af dig. Det er slet ikke min
> mening. Men lige som mange andre herinde mener jeg man løber en
> risiko når man lader hunde løbe løs og lege.

Jeg har vist ikke på noget tidspunkt givet udtryk for andet end at jeg var
klar over den risiko, og indstillet på at der kommer nogle knubs.
Men derfra til at accepterer at folk slæber så utilpassede hunde med ned
hvor vores andre leger frit er der altså et stykke vej.

> Nej det vil jeg da ikke påstå! Men det er heller ikke helt
> ualmindeligt. Men nok mest typisk ved hanhund mod hanhund.

Og så er der stadig sammenstødet med min hvalp dagen i forvejen,
du synes slet ikke der måske tegner sig et billede af den hunds natur.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-10-04 19:27

> [...]

Dogo'en
> opfører sig uheldigt, og atter andre har undgået den bevidst på

Jamen så løser det sig jo nok for dig.

> Og så er der stadig sammenstødet med min hvalp dagen i forvejen,
> du synes slet ikke der måske tegner sig et billede af den hunds natur.
>
> /Jens

er du nu sikker på du vil høre min mening

Jeg synes umiddelbart det er for spinkelt et grundlag at dømme på. Hvis den
vil have slået din hund ihjel som du mener - tror jeg ikke den sådan lige
havde været til at stoppe.
Men ok som jeg har skrevet - har jeg jo ikke oplevet situationen.

LN

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 20:17

Mus wrote:

> Jamen så løser det sig jo nok for dig.

Det kan du værer helt sikker på
Det kommer til at koste mig lidt penge, men hvad, det koster så meget
at have hund i forvejen så det er en lille pris for at slippe for den slags
uromagere ned på den normalt fredelige Damhuseng.

/Jens

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-10-04 00:26

On Fri, 8 Oct 2004 20:12:02 +0200, "Pwh"
> [...]

>Ja meget kan jeg skælde Tyson ud for, men pivet er han sgu ikke,
>et lille piv kom der bare og så var han frisk på at lege videre

hej jens nu har jeg ikke set såret, så jeg kan ikke kalde dig pivet,
men hunde kan altså klare meget meget mere end vi tror at de kan, så
måske du har været lidt for hurtig til at rende til dyrlægen, det er
trods alt mange penge som du jo selv skal betale når begge hunde har
været løs, pengene er en ting

og en anden ting er at hunden sagtens kan hele sådan et sår af sig
selv faktisk meget hurtigere end man fatter, og mange mange gange
hurtigere end et menneske kan gøre

når du lader lægen ordne det er der to ting i det for det første er
bedøvelsen usund for hunden, og unødvendig hvis du selv havde renset
det med klorhexidin

for det andet hvis du havde ladet hunden selv bearbejde det så havde
den styrket dens imunforsvar, og dermed fået en lidt stærkere hund

altså min mening er at hvis du havde gået på apoteket og købt en lille
flaske klorhexidin havde du sparet 2150kr og din hund havde fået et
stærkere imunforsvar, og du ville have set hvor sej en hund kan være
til at hele sår

selvfølgelig skal man gå til lægen hvis det udvikler sig til en
megabyld men det gør det ikke hvis man renser det et par gange om
dagen, med mindre man er uheldig, nå det var bare min mening, måske
kan du bruge den hvis der kommer en næste gang, hvad der forhåbentligt
ikke gør ! men som du selv siger så er han ikke pivet, så må du sku
lære noget af ham

Citat : delingsfører civilforsvaret : Du kan klare dobbelt så meget
som du selv tror, og 5 gange så meget som din mor tror !

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 13:49

> [...]
> måske du har været lidt for hurtig til at rende til dyrlægen, det er
> trods alt mange penge som du jo selv skal betale når begge hunde har

Tro mig Punish, jeg er ikke pivet mht mine dyr. Det var et dybt kødsår
som IKKE ville have helet af sig selv. Jo før sådan noget bliver syet
desto hurtigere heler det.

> for det andet hvis du havde ladet hunden selv bearbejde det så havde
> den styrket dens imunforsvar, og dermed fået en lidt stærkere hund

Hvis du havde valgt at lade sådan et sår passe sig selv må jeg sige
at jeg er glad for at jeg ikke er din hund, det ville værer at gamble
med dens helbred, det var ikke en lille ridse, men et dybt bidsår.

> [...]
> flaske klorhexidin havde du sparet 2150kr og din hund havde fået et
> stærkere imunforsvar, og du ville have set hvor sej en hund kan være

Nu udtaler du dig om noget du ikke har set, og jeg er skam velforsynet med
diverse sårrensemidler til samme formål. Hvis du vidste hvor mange gange
jeg selv har reppet min fede hankat efter slagsmål ville du ikke kalde mig pivet.

/Jens

Fra : Palle S.

Dato : 16-10-04 21:33

Vedrørende løse hunde på Damhusengen