Min hund æder ræveafføring
Fra : actionman

Dato : 04-10-04 16:18

Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig labradorhan på 14 måneder.

Der er bare den ulempe ved ham. Han har fået smag for rævelort.

Da jeg bestemt ikke deler samme smag, som min hund, specielt med hensyn til
ånden efter indtagelsen af sådan en rævelort, vil jeg høre om der er noget
jeg kan gøre ved det.

Jeg skælder ham selvfølgelig ud, hvis jeg tager ham på fersk gerning, men
det er ikke altid jeg lige opdager det, før det er for sent, hvis han er løs
i parken.

Jeg har fået flere tvetydige svar, hvorfor han kan finde på at æde disse
rævelorte. De går fra, at det er en dårlig vane til at han mangler nogle
næringsstoffer, som han ikke får i sit foder.

Hvad kan man gøre?

Mvh.

Casper

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 04-10-04 17:14

On Mon, 4 Oct 2004 17:17:44 +0200, "actionman"
<actionman_99@hotmail.com> wrote:

>Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig labradorhan på 14 måneder.
>
>Der er bare den ulempe ved ham. Han har fået smag for rævelort.

AADDD hvor er han klam..... hehe nej bare rolig min gør det også hvis
han finder noget

>Da jeg bestemt ikke deler samme smag, som min hund, specielt med hensyn til
>ånden efter indtagelsen af sådan en rævelort, vil jeg høre om der er noget
>jeg kan gøre ved det.

,,,,,,,,,ja børste tænder på ham bagefter, det gør jeg på min hund

> [...]
>rævelorte. De går fra, at det er en dårlig vane til at han mangler nogle
>næringsstoffer, som han ikke får i sit foder.

,jeg tror ikke at det er fordi at de mangler noget at de gør det, det
er vist bare fordi at de syntes at det smager godt, hvis de mangler
noget så ville de også spise andre hundes lordt og det er sku for
klamt men jeg har hørt at man kan give dem nogle fibre du kan købe
i aldi altså morgenmad, og blande i maden, men jeg tror ikke at det
hjælper imod rævelordt

>Hvad kan man gøre?

børste tænder på ham bagefter, man kan ikke lære den at den ikke må
spise noget den syntes at smager voldsomt godt, især ikke hvis du ikke
ser det

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 17:41

"actionman" <actionman_99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det er ikke altid jeg lige opdager det, før det er for sent, hvis han er

Tror desværre ikke, at man kan gøre så meget ved det, andet end det du
allerede gør : Prøver at stoppe den, når den tages i ugerningen.
Vores Labrador åd også lort incl. hendes egen, hvis man ikke lige fik den
fjernet hurtigt nok.

> Jeg har fået flere tvetydige svar, hvorfor han kan finde på at æde disse
> rævelorte. De går fra, at det er en dårlig vane til at han mangler nogle
> næringsstoffer, som han ikke får i sit foder.

Tror ikke rigtigt på forklaringen om, at hunden mangler noget.
Det er imo bare en dårlig vane, der kan være meget svær, at få stoppet igen,
medmindre hunden altid er i snor.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Karina

Dato : 04-10-04 18:17

Hej

Vil bare sige PAS PÅ. Hjerte orm kommer fra ræve.

Mange hilsner

Karina

Fra : actionman

Dato : 04-10-04 18:38

Jo tak. Det ved jeg desværre godt. Der er flere af vores hundevenner der
desværre har fået det.

Har selv lige fået ham testet. Jeg får svar i morgen om han har det eller
ej.

Tak for svarene.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 18:51

> [...]
> desværre har fået det.
>
> Har selv lige fået ham testet. Jeg får svar i morgen om han har det eller

Hvordan tester dyrlægen, om hunden har hjerteorm ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-10-04 21:03

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> "actionman" <actionman_99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan tester dyrlægen, om hunden har hjerteorm ?

> [...]

Husk også lige at passe på med skab, dette er grunden til at rævene i sin
tid blev udrydet her på Bornholm. Jeg ved at der florerer en masse skab på
både ræve og hunde på sjælland for tiden! Så vær lige varsom med det også!

Heidi

Fra : Karina G.C.

Dato : 05-10-04 08:41

> Hvordan tester dyrlægen, om hunden har hjerteorm ?

Du samler 3 X afføring fra din hund op over 3 dage (1 pr.dg.),
indlevere dem hos dyrelægen der udtager prøver derfra........Grunden
til det skal vær over 3 dage er, at dise mikroskopiske orme ikke
kommer med ud hvergang din hund s....., til forskæl fra al anden orm
som hunde kan rode til sig

Ved ikke om det var svar nok, jeg er ikke helt inde i lige præsist
hvordan de udtager prøver, ved bare at ormene kun kan ses under et
mikroskop og at deres incubations tid i hunden er ca. 3 måneder fra de
indtages til de ses i afføringen (derfor tages en prøve med 3-4
måneders mellemrum indtil frosten sætter ind og har dræbt alle
snegle)...

Vh.Karina...

Fra : JSC

Dato : 05-10-04 07:34

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vil bare sige PAS PÅ. Hjerte orm kommer fra ræve.

Hunde kan ikke få hjerte/lungeorm af at spise rævelort, da ormene skal via
en mellemvært - typisk en snegl. Så hundene får hjerte/lungeorm af snegle
eller typisk græs med snegle i....

Se f.eks.:

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_hjerteorm.html

Mvh.
Jørgen
Hvis flatcoat nu har haft hjerte/lungeorm 3 gange på et år....

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 05-10-04 08:14

On Tue, 5 Oct 2004 08:33:34 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Mvh.
>Jørgen
>Hvis flatcoat nu har haft hjerte/lungeorm 3 gange på et år....

hvordan har du opdaget det ? er det fordi du jævnligt går til dyrlægen
og får det tjekket eller kunne det ses eller mærkes på hunden ? er der
ikke noget med at den bliver svag og sover meget ?

Fra : JSC

Dato : 05-10-04 08:29

> hvordan har du opdaget det ? er det fordi du jævnligt går til dyrlægen
> og får det tjekket eller kunne det ses eller mærkes på hunden ? er der
> ikke noget med at den bliver svag og sover meget ?

Jeg har opdaget det ved svag opkastlignende hosten (som hvis de har fået et
græsstrå i galt i halsen). Det sker måske kun 1-2 gange i løbet af en dag,
så man skal være heldig for at opdage det.

Vores "rutine" er meget klar efterhånden - oplevere vi denne karakteristiske
hosten en gang, hvor vi ved at han ikke lige har spist noget - så starte vi
med at samle afføringsprøver...

Fanger man det så tidlige slipper hunden uden større men, når først
symptomerne er svagelighed m.m er det meget alvorligt...

Mvh.

Jørgen

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 05-10-04 08:36

On Tue, 5 Oct 2004 09:29:03 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Fanger man det så tidlige slipper hunden uden større men, når først
>symptomerne er svagelighed m.m er det meget alvorligt...

ok tak men det er nu en lidt svær balancegang syntes jeg for jeg vil
heller ikke rende til dyrlægen i ny og næ for hvordan kan man høre
forskel på om det er kennelhoste der jo går over af sig selv eller om
det bare er et græsstrå eller om det er hjerteorm ? ikke fordi min
hund hoster nu men det er jo meget interesant at høre fra en der har
haft en hund med hjerteorm

men det kommer kun hvis de spiser snegle ikke ? kan man sige hvor lang
tid der går efter at de har spist en snegl til at ormen er i hjertet ?

Fra : JSC

Dato : 05-10-04 09:04

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> forskel på om det er kennelhoste der jo går over af sig selv eller om
> det bare er et græsstrå eller om det er hjerteorm ?

Når man har prøvet det et par gange, så er man ikke i tvivl og når man så
høre om nogen der har mistet 3 ud af 5 hunde pga. hjerteorm, så er man på
stikkerne.

Hvis man bor/færdes i et område hvor der er problemer, så vil jeg hellere
teste en gang for meget end en gang for lidt.

> men det kommer kun hvis de spiser snegle ikke ?

Jeg har aldrig set min hunde spise snegle - man han spiser ofte græs....
(uden at kaste op!)

>kan man sige hvor lang
> tid der går efter at de har spist en snegl til at ormen er i hjertet ?

Prøv at læse dette link:
http://www.thepetcenter.com/gen/hw.html

/Jørgen

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 05-10-04 10:09

On Tue, 5 Oct 2004 10:04:03 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>høre om nogen der har mistet 3 ud af 5 hunde pga. hjerteorm, så er man på

,ja det er til at forstå

> [...]
>teste en gang for meget end en gang for lidt.

>Jeg har aldrig set min hunde spise snegle - man han spiser ofte græs....

tak for svar det vil jeg så læse

Fra : Karina G.C.

Dato : 05-10-04 15:51

Som skrevet tidligere er tiden fra hunden spiser en inficeret snegl
til ormene viser sig i afføringen går der 3-4 måneder, så ved at
insamle afføring med det mellemrum vil det blive opdaget tidligt hvis
hunden er blevet inficeret

Fuldstændig enig, her hvor jeg bor er er RIGTIG mange hunde og der har
allerede været sygdomstilfælde, jeg lader Misjas lorte undersøge med
ca.4 måneders varighed - sidste gang cirka 4 måneder efter natte
frosten/kulden har sat ind (og fået sneglen i dvale eller hvad de nu
gør)...

Jow, inficeret sngle

Mange snegle er bitte små og sidder i græsset uden vi lægger mærke til
dem...

> tak for svar det vil jeg så læse

Du kan også gå ind på www.netdyredoktoren.dk , i hunde sektionens
sygdomsleksikon er der på dansk en god og grundig beskrivelse af
ormene og de skader de forvolder mv.

Vh.Karina...

Fra : alfaekko

Dato : 06-10-04 07:06

> Du kan også gå ind på www.netdyredoktoren.dk , i hunde sektionens
> sygdomsleksikon er der på dansk en god og grundig beskrivelse af
> ormene og de skader de forvolder mv.
>
> Vh.Karina...

Linket eksisterer ikke???

Anders

Fra : Karina G.C.

Dato : 06-10-04 16:26

"alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk> wrote in message news:<41638af6$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Linket eksisterer ikke???
>
> Anders

UPS - pinligt, var lidt for generøs med tasterne..o_O..

www.netdyredoktor.dk

Vh.Karina.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-10-04 21:02

Hej Casper

"actionman" <actionman_99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er bare den ulempe ved ham. Han har fået smag for rævelort.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men i søndags var der en artikkel i
søndagsavisen om at der er ræveskab i nordsjælland, og at man skulle være
meget opmærksom på sin hund, det smitter forfærdeligt.

Og jeg skriver ikke dette for at male fanden på væggen, bare en info til dig
og andre

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 05-10-04 07:58

On Mon, 4 Oct 2004 22:02:15 +0200, "Bolette Nielsen"
<post@bolettes.invalid(rettes til dk)> wrote:

> [...]
>meget opmærksom på sin hund, det smitter forfærdeligt.
>
>Og jeg skriver ikke dette for at male fanden på væggen, bare en info til dig

ja det breder sig vist hurtigt og hundene kan kradse sig selv ihjel
hvis man ikke opdager det i tide, så kan man jo bare håbe at dem i
nordsjælland passer lidt på med deres hunde, men om ikke andet så
tjener dyrelægerne tykt på det

Fra : Mus

Dato : 05-10-04 11:25

> [...]
> hvis man ikke opdager det i tide, så kan man jo bare håbe at dem i
> nordsjælland passer lidt på med deres hunde, men om ikke andet så

Det skal nu noget til ikke at opdage det før et husdyr kradser sig ihjel.
Det er vilde dyr der kradser sig ihjel pga skab.

Man vil typisk ret hurtigt opdage hvis ens hund har skab.

LN