Ganske små hoppende tingester i vandoverfl~
Fra : Jørgen

Dato : 30-10-04 14:35

Er der nogen der kender navnet på de små hoppende tingester som kan findes
på vore planter i vandoverfladen.
Jeg har store hammerslåede Cryptocoryner, der vrimler det med disse hoppende
væsener. Jeg har tidligere fundet dem omtalt, men kan ikke huske hvor.
Hilsen
Jørgen

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 14:37

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg har store hammerslåede Cryptocoryner, der vrimler det med disse
> hoppende væsener. Jeg har tidligere fundet dem omtalt, men kan ikke huske

Det er en lidg vag beskrivelse du kommer med synes jeg. Er det fisk,
insekter eller noget helt tredie? Har du et billede af dem evt.?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jørgen

Dato : 30-10-04 15:17

"thomas schreiber (8200)" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er en lidg vag beskrivelse du kommer med synes jeg. Er det fisk,
> insekter eller noget helt tredie? Har du et billede af dem evt.?

Hej Thomas
Ja, jeg har netop idag prøvet at fotografere dem under mikroskop.
Det er en forstørrelse på ca. x400. De ligger i en vanddråbe på en
glasplade.
Det er jo ikke nemt at fornemme den rigtige størrelse, men jeg vil beskrive
dem som 10-20% af et knappenålshoved.
De er altså meget små - og jeg mener tidligere at have set dem beskrevet som
et "krebsdyr" af een eller anden art.
Jeg lægger lige et billede på dk.binaer under "krebsdyr".
Hilsen
Jørgen

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 30-10-04 16:27

> [...]
> som et "krebsdyr" af een eller anden art.
> Jeg lægger lige et billede på dk.binaer under "krebsdyr".

Øv, for jeg har ikke adgang til de binære grupper

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 31-10-04 09:08

> Øv, for jeg har ikke adgang til de binære grupper

Så hjælper jeg lidt her.....

http://www.jabbe.lir.dk/Akvarievandweb.jpg
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-04 09:43

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så hjælper jeg lidt her.....
>
> http://www.jabbe.lir.dk/Akvarievandweb.jpg
> --
> Jabbe(4k)
> www.jabbe.lir.dk

Hej Jabbe
Mange tak for hjælpen - så er der flere, der kan følge med.
Jeg håber nu, at der er een eller anden, der har svaret på mit spørgsmål.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 31-10-04 09:53

> Mange tak for hjælpen - så er der flere, der kan følge med.
> Jeg håber nu, at der er een eller anden, der har svaret på mit spørgsmål.

Intet problem....
Sletter det bare fra servern om et par uger..:)

Vi skal jo hjælpe hinanden......:)

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-04 12:48

> Intet problem....
> Sletter det bare fra servern om et par uger..:)
>
> Vi skal jo hjælpe hinanden......:)
>
> --
> Jabbe(4k)
> www.jabbe.lir.dk

Hej Jabbe
Billedet er som tidligere nævnt en forstørrelse på ca x400 og det hele
foregår i en del af en vanddråbe - altså bittesmå "væsener", som er næsten
usynlige uden forstørrelse.

Det man ser er en hun (den mørke) og en han som servicerer deres afkom.
Jeg overværede "fødslen" og skyndte mig at starte en lille movie, der viser
hvorledes hannen hjælper ved fødslen.
Det ser ud som om hannen spiser af hunnen, men det må være en "fosterhinde"
som skulle fjernes fra fostergangen. Pludselig fødes den lille. Jeg blev jo
noget overrasket over forløbet, og kunne godt tænke mig at vide hvad det er
for noget kravl jeg her har fundet.
Jeg leder efter noget passende i Google, men indtil nu forgæves.
Hvis du kan hjælpe over din udemærkede hjemmeside er du meget velkommen.
Ligeledes hvis du vil se de omtalte movies hhv. 768-1463 og 2655 KB som det
lykkedes at optage.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 31-10-04 13:33

> [...]
> Hvis du kan hjælpe over din udemærkede hjemmeside er du meget velkommen.
> Ligeledes hvis du vil se de omtalte movies hhv. 768-1463 og 2655 KB som

Jeg kender desværre ikke til kravlet men jeg kan evt ligge klippet online
hvis du ønsker....
Bare send til mig på mailen som du ser på min hjemmeside.....
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Annette Holm

Dato : 31-10-04 17:54

Hej
Hvor har du lagt den lille film.
må vi se den ??
Spændende

--
Med Venlig Hilsen
Annette Holm.

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-04 18:21

"Annette Holm" <ah@dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Hvor har du lagt den lille film.
> må vi se den ??
> Spændende
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Annette Holm.
> www.bonnet-it.dk/annsholm

Hej Annette
Den ligger på dk.binaer emne "krebsdyr"
Det er en vedhæftet movie film (avi fil).
Du kan sikkert ikke umiddelbart afspille den.
Gem den i dok eller billed mappe, hvorefter du kan (åbne-afspille) den med
din sædvanlige player.
Lad mig endelig vide, hvis du finder ud af navnet på de små tingester.
Jeg lægger yderligere et par stykker ud her i aften.
Hilsen
Jørgen

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-10-04 19:07

2004-10-31 Jabbe(4k) wrote

> Så hjælper jeg lidt her.....
>
> http://www.jabbe.lir.dk/Akvarievandweb.jpg

Måske dk.videnskab kan hjælpe os?

FUT er sat til dk.fritid.dyr.akvarium

/Morten

Fra : Omnolog HMH

Dato : 01-11-04 09:25

springhaler (collambola sp) ??

Fra : Jørgen

Dato : 01-11-04 11:04

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> springhaler (collambola sp) ??

Hej Morten
Springhaler ??? et godt forslag, meeeen-
Når jeg ser disse beskrevet så er de tilsyneladende 3-4-5 millimeter i
størrelse, medens "mine" væsener er vel under 1/10 mm..
Der er beskrevet "flere hundrede arter" - mon de også kan være nede i den
størrelse?
Jeg hører meget gerne nærmere fra dig igen.

Som tidligere beskrevet af mig:

Hilsen
Jørgen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 03-11-04 23:56

> [...]
> størrelse, medens "mine" væsener er vel under 1/10 mm..
> Der er beskrevet "flere hundrede arter" - mon de også kan være nede i den

Aner det ikke - det var bare et gæt - men jeg tror det ;)

> Jeg hører meget gerne nærmere fra dig igen.

Hvis du hitter ud af det, vil jeg da også gerne vide det.

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 04-11-04 06:32

> Springhaler ??? et godt forslag, meeeen-

Der er ingen tvivl om, at det er springhaler. Det er nogen meget små,
primitive leddyr, og mange arter er afsindigt almindelige i jorden.
I Danmark har vi 230 arter af springhaler, men kun en art af
vandspringhaler. Den hedder Podura aquatica, og den lever på overfladen af
småsøer.
Jeg tvivler dog på, at det er den du har i akvariet, for den bliver op mod
1mm lang, og så vidt jeg kan se har din art længere antenner. Den bliver nok
ikke sådan lige til at artsbestemme.
Vandspringhalerne har ellers et interessant kærlighedsliv. Hannerne lægger
små pakker med sæd på vandoverfladen, og så jager de hunnerne hen over dem

Hilsen Bjørli
www.vestrehus.dk